Page 14 - 10. SINIF TÜRK DİLİ ve EDEBİYATI ÖĞRETEN PARAGRAF - GİRİŞ YAYINLARI
P. 14

6. ünİte: tİYatrO                                                       PARAGRAF TESTİ  1

          1                                                     3  Doğu ülkelerine özgü bir sanat anlayışı olan Karagöz’ün,

             I�  Geleneksel Türk tiyatrosu, sözlü halk geleneğinin   Türk toplumunda ne zaman kullanılmaya başlandığı ile
                ürünlerindendir.                                   ilgili farklı rivayetler anlatılır. Bu rivayetler içerisinde en
                                                                   çok bilineni şöyledir: “Sultan Orhan zamanında Bursa’da
             II�  Bu gelenekte verilen eserler, anonim nitelikte olup   bir cami yapımında Karagöz demirci, Hacivat da duvarcı
                doğaçlama oynanır.                                 olarak çalışıyormuş. İkisi arasındaki nükteli konuşmaları
             III� Bu tip oyunlarda güldürü, şive taklitleri, yanlış anlaşıl-  dinlemek isteyen işçiler, işlerini güçlerini bırakıp onların
                malara dayanan mizahi ögeler söz konusudur.        çevresinde toplanır, bu yüzden de yapım işi ilerlemezmiş.
             IV� Müzik, bu oyunlarda fazla bir yere sahip değildir.  Bunu öğrenen Sultan Orhan, Karagöz’le Hacivat’ı öldürt-
                                                                   müş. Ancak bu olaydan sonra vicdan azabı çekmeye
             V�  Modern tiyatroda önemli bir yere sahip olan dekor,   başlamış. Padişahın acısını hafifletmek isteyen Şeyh
                sahne, kostüm, ışık gibi unsurlar geleneksel Türk   Küşteri, bir perde kurdurmuş, Hacivat’la Karagöz’ün deri-
                GİRİŞ YAYINLARI
                tiyatrosunda yok denecek kadar azdır.
                                                                   den yapılmış tasvirlerini perde arkasında oynatıp onların
             Numaralandırılmış cümlelerden hangileri bir parça-    şakalarını tekrarlayarak padişahı avutmuş.”
             nın giriş cümlesi olabilir?
                                                                   Bu parçanın yazılış amacı aşağıdakilerin hangisidir?
             A) Yalnız I              B) I ve V                    A)  Doğu tiyatrosunun nasıl ortaya çıktığını izah etmek
             C) I, IV ve V            D) II, III ve IV
                                                                   B)  Tiyatronun doğuşunu örnek vererek anlatmak
             E) II, III, IV ve V                                   C)  Bir geleneksel tiyatro türünün doğuşunu anlatmak

                                                                   D)  Osmanlı zamanından bir anekdot paylaşmak
                                                                   E)  Karagöz oyununun toplumdaki yerini hikâyeleştirmek








          2  Geleneksel Türk tiyatrosunun ürünleri arasında med-
             dah, orta oyunu, köy seyirlik oyunları ve Karagöz yer alır.
             Karagöz, bir gölge oyunudur. Bu oyun, deriden kesilen ve   4  -----. Yani oyun, doğaçlama oynanır. Bu oyunlar, Rama-
             tasvir olarak adlandırılan bazı şekillerin (insan, hayvan,   zan ayında kahvehanelerde; evlenme, sünnet, doğum
             eşya vb.) arkadan bir ışık verilerek beyaz bir perde üze-  gibi törenler dolayısıyla ev, saray ve konaklarda düzen-
             rine yansıtılması temeline dayanır. Hayalî adı verilen kişi-  lenen şenliklerde oynatılmıştır. Karagöz oyunlarının en
             lerce Küşteri Meydanı diye anılan bir perdede oynatılan   tanınmışları arasında Kanlı Nigâr, Ağalık, Abdal Bekçi,
             bu oyunlar, Türk halk geleneğinin önemli ürünlerinden-  Ters Evlenme, Bursalı Leyla, Balık/Balıkçılar sayılabilir.
             dir. Perdenin Küşteri Meydanı olarak adlandırılmasının   Oyunların temelde iki kahramanı vardır. Bunlardan birisi;
             nedeni, Karagöz oyununun kurucusu ve Karagözcülerin   okumamış, halk diliyle konuşan, öğrenim görmüş kişilerin
             “pîr”inin Şeyh Küşteri olmasıdır. Tanınmış karagözcüler   söylediği sözleri anlamayan, duyduklarına ters anlamlar
             arasında Hayalî Kör Hasan-zâde Mehmet Çelebi, Nazif   yükleyen Karagöz tipidir. Diğeri ise öğrenim görmüş,
             Bey, Hayalî Memduh, Hayalî Küçük Ali gibi isimler sayı-  medrese diliyle konuşan, bilimden az çok anlayan, görgü
             labilir. Yardak; oyunda tef çalan, taklitlerin şarkılarını söy-  kurallarına uyan Hacivat’tır.
             leyen, tasvirleri hayalîye veren kişidir.
                                                                   Anlam akışına göre parçanın başına aşağıdakilerden
             Parçada tanımı yapılan terimler aşağıdakilerin han-   hangisi getirilebilir?
             gisinde birlikte verilmiştir?
                                                                   A)  Oyunlar, insanın içinden gediği gibi oynandığında gü-
             A)  Geleneksel Türk tiyatrosu - yardımcı                 zeldir

             B)  Hayalî - Karagözcü                                B)  Karagöz oyunları doğal dekora sahiptir
             C)  Tasvir - Küşteri Meydanı                          C)  Karagöz oyunu için çok uzun metinlere gerek yoktur
             D)  Karagöz - yardak                                  D)  Karagöz oyunu, o anı yaşıyormuşçasına oynanır
             E)  Pîr - taklit                                      E)  Karagöz oyununun yazılı bir metni yoktur

                                                                    giriş Yayınları / 10. Sınıf türk Dili ve edebiyatı  33
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19