Page 33 - 10. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI FAVORİ ÖĞRETEN PARAGRAF
P. 33

6. ÜNTE: TYATRO                                                       PARAGRAF TESTİ  1

          1                                                     3  Doğu ülkeler�ne özgü b�r sanat anlayışı olan Karagöz’ün,

             I.  Geleneksel Türk t�yatrosu, sözlü halk geleneğ�n�n   Türk toplumunda ne zaman kullanılmaya başlandığı �le
                ürünler�ndend�r.                                   �lg�l� farklı r�vayetler anlatılır. Bu r�vayetler �çer�s�nde en
                                                                   çok b�l�nen� şöyled�r: “Sultan Orhan zamanında Bursa’da
             II.  Bu gelenekte ver�len eserler, anon�m n�tel�kte olup   b�r cam� yapımında Karagöz dem�rc�, Hac�vat da duvarcı
                doğaçlama oynanır.                                 olarak çalışıyormuş. İk�s� arasındak� nüktel� konuşmaları
             III. Bu t�p oyunlarda güldürü, ş�ve takl�tler�, yanlış anlaşıl-  d�nlemek �steyen �şç�ler, �şler�n� güçler�n� bırakıp onların
                malara dayanan m�zah� ögeler söz konusudur.        çevres�nde toplanır, bu yüzden de yapım �ş� �lerlemezm�ş.
             IV. Müz�k, bu oyunlarda fazla b�r yere sah�p değ�ld�r.  Bunu öğrenen Sultan Orhan, Karagöz’le Hac�vat’ı öldürt-
                                                                   müş. Ancak bu olaydan sonra v�cdan azabı çekmeye
             V.  Modern t�yatroda öneml� b�r yere sah�p olan dekor,   başlamış. Pad�şahın acısını haf�fl etmek �steyen Şeyh
                sahne, kostüm, ışık g�b� unsurlar geleneksel Türk   Küşter�, b�r perde kurdurmuş, Hac�vat’la Karagöz’ün der�-
                t�yatrosunda yok denecek kadar azdır.
                                                                   den yapılmış tasv�rler�n� perde arkasında oynatıp onların
             Numaralandırılmış cümlelerden hang�ler� b�r parça-    şakalarını tekrarlayarak pad�şahı avutmuş.”
             nın g�r�ş cümles� olab�l�r?
                                                                   Bu parçanın yazılış amacı aşağıdak�ler�n hang�s�d�r?
             A) Yalnız I              B) I ve V                    A)  Doğu t�yatrosunun nasıl ortaya çıktığını �zah etmek
             C) I, IV ve V            D) II, III ve IV
                                                                   B)  T�yatronun doğuşunu örnek vererek anlatmak
             E) II, III, IV ve V                                   C)  B�r geleneksel t�yatro türünün doğuşunu anlatmak

                                                                   D)  Osmanlı zamanından b�r anekdot paylaşmak
                                                                   E)  Karagöz oyununun toplumdak� yer�n� h�kâyeleşt�rmek








          2  Geleneksel Türk t�yatrosunun ürünler� arasında med-
             dah, orta oyunu, köy sey�rl�k oyunları ve Karagöz yer alır.
             Karagöz, b�r gölge oyunudur. Bu oyun, der�den kes�len ve   4  -----. Yan� oyun, doğaçlama oynanır. Bu oyunlar, Rama-
             tasv�r olarak adlandırılan bazı şek�ller�n (�nsan, hayvan,   zan ayında kahvehanelerde; evlenme, sünnet, doğum
             eşya vb.) arkadan b�r ışık ver�lerek beyaz b�r perde üze-  g�b� törenler dolayısıyla ev, saray ve konaklarda düzen-
             r�ne yansıtılması temel�ne dayanır. Hayalî adı ver�len k�ş�-  lenen şenl�klerde oynatılmıştır. Karagöz oyunlarının en
             lerce Küşter� Meydanı d�ye anılan b�r perdede oynatılan   tanınmışları arasında Kanlı N�gâr, Ağalık, Abdal Bekç�,
             bu oyunlar, Türk halk geleneğ�n�n öneml� ürünler�nden-  Ters Evlenme, Bursalı Leyla, Balık/Balıkçılar sayılab�l�r.
             d�r. Perden�n Küşter� Meydanı olarak adlandırılmasının   Oyunların temelde �k� kahramanı vardır. Bunlardan b�r�s�;
             neden�, Karagöz oyununun kurucusu ve Karagözcüler�n   okumamış, halk d�l�yle konuşan, öğren�m görmüş k�ş�ler�n
             “pîr”�n�n Şeyh Küşter� olmasıdır. Tanınmış karagözcüler   söyled�ğ� sözler� anlamayan, duyduklarına ters anlamlar
             arasında Hayalî Kör Hasan-zâde Mehmet Çeleb�, Naz�f   yükleyen Karagöz t�p�d�r. D�ğer� �se öğren�m görmüş,
             Bey, Hayalî Memduh, Hayalî Küçük Al� g�b� �s�mler sayı-  medrese d�l�yle konuşan, b�l�mden az çok anlayan, görgü
             lab�l�r. Yardak; oyunda tef çalan, takl�tler�n şarkılarını söy-  kurallarına uyan Hac�vat’tır.
             leyen, tasv�rler� hayalîye veren k�ş�d�r.
                                                                   Anlam akışına göre parçanın başına aşağıdak�lerden
             Parçada tanımı yapılan ter�mler aşağıdak�ler�n han-   hang�s� get�r�leb�l�r?
             g�s�nde b�rl�kte ver�lm�şt�r?
                                                                   A)  Oyunlar, �nsanın �ç�nden ged�ğ� g�b� oynandığında gü-
             A)  Geleneksel Türk t�yatrosu − yardımcı                 zeld�r

             B)  Hayalî − Karagözcü                                B)  Karagöz oyunları doğal dekora sah�pt�r
             C)  Tasv�r − Küşter� Meydanı                          C)  Karagöz oyunu �ç�n çok uzun met�nlere gerek yoktur
             D)  Karagöz − yardak                                  D)  Karagöz oyunu, o anı yaşıyormuşçasına oynanır
             E)  Pîr − takl�t                                      E)  Karagöz oyununun yazılı b�r metn� yoktur

                                                                  Markaj Yaynlar / 10. Snf Türk Dili ve Edebiyat
                                         MARKAJ YAYINLARI                                                      33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38