Page 65 - 10. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Özetli Lezzetli Soru Bankası
P. 65

[  HALK ŞİİRİ / DİNİ - TASAVVUFİ HALK ŞİİRİ  ]                           65


         15
                                               Anonim Halk Şiiri
                                            Ninni         Şathiye

                                             (I)            (II)

                                              Âşık Tarzı Halk Şiiri

                               Güzelleme       Nutuk       Koçaklama        Ağıt
                                  (III)         (IV)          (V)           (VI)
        EDİTÖR YAYINEVİ

                                            Dini-Tasavvufi Halk Şiiri

                                İlahi      Nefes       Ağıt     Taşlama     Devriye
                                (VII)      (VIII)      (IX)        (X)        (XI)


            Halk şiiri türlerinin gruplandırıldığı yukarıdaki görselin doğru olması için numaralandı-
            rılmış nazım şekli / türlerinden hangileri yer değiştirmelidir?
            A) I ve VI - IV ve VIII      B) VI ve VII - III ve IX      C) I ve VI - IV ve X
                          D) II ve VI - V ve X          E) II ve IX - IV ve X






         16                          YUNUS EMRE



                                                            Anadolu mutasavvıfı, Türkçe
               Adımız miskindir bizim                      şiirin öncüsü ve halk şairi Yunus
               Düşmanımız kindir bizim                    Emre, eserlerinde ele aldığı insani
               Biz kimseye kin tutmayız                   değerler ve insan sevgisi ile yüzyıl-
               Kamu âlem birdir bize                      lardır tüm insanların gönlünde yer
                                                                   edinmiştir.



            Verilen görselde yer alan dörtlüğün konusu aşağıdakilerden hangisidir?

            A) Hoşgörü     B) Gelenek      C) Merhamet     D) Özlem      E) Millet


         Nutuk: Tekke edebiyatında pirlerin ve mürşitlerin tarikata yeni   duğu  görülen  şiirlerdir.  Yunus  Emre’nin  ve  Kaygusuz  Abdal’ın
         giren  dervişlere,  tarikat  derecelerini,  tarikat  adâbını  öğretmek   şathiye türünde şiirleri vardır.
         için söyledikleri didaktik şiirlerdir. Şekil olarak koşmaya benze-
         mektedir. Türün en önemli temsilcisi Kaygusuz Abdal’dır.  Devriye: Tasavvuftaki “devir nazariyesi” düşüncesini konu edi-
         Şathiye: Şathiyeler, tasavvuf ehlinin (sufînin) kendinden geçme   nen şiirlerdir. Devir nazariyesi; yaradılışın başlangıcı ve sonu,
         anında söylediği, ilk okunuşta anlamsız ve inançlarla alay eder   varlığın nereden gelip nereye gittiği ve bu ikisi arasındaki safa-
         gibi görünen ancak yorumlandığında temelinde tasavvufun ol-  hatın tasavvufa göre izahıdır.
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70