Page 31 - 10. SINIF TARİH FAVORİ ÖĞRETEN PARAGRAF
P. 31
4. ÜNTE: BEYLKTEN DEVLETE OSMANLI MEDENYET PARAGRAF TESTİ 3
1 3 (I) II. Murat Dönem�’nde Türk d�l� �le �lg�l� somut b�r
I. Anadolu’da XII. yüzyıldan �t�baren farklı sınıf ve sev�- gel�şme bu dönemde bastırılan madenî paralara �lk defa
yeden �nsanlar; h�kâye d�nleyerek, kukla ve takl�t �zle- Kayı boyu damgalarının vurulmasıdır. (II) Zaten Osmanlı
yerek, nükte ve şaka yaparak gülüp eğlen�rd�. soyunun �lk defa Kayı Han nesl�ne dayandırılması da II.
Murat Devr�’ne rastlar. (III) Osmanlı pad�şahları arasın-
II. Bu k�ş�ler edebî terb�ye sah�b�, b�lg�l� ve zek� �nsan- dak� �lk şa�r pad�şah olan II. Murat’tır. (IV) Ondak� m�l-
lardı. l�yet f�kr� Paul W�ttek’e (Pol V�tek) göre şehzade olarak
III. Bu saraylarda bulunan ned�m�n görev� kıssa anlat- bulunduğu Amasya’nın sosyo−kültürel yapısından kay-
mak, takl�t yapmak, kısacası eğlend�rmekt�. naklıdır. (V) Amasya, Dan�şmentl�lerden ber� Türk kültür
IV. Osmanlı Devlet�’n�n Kuruluş Dönem�’nde ortaya çıkan yapısını koruyan ve Fetret Devr�’nde Çeleb� Mehmet’e,
sözlü ve yazılı edeb�yat ürünler�, Türk�ye Selçukluları ondan sonra da oğlu II. Murat’a m�llî b�r anlayış kazan-
ve Beyl�kler dönem�n�n kültür dünyasıyla benzerl�k dıran şeh�rd�r.
göster�rd�. Bu met�nde numaralanmış cümleler�n hang�s�nden
V. Türk�ye Selçuklu ve Anadolu beyl�kler�n�n sarayla- sonra “Bu dönemden sonra Osmanlı şehzadeler�ne
rında ned�m, kom�k, takl�tç�, ozan ve şa�rler bulunurdu. Oğuz, Korkut g�b� �s�mler ver�lmes� de aynı hedef doğrul-
tusunda atılan adımlardır.” cümles� get�r�lmel�d�r?
Met�n düşünce akışına göre düzenlend�ğ�nde numa-
ralanmış cümlelerden hang�s� en başta yer almalıdır? A) I B) II C) III D) IV E) V
A) I B) II C) III D) IV E) V
2 Osmanlı Devlet�, çeş�tl� etn�k ve d�nî kökenden halkların
t�car�, sosyal, kültürel, d�nî ve b�l�msel etk�nl�kler�n� sür-
dürdüğü b�r devlett�r. Bu nedenle Osmanlı Devlet�’nde,
gen�ş ve zeng�n b�r kültürel b�r�k�m oluşmuştur. Farklı 4 (I) Osmanlı Devlet�’nde pad�şahlar sadece s�yas�, ekono-
kültürler�n katkılarıyla oluşan bu b�r�k�m, tar�h boyunca m�k ve sosyal gel�şmeler �le meşgul olmamış, kültürel faa-
yazılı veya sözlü olarak kuşaktan kuşağa aktarılmıştır. l�yetlerde de bulunmuştur. (II) II. Murat’ın şa�r ve âl�mler�
Osmanlılar da d�ğer büyük devletler g�b� kültürünü çeş�tl� haftada �k� defa huzurunda toplaması da sanata verd�ğ�
yollarla kaydederek korumuş ve kend�s�nden sonra gelen önem� göstermekted�r. (III) Hatta bazı pad�şahlar “d�van”
nes�llere aktarmaya gayret etm�şt�r. Kültürün yazılı olarak sah�b� olacak kadar ş��r yazmış ve D�van edeb�yatına
aktarılmasında çoğunlukla ferman, berat, ah�tname g�b� yön verm�şt�r. (IV) B�l�nen �lk şa�r pad�şah olan II. Murat,
devlet yayınları �le tel�f veya tercüme k�tap, r�sale ve m�n- gündel�k hayatındak� h�sler�n� zaman zaman nazım şek-
yatür vb. kullanılmıştır. l�nde d�le get�rm�şt�r. (V) B�rçok Osmanlı pad�şahı yüksek
eğ�t�mler�n�n yanında kalem� güçlü şa�rler olarak da kar-
Bu met�nde yazar, ana f�kr� desteklemek �ç�n aşağı- şımıza çıkmıştır. (VI) II. Murat’tan �t�baren Osmanlı pad�-
dak�lerden hang�s�ne başvurmuştur? şahlarının b�rçoğu şa�r olup D�van edeb�yatı ananes�nce
A) Tanımlama−Tanık gösterme �s�mler� yer�ne mahlaslar kullanmıştır.
B) Benzetme−Tanık gösterme Numaralanmış cümlelerden hang� �k�s� yer değ�şt�-
C) Örneklend�rme−Sayısal ver�lerden yararlanma r�rse parçanın anlam bütünlüğü sağlanmış olur?
D) Örneklend�rme −Karşılaştırma A) I ve III B) II ve III C) II ve V
E) Tanımlama− Benzetme D) III ve IV E) IV ve VI
Markaj Yaynlar / 10. Snf Tarih 31
MARKAJ YAYINLARI