Page 22 - 10. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI FAVORİ ÖĞRETEN PARAGRAF
P. 22

PARAGRAF TESTİ  5                                                               3. ÜNTE: R

       5  Kas�de, d�van edeb�yatında sıklıkla kullanılan b�r nazım   7  Kas�deler�n adlandırılmalarında değ�ş�k yöntemler uygu-
          b�ç�m�d�r. Arap edeb�yatından İran edeb�yatına oradan   lanmaktadır. Bunlardan b�r�nc�s� nes�bde �şlenen konuya
          da Türk edeb�yatına geçm�şt�r. Kas�deler, d�n veya devlet   göre  yapılan  adlandırmadır.  Mesela  kas�den�n  nes�b
          büyükler�n� övmek amacıyla yazılır. Bazen de kas�delerde   bölümünde kış anlatılıyorsa kas�de ş�tâ�yye, bahar anla-
          yerg� söz konusudur. Kas�de den�l�nce akla gelen �lk �s�m   tılıyorsa bahâr�yye g�b� �s�mlerle anılır. İk�nc� adlandırma
          Nef’î’d�r. Kas�deler d�van ş��r�n�n bey�tlerle kurulan nazım   red�fe göre yapılır. Mesela kas�dede red�f olarak su kel�-
          b�ç�mler�ndend�r. Bey�tler aa-ba-ca-da … şekl�nde kaf�-  mes� kullanılmışsa su kas�des�, güneş kel�mes� kulla-
          yelenmekte ve bey�t sayısı 33-99 arasında değ�şmekte-  nılmışsa güneş kas�des� adını alır. Kas�deler �şled�kler�
          d�r. Bütün d�van ş��r� nazım b�ç�mler�nde olduğu g�b� ölçü,   konuya göre çeş�tl� �s�mlerle de anılmaktadır. Bu türler
          aruz ölçüsüdür.                                       arasında Allah’ın b�rl�ğ�n� anlatanlara tevh�d, Allah’a yal-

          Bu parçada kas�deler�n hang� özell�ğ� hakkında b�lg�   varıp yakarmayı konu ed�nenlere münacaat, Peygamber
          ver�lmem�şt�r?                                        Efend�m�z’�n övgüsünün yer aldığı kas�de türüne naat
                                                                (Fuzûlî’n�n Su kas�des� b�r naat örneğ�d�r.), b�r k�msen�n
          A) Konu                  B) Amaç                      aksayan yönler�n� yermek amacıyla yazılanlara h�cv�ye,
          C) Bölüm                 D) Bey�t                     b�r k�ş�n�n övüldüğü kas�de türüne meth�ye ve şa�r�n ken-
          E) Ölçü                                               d�n� övdüğü kas�delere de fahr�ye adı ver�l�r.
                                                                Bu parçanın konusu aşağıdak�lerden hang�s�d�r?
                                                                A) Kas�deler� konusuna göre sınıflandırmak
                                                                B) Kas�den�n nes�b bölümünü tanıtmak
                                                                C) Kas�dede ele alınan konularını açıklamak

                                                                D) Kas�deler�n �çer�kler� hakkında b�lg� vermek
                                                                E) Kas�deler�n adlandırılmalarında kullanılan yöntemler
       6  Gazeldek� g�b� kas�dede de �lk bey�t matla, son bey�t
          makta adını alır. Kas�den�n en güzel beyt�ne beytü’l-ka-
          s�d, şa�r�n mahlasının bulunduğu beyte �se tâç-bey�t adı
          ver�lmekted�r. Kas�delerde şa�r, doğrudan övgüye baş-
          lamaz. Önce sanat gücünü göstermek, hayal gücünün   8  D�van edeb�yatında mesnev�, gazel ve kas�deden başka
          zeng�nl�ğ�n� ortaya çıkarmak �ç�n b�r g�r�ş yapar. Bu bölüm   kıt’a ve müstezat nazım b�ç�mler� de bey�tlerle kurulmak-
          nes�b ya da teşb�b adıyla anılmaktadır. Şa�r; burada b�r   tadır. (I) Kıt’alar, xa-xa şekl�nde kaf�yelenen �k� bey�tl�k
          şehr�n, mevs�m�n, atın, gecen�n tasv�r�n� yapar. Nes�b-  b�r nazım b�ç�m�d�r. (II) Nef’î’n�n ş��rler�nde, Türk edeb�-
          den sonra övgüye geçeceğ�n� haber veren, b�r bey�tten   yatında XVII. yüzyılda etk�s� görülmeye başlanan seb-
          oluşan g�r�zgâh bölümü gel�r. Kas�den�n yazılma neden�   k�h�ndî akımından �zler görmek de mümkündür. (III) Şa�-
          olan övgünün yer aldığı bölüm meth�ye adını alır. Meth�-  r�n mübalağaya düşkünlüğü, tezatlara çok yer vermes�,
          yen�n hemen ardından daha l�r�k b�r bölüm olan tegazzül   hayal dünyasının zeng�nl�ğ� sebk�h�ndîn�n ondak� �zler�d�r.
          bölümü gel�r k� şa�r burada b�r gazel söyler. Ancak bu   (IV) “H�nt üslubu, H�nt tarzı” anlamına gelen sebk�h�ndî,
          bölüm her kas�dede olmayab�l�r. B�r sonrak� bölüm olan   İran’dan H�nd�stan’a gelen İranlı şa�rlerce gel�şt�r�lm�ş;
          fahr�yede, övülen k�ş�ye yapılan övgünün b�r o kadarını   daha sonra Nâ�lî, Neşât�, Şeyh Gâl�p g�b� bazı d�van şa�r-
          şa�r kend�s� �ç�n yapar. Bu �k� bölümde d�l oldukça ağırdır.   ler�n� de etk�s� altına almış b�r akımdır. (V) Bu anlayışla
          Sonrasında şa�r�n mahlasının yer aldığı tâç-bey�t bulunur.   yazılan ş��rlerde anlam olab�ld�ğ�nce kapalı; d�l oldukça
          Son bölüm �se duâ bölümü olarak adlandırılır. Şa�r burada   ağır, sanatlı, süslüdür ve soyut konular (özell�kle tasav-
          övdüğü k�ş�n�n uzun ömürlü olması, bahtının açık olması   vuf) daha çok ele alınmıştır.
          g�b� �y� d�leklerde bulunarak ona dua eder.
                                                                Parçanın anlam bütünlüğü d�kkate alındığında numa-
          Aşağıdak�lerden hang�s� bu parçadan çıkarılab�lecek   ralandırılmış yerler�n hang�s�ne “Müstezat �se gazel
          anahtar sözcükler arasında yer almaz?
                                                                bey�tler�n�n her b�r d�zes�ne b�r kısa d�ze eklenerek aruzun
          A) Sanat                 B) Nes�b                     özel b�r kalıbıyla yazılır.” cümles�n�n get�r�lmes� uygun
          C) G�r�zgâh              D) Matla                     olur?
          E) Tegazzül                                           A) I      B) II     C) III     D) IV      E) V

                                         MARKAJ YAYINLARI
        22    Markaj Yaynlar / 10. Snf Türk Dili ve Edebiyat
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27