Page 7 - 10. SINIF TÜRK DİLİ ve EDEBİYATI ÖĞRETEN PARAGRAF - GİRİŞ YAYINLARI
P. 7

2. ünİte: hİkâYe                                                        PARAGRAF TESTİ  2

          1  Kahramanlık hikâyeleri, halk hikâyeleri içinde önemli   3
             bir yere sahiptir. Kahramanlık tipi hikâyelerde sosyal bir   I�  Mesnevi, hepsi aynı vezinde fakat her beyti diğer
             karakter bulunur. Bu kahramanlar adaletsizliğe, sosyal   beyitlerden bağımsız olarak kendi arasında kafiyeli
             sorunlara karşı savaşan halkın gözünde yüce kişilerdir.   bir nazım biçiminin adıdır.
             Edebiyatımızdaki kahramanlık hikâyelerinin başında “Hz.
             Ali Cenknameleri” gelir. Cenknameler, Türk destan gele-  II�  Kelime manası ikileme olan mesnevi türünde her bey-
             neğinin İslami devresinin ürünleridir. “Hz. Ali Cenkname-  tin mısraları ikişer ikişer kafiyelenir.
             leri” özellikle 13. yüzyıl Türk edebiyatında önemli örnek-  III� Mesnevide  beyitlerin  diğer  beyitlerden  bağımsız
             lerle kendini göstermiştir. Hz. Ali, Türk kültürü içerisinde,   olması şairleri kafiye bulma ve sayısı önceden belli
             diğer İslâm önderlerinden farklı ve özel bir yere sahiptir.   birkaç beyit ile düşüncelerini ifade etme sıkıntısından
             Onun kahramanlıkları dilden dile anlatılarak, kimi zaman   kurtarmıştır.
             tarihî hakikatleri de aşarak efsanevi bir boyuta ulaşmıştır.  IV� Bu nedenle de uzun, bazen binlerce beyit tutan man-
                GİRİŞ YAYINLARI
             Buna göre aşağıdakilerden hangisi cenknameleri           zumeler bu nazım biçimiyle yazılmıştır.
             çağrıştıran bir sözcük olamaz?                        Numaralandırılmış cümlelerden hangileri bir parça-
             A) Aşk                   B) Kahramanlık               nın giriş cümlesi olabilir?
             C) Savaş                 D) Vatanseverlik             A) Yalnız IV             B) I ve II
             E) Yiğitlik                                           C) I ve III              D) I, II ve III
                                                                   E) II, III ve IV









                                                                4  Genellikle bir mesnevide bulunması gereken bölümleri şu
                                                                   üç başlık altında toplamak mümkündür:

                                                                   Giriş  Bölümü:  Mesnevi,  şairinin  biçim  gerekliliklerini
          2  Divanlarda  beyit  sayısı  en  fazla  otuza  kadar  çıkmış   yerine getirdiği kısımdır. Yazım amacı bu bölümde ifade
             kısa mesnevilere de rastlanmaktadır. Bununla birlikte   edilir.
             bu nazım biçimiyle genellikle “Leylâ vü Mecnun”, “Hüs-  Konunun İşlendiği Bölüm: Asıl konunun işlendiği bölüm-
             rev ü Şirin”, “Yusuf u Zeliha” gibi uzun aşk hikâyeleri ve   dür. Bu bölüm mesnevilerin konusuna göre farklılık göste-
             destani konular yazılmıştır. Ayrıca bu türde öğretici yönü   rir. Mesnevilerde ana konu işlenirken bazen ana konuyla
             ağır basan dinî, tasavvufi, ahlaki eserler ve manzum söz-  bir şekilde bağlantılı başka konular da kısaca anlatılır;
             lükler de yazılmıştır. Aynı şair tarafından yazılmış beş   sonra tekrar asıl konuya dönülür.
             mesneviye hamse denir. Mesnevi, divan edebiyatımızda
             çağdaş hikâye ve romanın yerini tutmuştur. İlk başlarda   Bitiş  Bölümü:  Mesnevinin  adı,  bazen  şairi,  kaç  beyit
             nazire geleneği ile yazılan mesneviler 17. yüzyıldan sonra   olduğu, nerede ve ne zaman yazıldığı gibi bizzat şairi
             millî kimliğe bürünmüştür. Edebiyatımızdaki bazı önemli   tarafından verilmiş bilgiler de genellikle bu bölümde yer
             mesneviler şunlardır: Mevlânâ (Mesnevi), Yunus Emre   alır. Bu bilgiler edebiyat tarihimiz açısından son derece
             (Risâletü’n-Nushiyye), Tursun Fakih (Gazavat-ı Resulul-  önemlidir. Bitiş bölümü, bazen şairlerin eser hakkındaki
             lah), Aşık Paşa (Garipnâme), Şeyyad Hamza (Yusuf ve   değerlendirmelerini de içerdiği için ayrı bir değer taşır.
             Zeliha), Fuzûli (Leyla vü Mecnun), Şeyhi (Hüsrev ü Şirin)   Bu parçaların ortak özelliği aşağıdakilerden hangi-
             ve Şeyh Galip (Hüsn ü Aşk)...                         sidir?
             Aşağıdakilerden hangisi bu parçadan çıkarılabilecek   A)  Önemli mesnevileri tanıtmaları
             anahtar sözcükler arasında yer almaz?                 B)  Mesneviye konulabilecek başlıkları açıklamaları

             A) Hamse                 B) Divan                     C)  Mesnevinin bölümlerinden bahsetmeleri
             C) Beyit                 D) Nazım                     D)  Mesnevilerde işlenen konuları sıralamaları
             E) Gelenek                                            E)  Mesnevilerin önemini belirtmeleri

                                                                    giriş Yayınları / 10. Sınıf türk Dili ve edebiyatı  11
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12