Page 32 - 10. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI FAVORİ ÖĞRETEN PARAGRAF
P. 32

PARAGRAF TESTİ  2                                                            5. ÜNTE: ROMAN

       5  Roman; olmuş veya olab�lecek olayları, yer, zaman ve   7  Hal�t Z�ya Uşaklıg�l (1865-1945), İstanbul’da doğdu. Önce
          şahıs kadrosu �le kurmaca b�r yapı �ç�nde ele alan uzun   mahalle mekteb�nde, ardından Fat�h Askerî Rüşt�yes�nde
          anlatımlı b�r türdür. (I) İnsanların başından geçen serü-  öğren�m gördü. A�les�n�n İzm�r’e taşınmasıyla eğ�t�m�ne
          venler, k�ş�ler�n �ç dünyaları, toplumsal b�r olay ya da olgu   İzm�r Rüşt�yes�nde ardından yabancı b�r okulda devam
          g�b� �nsanı �lg�lend�ren pek çok olay romana konu olab�l�r.   ett�. Fransızca ve İtalyanca öğrend�. İlk olarak çev�r�ler�yle
          (II) Ancak �şlenen konunun gerçek ya da gerçeğe yakın   sonra da yazılarıyla dönem�n çeş�tl� gazete ve derg�le-
          olması gerek�r. (III) Gerçekl�k olgusu herkes �ç�n aynı şey�   r�nde yer aldı. İzm�r’�n �lk edeb�yat derg�s� olan Nevruz’u
          �fade eder. (IV) Romanlar; b�r olay, olayda yer alan k�ş�ler   arkadaşlarıyla çıkardı. 1893’te Rej� İdares�ne başkât�p
          (kahramanlar), olay zamanı ve olayın geçt�ğ� yer (mekân)   olarak atandı ve İstanbul’a yerleşt�. Burada Servet�fünun
          olmak üzere dört temel yapı üzer�ne kurulur. (V) Roman   topluluğuna katıldı. İstanbul Darülfünunda Batı edeb�yatı
          yazarı yaşamdan seçme yapar, bunları düzenler, bu yolla   dersler� verd�. Saray’da görev aldı. Fransa, Almanya g�b�
          seçt�kler�ne b�r b�ç�m ve anlam kazandırır.           ülkelerde çalıştı. Batılı anlamda �lk öneml� romancımız
          Bu parçadak� numaralanmış cümlelerden hang�s�         oldu ve edeb�yatımızda roman d�l�n�n oluşturulmasında
          düşüncen�n akışını bozmaktadır?                       öncü oldu. Romanlarının konularını genell�kle aydınlar-
                                                                dan seçerken sanatlı ve kapalı b�r d�l kullandı. Eserler�nde
          A) I      B) II     C) III     D) IV     E) V         real�zm ve natüral�zm akımlarının etk�s� görüldü. Roman,
                                                                h�kâye, t�yatro, anı g�b� türlerde eser verd�. Ma� ve S�yah,
                                                                Aşk-ı Memnu, Ferd� ve Şürekâsı, Kırık Hayatlar, Sef�le
                                                                roman; B�r Yazın Tar�h�, Solgun Demet, Sepette Bulun-
                                                                muş, Heps�nden Acı h�kâye; Kırk Yıl, Saray ve Ötes�, B�r
                                                                Acı H�kaye anı türünde yazdığı eserlerden bazılarıdır.
                                                                Bu parçanın konusu aşağıdak�lerden hang�s�d�r?

       6  İstanbul’da doğan Hal�de Ed�p Adıvar (1882-1964), öğret-  A)  Hal�t Z�ya Uşaklıg�l’�n hayatından kes�tler
          menl�k ve müfett�şl�k yaptı. M�llî Mücadele’ye katıldı. Cum-  B)  Hal�t Z�ya Uşaklıg�l’�n edebî k�ş�l�ğ�
          hur�yet’�n �lanından sonra Avrupa ve Amer�ka’da b�r süre   C)  Hal�t Z�ya Uşaklıg�l’�n eserler�ndek� anlayış
          kaldı. İstanbul’a döndüğünde İstanbul Ün�vers�tes� Ede-
          b�yat Fakültes�nde İng�l�z D�l� ve Edeb�yatı profesörlüğü   D)  Hal�t Z�ya Uşaklıg�l’�n hayatı ve edebî k�ş�l�ğ�
          yaptı. Sonra İzm�r m�lletvek�l�ğ� yaptı. M�llî edeb�yat anla-  E)  Hal�t Z�ya Uşaklıg�l’�n hayata ve edeb�yata yaklaşımı
          yışını ben�msed�. Edeb�yatımızda romanları �le tanındı.
          İlk romanlarında aşk temasını �şled� ve kadın ps�koloj�s�
          üzer�nde durdu. Eserler�nde karakter yaratma konusunda
          başarılı oldu. Özell�kle eserler�ndek� “kadın karakter”lerle
          bunu gösterd�. Bu kadın kahramanlar, etrafındak�ler� etk�-
          leyeb�len güçlü k�ş�lerd�r. Eserler�nde Kurtuluş Savaşı,
          Türkçülük akımı, sosyal çevre g�b� konuları �şled�. Tasv�r-  8
          ler�nde real�st bakış açısı kullandı. Roman, h�kâye, anı,   Meftun artık o kulübe �ç�nde bekleyerek vak�t kay-
          t�yatro g�b� b�rçok türde eser verd�. Sev�yye Tal�b, Han-  betmen�n uygun olamayacağını anladı. Kapıyı açıp
          dan, Ateşten Gömlek, Vurun Kahpeye, Zeyno’nun Oğlu,    hemen dışarıya fırladı. Heyecanına yen�lerek tedb�r-
          S�nekl� Bakkal, Tatarcık roman; Harap Mabetler, Dağa   s�z b�r heyecanla soluk soluğa hendeğe kadar koştu.
          Çıkan Kurt h�kâye; Türk’ün Ateşle İmt�hanı anı; Kenan   O üç k�ş�yle aradak� açıklığı hemen yarıladı. Ş�md�
          Çobanları, Maske ve Ruh t�yatro türünde eserler�ndend�r.  gördü. İy�ce seçt�. Bunlardan �k�s� kadın, b�r� erkekt�.
                                                                 K�m olduklarını anlamakta da güçlük çekmed�. Leb�be,
          Buna göre aşağıdak�lerden hang�s� bu parçaya kona-     Reb�a, Mah�r…
          b�lecek en kapsamlı başlık olab�l�r?
          A)  Hal�de Ed�p Adıvar                                Bu parçada aşağıdak� anlatım tekn�kler�nden hang�-

          B)  Hal�de Ed�p Adıvar’ın Hayatı                      s�ne başvurulmuştur?
          C)  Hal�de Ed�p Adıvar’ın Eserler�                    A) Öyküleme               B) Tartışma
          D)  Hal�de Ed�p Adıvar’ın Edebî K�ş�l�ğ�              C) Açıklama               D) Benzetme
          E)  Hal�de Ed�p Adıvar’ın Sanat Anlayışı              E) Bet�mleme

        32    Markaj Yaynlar / 10. Snf Türk Dili ve Edebiyat
                                         MARKAJ YAYINLARI
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37