Page 164 - 9. SINIF VIP TÜM DERSLER KONU ANLATIMLI - EDİTÖR YAYINLARI
P. 164

2. Tema: Anlam Arayışı

        Mekân ve Özellikleri:                                Öyküleyici Anlatıma Örnek:

        Zincirli  Han,  kamyon  kasası,  Konya-İzmir  yolu  üzerindeki   Köylü döndü. Esmer, uzun boylu adam şoföre:” Ne diye yer
        görüntüler  hikâyede  geçen  başlıca  mekânlardır.  Hikâyede   yokmuş, arkada bir yere sıkıştır!...” dedi.
        mekân betimlemesine fazla yer verilmemiştir. Son bölümde   Bu  adam,  kamyonun  sahibi  idi.  Şoför  yüzünü  buruşturarak
        genç köylünün kamyondan atlama girişimi sırasında yolun alt   indi.
        tarafından bir şelale sesi geldiği anlatılmaktadır. Yolun taşlı
        olması, kamyonun toz toprak kaldırması o dönemde ulaşım   Betimleyici Anlatıma Örnek:
        imkânlarının ne kadar sınırlı ve zor olduğunu göstermektedir.
                                                             Şoförün yanında oturan siyah elbiseli, gümüş çerçeveli gözlük
                                                             takmış, yaşlıca, sünepe tavırlı bir adam-Beyşehir taraflarına
        Zaman ve Özellikleri:
                                                             dava  toplamaya  giden  bir  avukat-  başını  arkaya  çevirerek
           EDİTÖR YAYINLARI
        Hikâyede  belirgin  zaman  ifadeleri  yoktur.  Genç  yolcunun   “Uğurlar olsun cümlenize!” diye bağırdı.
        kamyona binmesi ile kamyondan atlaması iki günlük bir za-
        man dilimi içinde olmuştur. Hikâyede zamanın çabucak geçtiği   Karakter (Ruh) Betimlemesine Örnek:
        sezilmektedir. Bunun nedeni, olayların genç köylünün ruh hali   Ara sıra otomobil herhangi bir sebeple yavaşlar gibi olunca
        esas  alınarak  anlatılmasıdır.  Genç  köylü,  yolculuk  boyunca   delikanlı yüzünde zapt edemediği bir dehşet ifadesiyle yerin-
        kamyondaki diğer yolcuları gözlemleyip yol parasının her an   den fırlıyor, “Acaba duracak mı? Para toplamaya mı başlaya-
        toplanabileceği endişesiyle zamanın varlığını hissetmemiştir.   cak?” diyor, araba tekrar hızlanınca derin bir nefes alarak yeri-
        Hikâyenin önemli özelliklerinden biri de zamanda geriye dö-  ne çekiliyor ve atlamak için kati kararını veriyordu. Fakat nasıl
        nüştür. Birçok yazarın başvurduğu geriye dönüş yöntemi, kah-  atlayacak? Bu kamyon, bu gitgide gözünde büyüyen, bütün
        ramanları ve olayları daha ayrıntılı tanımamıza yardımcı olur.   hislerine alışamadığı ve ezici tesirler yapan korku makinesi
        Bu hikâyede de genç yolcunun babasıyla konuşması, İzmir’e   kendisini  bir  kıskaç  gibi  yakalamıştı.  Buradan  kurtulmasına
        gitmeye karar vermesi ve arkadaşının yönlendirmeleri geriye   imkân  olmadığını  sanıyordu.  Gözleri  alev  alev  olmuş,  dört
        dönüş tekniğiyle anlatılmıştır.                      tarafına bakınıyor, etrafındaki köylülerin, ön sıralarda oturan
                                                             efendilerin hep kendisine baktıklarını, biraz kımıldasa yakası-
        Dil ve Anlatım Özellikleri:                          na yapışacaklarını zannediyordu.
                                                               EDEBİYAT ATÖLYESİ - 2AT ATÖLYESİ - 2
        Sabahattin Ali, bu hikâyesinde gerçekçi bir anlatımla yoksulluk   EDEBİY
        ve çaresizlik temasını işlemiştir. Sade ve yalın bir dilin kullanıl-  “Kiraz” adlı hikâyeyi okuyarak yönergede istenen bilgiler doğ-
        dığı hikâyede yazar, başkahramanın psikolojik durumunu ba-  rultusunda hikâyenin tahlilini yapalım.
        şarılı bir şekilde tasvir etmiştir. Genç köylünün fiziksel görünü-
        şü üzerinde pek durulmamıştır. Bunun yerine iç dünyasındaki              KİRAZLAR
        endişeler, çatışmalar ve korkular anlatılmıştır. Kamyon, İzmir’e   Karşımızda beş altı dönümlük kocaman bir bahçe içinde yarı
        yaklaşınca genç köylünün ruh dünyasında bu dalgalanmalar   kaybolmuş bir eski ev vardır. Panjurları hemen daima kapalı
        daha belirgin bir hal almıştır.                      duran bu evde ihtiyar bir karı-koca oturur. Ara sıra öteberi al-
        Metinde dönemin zihniyetini yansıtan ifadelerin yanı sıra yerel   mak için çarşıya giden yine ihtiyar bir hizmetçilerinden başka
        söyleyişlere de yer verilmiştir. Örneğin metrekare yerine metre   kimseleri yoktur. Kimse ile görüşmezler. Mamafih, bahçenin
        kara, kamyon yerine otomobil,                        etrafını çeviren yüksek duvara rağmen mahalle ahalisi onla-
                                                             rın kim olduklarını, nasıl yaşadıklarını öğrenmeye muvaffak
        Anlatıcının Bakış Açısı:                             olmuştur.

        Hikâyede ilahi ve gözlemci anlatıcının bakış açıları birlikte kul-  Komşulardan biri bu aile hakkında bana da malumat verdi:
        lanılmıştır. Farklı bakış açılarının kullanılması hikâye kurgusu-  — (…) Dünya kadar paraları vardır. Fakat gayet pinti insanlar-
        nun ve temasının verilmesinde bir bütünlük sağlamaktadır.  dır. Yemezler, içmezler, evlerinde yırtık elbiselerle gezerler, kı-
                                                             şın ateş yakmazlar. İratlarından gelen parayı bankaya götürüp
        Anlatım Biçimleri:                                   yatırırlar. Mezara mı götürecekler, nedir? Bari çocukları falan
                                                             olsa... Hâlbuki kimseleri de yokmuş. Bu bahçe baştan başa
        Kamyon hikâyesinde öyküleyici ve betimleyici anlatım biçim-  kiraz ağaçlarıyla doludur. Mayısta kirazlar kızarmaya başla-
        leri kullanılmıştır. Genç köylünün ruh betimlemesine önemli   yınca karı-koca haftalarca bahçede bekçilik ederler. Geceleri
        ölçüde yer verilmiştir.                              nöbetleşe uyurlar.

         164    Türk Dili ve Edebiyatı
   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169