Page 32 - 10. SINIF TARİH FAVORİ ÖĞRETEN PARAGRAF
P. 32

PARAGRAF TESTİ  3                             4. ÜNTE: BEYLKTEN DEVLETE OSMANLI MEDENYET

         5  (I) Bütün geleneksel şeh�rlerde olduğu g�b� Osmanlı şeh-  7  Dokumacılık, Osmanlı Devlet�’nde gerek artan nüfusun
            r�n�n merkez�nde de b�r mabet (cam�), merkezî devlet   gerekse sarayın ve ordunun �ht�yaçlarına cevap vereb�l-
            of�s� (başkentte saray, eyaletlerde sancak bey� konağı) ve   mek �ç�n hızlı b�r şek�lde gel�şm�şt�r. Dokuma sanay�n�n
            n�hayet Avrupa şeh�rler�nde de bulunan lonca b�nası ve   gel�şt�ğ� Bursa’da; yünlü kumaşların, �pekl� d�baların ve
            depo g�b� b�r bedesten vardır. (II) Bunlar genell�kle ab�dev�   her c�ns kad�fen�n dokunduğu b�l�nmekted�r. Dokumacı-
            b�nalardır. (III) Bu sokaklar, bezzazlar, saraçlar, kavafl ar,   lıkta oldukça �ler� g�tm�ş olan Ç�n b�le Bursa’dan kumaş
            sahafl ar, yemen�c�ler, bakırcılar çarşıları g�b� �s�mler alır.    satın  almıştır.  Y�ne  bu  dönemde  Macar�stan,  İtalya,
            (IV) Bu çek�rdek bölgen�n hemen etrafında zanaatçıla-  Polonya ve Balkan ülkeler�n�n pazarlarında Bursa kumaş-
            rın ve esnafın bulunduğu çarşı vardır. (V) Her sokağın   ları satılmıştır. Bursa kumaşlarının üstünlüğü, malzeme-
            bütünü veya bel�rl� kes�m� bell� dalda çalışan esnaf tara-  s�n�n zeng�nl�ğ� ve desenler�n�n güzell�ğ�nden kaynaklan-
            fından �şgal ed�lm�şt�r. (VI) Bu yapılar, şehr�n merkezdek�   mıştır. Osmanlı şeh�rler�ne, yabancı ülkelerden boyanmak
            büyük meydanın üzer�nde yer alır. (VII) Saman pazarı,   �ç�n kumaşlar gönder�lm�şt�r. Ayrıca Türk alı ve ç�n� mav�s�
            hayvan pazarı g�b� yerler şehr�n çevre kes�m�ne−varsa−  g�b� renkler�n usuller�n� öğrenmek �ç�n Osmanlı şeh�rle-
            l�mana yakındır.                                      r�ne Fransa’dan heyetler gelm�şt�r.

            Parçada numaralanmış cümlelerden hang� �k�s� yer      Bu met�nde aşağıdak�lerden hang�s�ne değ�n�lme-
            değ�şt�r�rse anlam bütünlüğü sağlanmış olur?          m�şt�r?

            A) I ve VII       B) II ve III      C) III ve VI      A)  Bursa’nın dokumacılıkta �ler� g�tt�ğ�ne
                     D) III ve V       E) IV ve VII               B)  Bursa kumaşlarını en çok Ç�nl�ler�n aldığına
                                                                  C)  Bursa kumaşlarının özell�kler�ne
                                                                  D)  Osmanlı’da dokumacılığın gel�şme nedenler�ne
         6  B�r m�llet�n kültürel k�ş�l�ğ�n�n en canlı ve anlamlı belgeler�   E)  Osmanlı kumaşlarının uluslararası alanda ün saldı-
            n�tel�ğ�nde olan el sanatları, Osmanlı Devlet�’nde büyük   ğına
            gel�şme gösterm�şt�r. Özell�kle ahşap ve taş �şlemec�-
            l�ğ�, dokumacılık, ç�n�c�l�k ve hat sanatları yen� b�r �fade
            ve anlatım zeng�nl�ğ� kazanmıştır. Bu dalların her b�r�
            kend� �ç�nde ustalık alanları, kullanılan gereç veya üre-
            t�len üründen adını alan gruplara ayrılmıştır. Nakkaşlar,
            kuyumcular, kât�pler, c�ltç�ler, ç�n�c�ler, kumaş dokuyucu-
            ları, maden �ş� yapan kazgancılar, ahşap �şler�yle uğraşan
            kündekârlardan oluşan bu sanat ve zanaat grupları, kend�
            �çler�nde b�rer eğ�t�m kurumu g�b� çalışmıştır. Bu meslek   8  (I) Bosna’dan Yemen’e, Kafkasya’dan Kırım’a kadar çok
            gruplarının ustaları, Ah�l�k Teşk�latına bağlı olarak lonca-
            lar oluşturmuş ve “esnaf şeyhler�” tarafından yönet�lm�şt�r.   farklı coğrafyalara hükmeden Osmanlı Devlet�, �nsanla-
            Ah� terb�yes�yle yet�şen Osmanlı sanatkârlarının h�le ve   rın yetenekler�n� kullanab�lmeler�n� sağlamak amacıyla
            aldatmaca b�lmed�ğ�, bu yola başvuranların �se ş�ddetle   güvenl� b�r ortam oluşturmuştur. (II)  Bu güvenl� ortamda
            cezalandırıldığı b�l�nmekted�r.                       şeh�rler; m�mar�s�yle, zanaat, sanat ve kültür faal�yetle-
                                                                  r�yle b�rer yaşam merkez� hâl�ne gelm�şt�r. (III) Bu eser-
            Bu met�nde aşağıdak�lerden hang�s�ne değ�n�lme-       ler, Anadolu ve çevres�nde gel�şen Türk el sanatlarına
            m�şt�r?                                               a�t zeng�n b�r haz�ned�r. (IV)  Günümüze kadar ulaşan

            A)  Ah�l�k eğ�t�m�nde gayr�müsl�m esnafa da yer ver�ld�-  müzeler�, sarayları, koleks�yonları, kütüphaneler� ve cam�-
               ğ�ne                                               ler� dolduran tezh�p, ç�n�, m�nyatür, halı, k�l�m, kumaşlar ve
                                                                  b�nlerce c�lt yazma eser vardır. (V) Özell�kle kuruluş dev-
            B)  Bazı el sanatlarının Osmanlı’da kend�ne özgü b�r ge-  r�nden �t�baren İzn�k, Bursa, Ed�rne ve İstanbul, Osmanlı
               l�şme gösterd�ğ�ne
                                                                  sanat ve m�mar�s�n�n beş�ğ� olmuştur.
            C)  Loncaların  aynı  zamanda  b�rer  eğ�t�m  kurumu  g�b�
               çalıştıklarına                                     Parçada numaralanmış cümlelerden hang� �k�s� yer
            D)  Sanat  ve  zanaat  gruplarında  ahlak�  değerler�n  ön   değ�şt�r�rse anlam bütünlüğü sağlanmış olur?
               planda olduğuna                                    A) I ve III       B) II ve III       C) III ve V
            E)  Loncalarda yer alan meslek gruplarına                      D) III ve IV       E) IV ve V

          32    Markaj Yaynlar / 10. Snf Tarih
                                          MARKAJ YAYINLARI
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37