Page 13 - 10. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenin Ders Notları
P. 13

¦ §                                                                       13 13
            GİRİŞ

             * Bu dönemde edebiyatımızda da divan edebi-  œ  Örnek:
            yatının etkisi yavaş yavaş kaybolmaya baş-  Bir beyaz lerze, bir dumanlı uçuş
            lamış ve Batı etkisinde, özellikle de Fransa   Eşini gaib eyleyen bir kuş gibi karlar
            merkezli yeni bir edebiyat ortaya çıkmıştır.
                                                   Geçen eyyam-ı nevbaharı arar...
             * Batı  etkisinde  gelişen  Türk  edebiyatı  kendi   Ey kulübün sürüd-i şeydası
            içinde şu dönemlere ayrılır:

                                                   Fecriati Topluluğu: 1909 ile 1911 yılları arasını
          Tanzimat  Dönemi:  Türk  edebiyatının  ilk  kapsayan Fecriati Dönemi değişiklik ve yenili-
          Aynı zamanda divan şiirindeki parça bütünlüğü YAYINEVİ
          özel  gazetesi  olan  Tercüman-ı  Ahvâl  gazete-  ğin sürdürülmek istendiği bir dönem olmasına
          sinin  1860  yılında  Şinasi  tarafından  çıkarıl-  rağmen sönük geçmiştir. Fecriati  Dönemi’nde
          masıyla başlayan ve 1896 yılına kadar devam   şiirde aruz ölçüsü kullanılmış ve bireysel konular
          eden  edebî  dönemdir.  Tanzimat  Dönemi’nde   ele alınmaya devam etmiştir. Fransız şiiri örnek
          Türk şiiri Batılı bir kimlik kazanmaya başlamış-  alınmış, süslü ve sanatlı bir dil kullanılmıştır.
          tır. Bu dönemden itibaren divan edebiyatının   œ  Örnek:
          edebiyatımız  üzerindeki  etkisi  azalmaya  baş-  Denizlerden
          lamıştır.  Şiire  vatan,  millet,  eşitlik,  hürriyet,
          EDİTÖR                                   Melal-i hasret ü gurbetle ufk-i şâma bakan
                                                   Esen bu ince hava saçlarınla eğlensin
          özgürlük gibi yeni konular girmiş, bu yeni konu-
                                                   Bilsen
          lar divan şiiri nazım biçimleriyle yansıtılmıştır.

                                                   Bu gözlerinle, bu hüznünle sen ne dilbersin!
          yerine konu bütünlüğü ön plana çıkarılmıştır.
             Örnek:
          œ
                                                   Millî  Edebiyat  Dönemi: 1911 ile 1923 yılları
          Usanmaz kendini insan bilenler halka hizmetten
                                                   arasını  kapsayan  edebî  dönemdir.  Bu  dönem
          Mürüvvet mend olan mazluma el çekmez ianetten
                                                   dönme fikrinin savunulduğu dönemdir. Türkçü-
          Hakir olduysa millet, şanına noksan gelir sanma
                                                   lük düşüncesi hâkimdir. Dilde sadeleşme olmuş,
          Yere düşmekle cevher, sakıt olmaz kadr-ü kıy-  edebiyatta  yerlileşmenin  görüldüğü  ve  öze
                                                   eserlerde  yerli  konulara  yer  verilmiş  ve  hece
          metten                                   ölçüsü kullanılmıştır. İlk defa gerçekçi bir şekilde
                                                   Anadolu’ya yönelme bu dönemde olmuştur.
          Servetifünun Dönemi: Edebiyatı Cedide ola-
          rak  da  bilinen  bu  dönem  yenileşmenin  devam   œ  Örnek:
          ettiği  dönemdir.  1896  ile  1901  yılları  arasını   Hadi yavrum ben seni bugün için doğurdum
          kapsamaktadır. Servetifünun şiiri sanat sanat   Hamurunu yiğitlik duygusuyla yoğurdum
          içindir anlayışına uygun bir şiirdir. Bu dönemde
          şiirde  parnasizm  ve  sembolizm  akımları  etkili   Türk evladı odur ki yurdu olan toprağı
          olmuş, bireysel konular ele alınmış ve şiir düz-  Ana ırzı bilerek yad ayağı bastırmaz
          yazıya yaklaştırılmıştır. Sone, terzarima, balat  Bir yabancı bayrağı
          gibi Batılı nazım şekilleri kullanılmıştır.  Ezan sesi duyulan hiçbir yere astırmaz
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18