Page 35 - 10. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI FAVORİ ÖĞRETEN PARAGRAF
P. 35

6. ÜNTE: TYATRO                                                       PARAGRAF TESTİ  2

          1  (I) Şa�r Evlenmes�, Türk edeb�yatında Batılı anlamda   3  Geleneksel Türk t�yatrosu �ç�nde yer alan Karagöz, orta
             yazılmış �lk t�yatro örneğ�d�r. (II) Eser, önce saray t�yatro-  oyunu, meddah ve köy sey�rl�k oyunları Osmanlı Döne-
             sunda oynanmak amacıyla yazılmış, sonra Tercümân-ı    m�’nden  başlayarak  Türk  toplumundak�  eğlence  kül-
             Ahvâl gazetes�nde tefr�ka hâl�nde yayımlanmıştır. (III)   türünde öneml� b�r yere sah�p olmuştur. Bu oyunlarda
             Şa�r Evlenmes�'nde kahramanların k�ş�l�k özell�kler�ne   Osmanlı yaşam tarzı, Osmanlı toplumunun b�r arada
             uygun olarak konuşturulmaları, karşılıklı konuşmalarda   yaşama kültürü, o dönem�n sosyal ve kültürel yaşamın-
             kel�meler�n yanlış anlaşılmasının güldürü unsuru olarak   dan �zler vardır. Uzun süre Türk toplumunun vazgeç�lmez
             kullanılması d�kkat çeker. (IV) Bu özell�kler Ş�nas�’n�n,   eğlenceler� olan bu oyunlarda ş�ve ve takl�tler, k�ş�ler� ağız
             Şa�r Evlenmes� adlı eser�nde Karagöz ve orta oyunu g�b�   özell�kler�ne göre konuşturmalar, dey�mler, tekerlemeler,
             geleneksel Türk t�yatrosu ürünler�nden yararlandığını   bey�tler, yanlış anlamalara dayanan karşılıklı konuşma-
             göster�r. (V) Eser aynı zamanda dönem�n gelenek ve    lar başlıca unsurlardır. Bu oyunlarda yer alan t�pler�n
             görenekler�n�, sosyal yaşantısını yansıtması yönüyle de   (Yahud�,  Acem,  Cüce,  Arnavut,  T�ryak�…)  �s�mler�yle
             Türk edeb�yatındak� t�yatro eserler� arasında öneml� b�r   karakterler� arasında b�r �l�şk� olduğu da göze çarpar.
             yere sah�pt�r.
                                                                   Parçadan yola çıkarak geleneksel Türk t�yatrosu �le
             Numaralandırılmış cümleler�n hang�ler�nde düşünce     �lg�l� olarak aşağıdak�ler�n hang�s�ne ulaşılamaz?
             karşılaştırma yoluyla gel�şt�r�lm�şt�r?
                                                                   A)  Esas amaç eğlenmek ve eğlend�rmekt�r.
             A) I ve III              B) II ve III                 B)  Temel konular kültürel yaşamdan �zler taşımaktadır.
             C) I, II ve V            D) I ve V                    C)  Osmanlı sarayının öneml� oyunları arasına g�rm�şt�r.
             E) II, III, IV ve V                                   D)  Farklı yöreler�n konuşma özell�kler� kullanılmaktadır.
                                                                   E)  Karakterlere ver�len �s�mler rastgele seç�lmez.

















          2  Tanz�mat Dönem�’nde Türk edeb�yatına Batı’dan gelen   4  Geleneksel Türk t�yatrosunda takl�tler yapıp hoş h�kâ-
             edebî türlerden b�r� olan t�yatro, çok �lg� görmüştür. (I)   yeler anlatarak halkı eğlend�ren sanatçılara meddah,
             Türün �lk yerl� örneğ�, Ş�nas�’n�n Şa�r Evlenmes� adlı eser�-  anlatılanlara �se meddah h�kâyes� den�r. Anlatma yete-
             d�r. (II) Bu dönem sanatçılarının neredeyse tamamı t�yatro   neğ�n�n büyük sanatlarından b�r� olan meddahlık, yüzyıllar
             türünde eserler verm�şt�r. (III) Özell�kle I. Dönem Tanz�-  boyunca Türk halkı arasında çok büyük b�r �lg� görmüştür.
             mat sanatçıları, t�yatroyu halkı eğ�tmekte b�r araç olarak   Meddah, yöntemler� bakımından Karagöz ve orta oyu-
             kullanmışlardır. (IV) Ahmet Vef�k Paşa ve D�rektör Al� Bey   nuna çok yakınsa da bunların yalnızca b�r güldürmece
             g�b� sanatçılar, başta Mol�ere (Molyer) olmak üzere Batı   t�yatrosu olmasına karşın meddah; h�kâye dağarcığının
             edeb�yatından çev�r� ve uyarlamalar yapmışlardır. (V)   çeş�tl�l�ğ�, güldürmecen�n yanı sıra farklı m�zaçları yan-
             Namık Kemal, Abdülhak Ham�t Tarhan, Reca�zade Mah-    sıtması bakımından onlardan ayrılır.
             mut Ekrem, Ahmet M�that Efend� g�b� �s�mler; bu türde
             verd�kler� eserlerle türün gel�ş�m�ne katkı sağlamışlardır.  Bu parça d�l ve anlatım yönünden değerlend�r�ld�-
                                                                   ğ�nde aşağıdak�lerden hang�s� söylenemez?
             Parçanın anlam bütünlüğü d�kkate alındığında numa-
             ralandırılmış yerler�n hang�s�ne “Sahnelenen �lk t�yatro   A)  Hak�m bakış açısıyla anlatım sağlanmıştır.
             eser� de y�ne bu dönemde Namık Kemal tarafından yazı-  B)  Hem nesnel hem de öznel �fadelere yer ver�lm�şt�r.
             lan  Vatan  yahut  S�l�stre’d�r.”  cümles�n�n  get�r�lmes�   C)  Parçaya konuyla �lg�l� tanım yapılarak g�r�ş yapılmıştır.
             uygun olur?                                           D)  B�lg�lend�rmek amacıyla kaleme alınmıştır.

             A) I      B) II     C) III    D) IV      E) V         E)  Karşılaştırmalar yapılarak konu detaylandırılmıştır.

                                         MARKAJ YAYINLARI                                                      35
                                                                  Markaj Yaynlar / 10. Snf Türk Dili ve Edebiyat
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40