Page 27 - 10. SINIF TARİH FAVORİ ÖĞRETEN PARAGRAF
P. 27

4. ÜNTE: BEYLKTEN DEVLETE OSMANLI MEDENYET                          PARAGRAF TESTİ  1

          1  Tasavvuf; genel anlamda kalb�n kötülüklerden arındırılıp   3  Mevlânâ Celâleddîn−î Rumî; öğret�s�nde �nsanlara �y�l�ğ�,
             yaratılanlara karşı güzel davranılması, �nsanın dünyalık   alçak gönüllüğü, cömertl�ğ�, merhametl� ve doğru olmayı
             menfaatlerden ve nefs�nden uzaklaşarak Allah’ın var-  öğütlem�şt�r. Her türlü sevg�s�zl�ğe, kötülüğe, bağnazlığa
             lığı �le yet�nmes�d�r. İslam düşünce tar�h�n�n Moğol ege-  karşı İslam� ve �nsan� �lkeler� ş��r ve mus�k� �ç�nde b�rleşt�-
             menl�ğ� dönem�nde (1220− 1330) İslam’ın bâtın� (�çsel)   r�p d�le get�ren Mevlânâ, etk�s�n� yüzyıllarca sürdürmüştür.
             yorumu olan tasavvuf, ön plana çıkmıştır. İslam meden�-  Mevlânâ’ya göre �nsan, kend� kend�n� eğ�terek hayvan�
             yet�nde d�n b�lg�s� ve Allah’a er�şme �nancı �k� kolda yürü-  ve şeytan� yönler�nden sıyrılır. K�ş�de, çevren�n etk�s�ne
             müştür. B�r�nc� kol tefs�r ve had�s �lmî �le yet�nm�ş olanlar   ve eğ�t�m�n gücüne �nanan Mevlânâ: “İnsanın eğ�t�m� �le
             (medrese ulemâsı), �k�nc�s� �se vahdet−� vücûd (varlığın   yaban� at rahvan olur.” sözüyle eğ�t�mle hayvanların b�le
             b�rl�ğ�) görüşüyle aşk−cezbe yolunu seçenlerd�r. Mevlânâ   yetenekler�n�n gel�şt�r�leb�leceğ�n� bel�rt�r.
             Celâleddîn g�b� b�rçok âl�m, medreselerde otor�te düze-  Bu parçada kullanılan düşüncey� gel�şt�rme yolu aşa-
             y�ne er�şt�kten sonra aşk ve cezbe yolunu seçm�şt�r.
                                                                   ğıdak�lerden hang�s�d�r?
             Bu parçada aşağıdak� anlatım b�ç�mler�nden hang�s�    A)  Benzetme
             kullanılmıştır?
                                                                   B)  Karşılaştırma
             A)  Açıklama                                          C)  Örnekleme
             B)  Benzetme                                          D)  Tanımlama
             C)  Bet�mleme
                                                                   E)  Tanık gösterme
             D)  Öyküleme
             E)  Tartışma

















                                                                4
          2  Ahmet Yesevî öğret�s�n�n özü, ahlak� hürr�yett�r. Ahlak�
             hürr�yete, “Hakkı b�lmek �ç�n �lk önce kend�n� b�lmek” ve   I.  Ona göre �nsan her yerde aynı değer� taşıyan yüce
             “Ölmeden önce ölmek” anlayışıyla ulaşılır. Ahmet Yesevî,   b�r varlıktır.
             bunu kâm�l �nsan öğret�s�yle s�stemleşt�r�r. Bu öğret�n�n   II.  Onun tar�f ett�ğ� �nsan Hz. Peygamber’�n şahsında
             temel� h�kmet, sohbet ve ahlak esaslarına dayanır. Bu üç   tems�l ed�len �nsan−ı kâm�ld�r.
             esas �nsanı, nefs�n esaret�nden ve kend�ne yabancılaş-  III. Sevg�  temel�  üzer�ne  kurulu  düşünce  dünyasında
             maktan kurtararak ahlak� olgunluğa kavuşturur. Yesevî:   Yunus, �nsanı sevme noktasında kalmayıp Allah sev-
             ‘’Herhang� b�r s�yas� ve sosyal h�zmet; ahlak� prens�plere,   g�s�ne uzanır.
             �nsanı sevmeye, adalete, doğruluğa ve eş�tl�ğe dayanma-
             lıdır.” der.                                          IV. Yunus Emre; ırk, d�n ve d�l ayrımı yapmadan tüm
                                                                      �nsanlığa yönel�k öğret�ler gel�şt�rm�şt�r.
             Bu parçada kullanılan düşüncey� gel�şt�rme yolu aşa-  V.  Yunus, öğret�ler�nde bütün �nsanlığı �lah� aşka, kar-
             ğıdak�lerden hang�s�d�r?                                 deşl�ğe,  merhamet  ve  şefkate  davet  etm�ş;  �nsan

             A)  Sayısal ver�lerden yararlanma                        olmanın, kend�n� b�lmen�n, Allah’a ulaşmanın şartlarını
             B)  Örnekleme                                            ve yollarını anlatmıştır.
             C)  Karşılaştırma                                     Met�n düşünce akışına göre düzenlend�ğ�nde numa-
             D)  Tanık gösterme                                    ralanmış cümlelerden hang�s� en başta yer almalıdır?
             E)  Benzetme                                          A) I      B) II     C) III     D) IV     E) V

                                                                                Markaj Yaynlar / 10. Snf Tarih  27
                                          MARKAJ YAYINLARI
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32