Page 156 - 9. SINIF VIP TÜM DERSLER KONU ANLATIMLI - EDİTÖR YAYINLARI
P. 156

2. Tema: Anlam Arayışı

           TEMANIN ANAHT
           TEMANIN ANAHTAR KAVRAMLARIAR KAVRAMLARI
                                                              Yazma Amacı: Her metnin bir yazılış amacı olduğu düşü-
                                                              nülürse metni kaleme alan her yazarın bir amacı olduğu,
          Konu:  Bir  metinde;  üzerinde  söz  söylenen,  yazı  yazılan   okuyucuya bir düşünceyi ya da duyguyu iletmek istediği so-
          duygu, düşünce, olay veya durumlara konu denir. Konu bir   nucuna ulaşılabilir. Yazarlar, sahip oldukları bilgi ve kültür
          yazının temelini oluşturur. Bu açıdan her şey yazının konu-  birikimini etkileyici bir üslupla yazıya aktaran sanatçılardır.
          su olabilir. Çünkü hangi duygu, düşünce, olay veya olguyu   Bu aktarımlar elbette amaçsız ve gelişigüzel olmayacaktır.
          anlatırsa anlatsın her yazının bir konusu vardır. Yazar, ko-  Bir şair, okuyucuya kendi duygularını yaşatmak, bir dene-
          nudan hareketle okura vermek istediği mesajı ele alır. Dola-  me yazarı hayata kendi penceresinden bakarken okuyucu-
          yısıyla konu, yazarın esas anlatmak istediği düşünceyi (ana   ya yeni bakış açıları kazandırmak, bir muhabir ise önemli
          düşünce) vermek için yararlandığı bir araçtır.      bir olayı haber vermek amacıyla kalemine sarılır.
          açıklanacak olan temel yargıdır. O metnin yazılış amacıdır. YAYINLARI

                                                              Yazarın Tutumu: Metnin konusuna ve amacına göre ya-
          Tema: Bir metne hâkim olan fikir ya da duyguya tema de-
          nir. Hikâye, roman, şiir, tiyatro gibi edebi metinler bir tema   zarların tutumu da değişebilir. Aynı konuyu ele alan iki ya-
          üzerine  kurulur.  Temaları  ifade  eden  kavramlar  soyuttur.   zarın tutumu aynı olamaz. Yazarların tutumunu ve bakış
          Örneğin aşk, yalnızlık, umut, özlem, yaşama sevinci gibi   açısını belirleyen birçok unsur vardır: Yetişme tarzı, eğitim
          kavramlar bir edebî metinde tema olarak işlenebilir. Tema   düzeyi, yakın çevre ilişkileri, düşünce yapısı ve özgün ba-
          ile konu birbiriyle karıştırılmaktadır. Tema, bir yazıda işle-  kış açısı. Örneğin “yalnızlık” temasını işleyen iki şairden
          nen görüş veya düşüncedir. Konu ise bir yazıda temanın   biri yalnızlığı seven, yalnızlık anında huzur bulan bir insan
          sınırlandırılması, daha somut hâle getirilmesidir. Öyleyse   tavrı takınırken diğer şair yalnızlığı kabullenemeyen, buna
          bir metin veya yazıda tema genel, konu ise temaya göre   isyan eden bir insan profili ortaya koyabilir. Bu yaklaşım ve
          daha özeldir.                                       tutum farklılıkları yalnızca şiirde değil diğer edebi türlerde
                                                              de görülebilir.
           EDİTÖR
          Ana Düşünce: Metinden hareketle okura verilmek istenen
          temel düşünceye ana düşünce denir. Ana düşünce, yazıda
                                                              Yazar-Metin İlişkisi: Bir edebî metin incelenirken yaza-
          Konu genel, ana düşünce ise özeldir. Yazar bir konudan   rından bağımsız düşünülemez. Her edebî metin; yazarının
          söz eder ama onun bu konudan söz etmesinin temelinde   hayatının, kültürünün, dünya görüşünün izlerini taşır. Ya-
          o konuyla ilgili bir ana düşünceye ulaşmak, okura bu dü-  zarlar yaşadıkları olayları yeniden kurgularlar ve metinlerde
          şünceyi  ulaştırmak  amacı  vardır.  Çünkü  yazar,  konudan   hayatlarından izler taşıyan bir seçki oluştururlar.
          hareketle  ana  düşünceye  ulaşır.  Ana  düşünce,  konudan
          hareketle  vurgulanmak  istenen  düşünce  olduğundan  bu
          düşünceyi bulmak için “Bu parçada asıl anlatılmak istenen   Çatışma: Hikâye, roman, masal, tiyatro, destan gibi olay
          nedir?” sorusunu sormalıyız. Bu soru, parçadaki ana dü-
          şüncenin bulunmasını kolaylaştıracaktır.            eksenli metinlerde karşıt duygu, düşünce ve isteklerin; ki-
                                                              şilik  özelliklerinin  bir  arada  sergilenmesiyle  ortaya  çıkan
                                                              durumdur. Çatışma, kişilerin kişiler arası ilişkilerinin belir-
          Yardımcı Düşünce: Bir metinde verilmek istenen ana dü-  lenmesinde, kişilerin kendileri ve toplumla olan ilişkilerinde
          şünceyi çeşitli yönlerden destekleyen, güçlendiren, zengin-  ortaya çıkar.
          leştiren  düşüncelerin  her  birine  yardımcı  düşünce  denir.    Edebî metinlerde çatışmalar genellikle birbirine zıt kavram-
          Yardımcı düşünceler, konunun içeriğine göre çeşitli anlatım
          tekniklerine başvurularak oluşturulur. Ana düşünceyi des-  lar ve değerler çerçevesinde oluşur. Örneğin zengin ile fa-
          teklemek amacıyla yapılan örnekleme, benzetme, karşılaş-  kir, iyi ile kötü, işçi ile patron, öğretmen ile imam, ağa ile
          tırma, sayısal verilerden yararlanma, betimleme gibi anlatım   köylü vb. kendi özelliklerinden dolayı hikâyelerde karşı kar-
          tekniklerinden her biri farklı bir yardımcı düşünceyi inşa eder.   şıya gelirler. Olay örgüsü,  bu çatışmaların ortaya konulma-
          Uzunluğu ne kadar olursa olsun her metnin yalnızca bir ana   sını ve sonuçlanmasını anlatır. Çatışmalar olay örgüsünü
          düşüncesi vardır. Yardımcı düşünce ise birden fazladır.   geliştirmeye yarar.




         156    Türk Dili ve Edebiyatı
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161