Page 31 - fen-ve-muhendislik-bilimleri-icin-meslek-etigi
P. 31

Meslek Etiği                                                          131


                          10                           ETİKTE EVRENSEL YAKLAŞIMLAR





                                                 Kusurlarınızı hemen söyleyecek arkadaşlar bulun.
                                                          Nicolas Boileau (1636-1711)


                               10.1. Giriş
                               Meslek  etiği,  bir  mesleğe  üye  bireylerin  davranış  ve  tutumlarını  evrensel
                        boyutta  ahlaki  bir  çizgiye  kavuşturmak  için  oluşturulmuş  kurallar  ve  standartlar
                        bütünüdür [3]. Etik, günümüzde daha yaygın biçimde gündelik yaşam içerisindeki
                        pratikler hakkında bir yargıda bulunmak  için  ahlakla  eş anlamlı ya da bir meslek
                        dalında yapılan işin ahlakını evrensel kurallara bağlamak amacıyla, tıp etiği, biyoetik,
                        çevre etiği, yönetim etiği, siyaset etiği, eğitim etiği gibi meslek etikleriyle ilişkili olarak
                        kullanılmaktadır.
                               Etik, insan eylemlerine yön veren evrensel normların olup olamayacağını
                        sorun  edinen  bir  düşünceyle/düşünme  tarzıyla  ilişkilendirildiğinde  ahlaktan
                        farklılaşan, ahlakı sorgulanan bir nesneye dönüştüren, yapılan her eylemi bilinçle
                        ilişkiye soktuğu ölçüde özneleşen bir özneyi gerektiren bir kavramdır. Her toplulukta
                        var  olan  ve  o  topluluğa  özgü  değer  ve  normları  karşılayan,  çoğu  kez  yazısız
                        kurallardan  oluşan  ahlakın  Batı  dillerindeki  etimolojik  kökeni,  Latince  “morales”
                        sözcüğüdür.
                               Etik  ise,  ilk  defa  Aristoteles  tarafından,  insan  davranışlarını  mutlu  yaşam
                        (theoria) ve iyi yaşam (politika) ile ilişkilendirerek değerlendirdiği Nikhamakhos’a Etik
                        kitabında, “ethos” dan türetilerek kullanılmıştır. Ethos, bir yanıyla polisin genel kabul
                        görmüş  normlarını,  değerlerini,  kurallarını,  diğer  yandan  öznenin  sahip  olduğu
                        erdemlerle en yüksek iyi idealine yönelme çabasını içermektedir.
                               Küreselleşme, kavram olarak dünyanın küçülmesi ve tek bir mekan olarak
                        algılama  bilincinin  yerleşmesi  olarak  tanımlanmaktadır.  Küreselleşme  ile  birlikte
                        dünyadaki farklı devlet, millet ve kültürler birbirleriyle daha çok etkileşim içerisine
                        girmiştir. Bu yakınlaşma beraberinde yeni ölçütler, standartlar ve normlar aranması
                        ihtiyacını oluşturmuştur. Bu süreçte özellikle ortak olarak hissedilen etik problemler
                        karşısında evrensel nitelikli çözüm getirme teklifleri sık sık gündeme getirilmektedir.
                               Tarihi gelişim süreci içerisinde insan ahlak konusunda farklı teorilere bağlı
                        kalmıştır. Kimileri ahlaklı olmayı akla, kimileri en yüce iyiye, hazza, ödev duygusuna
                        bağlarken,  kimi  rölativist,  septik  veya  immoralist  bir  tavır  takınmışlardır.  Felsefe
                        tarihinde  Kantçı  ahlak  anlayışında  gördüğümüz  gibi  formel  olarak,  akla  dayalı
                        evrensel  ahlak  yasası  koyma  doğrultusunda  evrensel  bir  ahlak  ilkesi  belirleme
                        doğrultusunda çabalar bulunmaktadır [2].
                               Etik karar verme adımları ise şunlardır.
                               Adım 1: Etik Sorunu Tanımlayın
                               Adım 2: Etkilenen Tarafları Belirleyin
                               Adım 3: İsteğe Bağlı Çözümleri Keşfedin
                               Adım 4: Çözümleri Değerlendirin
                               Adım 5: Bir Çözüm Seçin ve Gerekçelendirin [4].
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36