Page 53 - TYT TÜM DERSLER KONU ANLATIMLI - EDİTÖR YAYINLARI
P. 53

768                                                                            BİLGİ VE İNANÇ
                ŗ   NOT                                     Ɖ   Kur’an-ı  Kerim  İslam  dininin  temel  kaynağıdır  ve
              “Yalnız kendini gören ve düşünen akıl başkadır; cihanı   Yüce Allah’ın vahiylerinden oluşur. Bu nedenle vahiy
              gören  akıl  başkadır.  Ne  güzeldir  o  akıl  ki,  iki  âlemin   İslam  dininde  doğru  bilgi  kaynaklarının  başında
              geniş ufuklarını kucaklar.”                     gelir. Kur’an bizleri daima iyiye, güzele ve doğruya
                                         Muhammed İkbal       yönlendirir. Yüce Allah’ın varlığı, birliği, peygamber-
                                                              lerin  gönderiliş  amaçları,  onların  hayatları,  kutsal
                                                              kitaplar,  ölümden  sonra  başlayacak  olan  sonsuz
             Ɖ   Kur’an-ı  Kerim’de  pek  çok  ayette,  “Akletmez  misi-  ahiret  hayatı,  meleklerin  varlığı  gibi  İslam  dininin
               niz?”, “İbret almaz mısınız?”, “Düşünmez misiniz?”
               denilerek  insanların  akıllarını  kullanmaları  isten-  inanç esasları hakkında bilgi verir.
               mektedir. Başka bir ayette ise şöyle buyrulmaktadır:   Ɖ   Evrenin  yaratılışı  hakkında  açıklamalarda  bulunur.
               “Göklerin ve yerin yaratılışında, gece ve gündüzün   İnsanların; mutlu, huzurlu ve barış içinde yaşamaları
               birbiri ardınca gelip gidişinde akıl sahipleri için ibret-  konusunda  onlara  çeşitli  öğütlerde  bulunur.  Hangi
               ler vardır.” (Âl-i İmran suresi, 190. ayet)    davranışların  iyi,  hangi  davranışların  kötü  olduğu
             Ɖ   Kur’an  insanın  aklını  kullanarak  gerçek  ve  doğru   konusunda  örnekler  vererek  insanları  aydınlatır.
               bilgiye  ulaşılacağını  kabul  eder.  İnsanın  özgür  bir   Geçmiş  toplumların  başına  gelen  olumsuzluklar-
               şekilde  düşünmesini  isteyen  Kur’an-ı  Kerim,  aklın   dan söz eder. Bunların neden ve sonuçlarına dikkat
               önündeki tüm engelleri kaldırır. Düşünmeyi, araştır-  çekerek  ders  almamızı  ister.  İslam  dininde  yerine
               mayı ve doğru bilgiye ulaşmayı emreder.        getirilmesi  gereken  namaz,  oruç,  hac,  zekât  gibi
             Ɖ   Akıl aynı zamanda vahyi anlamaya da yardımcı olur.   ibadetler konusunda bilgiler verir. Dolayısıyla vahiy,
               Yani ilahî içerikli hakikatler de yine aklın yardımıyla   bizleri  pek  çok  konuda  bilgilendirmekte  ve  aydın-
               sezilebilir.                                   latmaktadır. Bütün bunlardan dolayı vahiy İslam’da
                                                              bilgi kaynaklarının başında yer almaktadır.
             Ɖ   İnsan, aklı sayesinde okur, araştırma ve inceleme-
               lerde  bulunur.  Yeni  bilgiler  edinir.  Böylece  kendini   Ɖ   İnsanlar  peygamberin  anlattıkları  vahiyleri  akılla-
               geliştirir. Kültür ve bilgi birikimini arttırır. Bu da kişi-  rıyla kavrarlar. Akıl ve vahiy birlikte olduğu zaman
               nin hayatını anlamlı hâle getirir.             insan; iyi doğru ve güzeli bulabilir.

                                                            Ɖ   Yalan üzerine anlaşma ihtimali olmayan topluluğun
                                                              verdiği ve ilim vasıtalarından biri sayılan haberlere
                                                              mütevatir haber denir. Kur’an-ı Kerim mütevatir bir
             Doğru Haber (Vahiy)                              haberdir. Vahiy ve mütevatir haber kesin bilgi ifade
                                                              eder. Kur’an ve sünnete dayalı olarak elde edilen bil-
             Ɖ   Haber  meydana  gelmiş  veya  meydana  gelecek
               olayları bildiren, doğru ve yanlış olma ihtimali olan   gilere doğru bilgi denir.
               söze  denir.  Bir  haberin  güvenirliği  onun  gerçeğe
               uygun olmasına bağlıdır.
                                                            Duyular
             Ɖ   Haberin bilgi kaynağı olabilmesi için doğru olması
               gerekir. Doğru haber vahiy ve mütevatir haber ola-  Ɖ   İnsan, akıl sahibi bir varlık olmasının yanında duyu-
               rak ikiye ayrılır.                             ları da olan bir varlıktır. Beş duyu organı olarak bili-
             Ɖ   Vahiy,  sözlükte  “gizli  konuşmak,  emretmek,  ilham   nen görme, işitme, tat alma, dokunma ve koklama
               etmek, hızlı ve gizli telkinde bulunmak” gibi anlam-  duyularımız  insanın  dış  Dünya’ya  açılan  pencere-
               lara  gelir.  Terim  olarak  ise  Yüce  Allah’ın  emir  ve   leri gibidir. Bizim dışımızdaki Dünya’da milyarlarca
               yasaklarının  Cebrail  aracılığı  ile  peygamberlere   şeyin varlığını görerek, dokunarak, işiterek, kokla-
               bildirilmesidir.  Allah’tan  aldıkları  vahiyleri  insan-  yarak  ve  tadarak  anlayabiliriz.  Bu  duyular  insanın
               lara  ulaştırmak  bütün  peygamberlerin  başta  gelen   aklını harekete geçirerek bilgiye ulaşmamıza katkı
               görevlerinden  birisidir.  Yüce  Allah  tarih  boyunca   sağlar.  Ancak  aynı  duyu  organları  kullanılmasına
       Din Kültürü  insanları bilgilendirmek için peygamberler ve vahiy-  bir şekilde algılanabilmektedir. Özellikle duyu yeti-
                                                              rağmen kişisel farklılıklar nedeniyle dış âlem farklı
               ler  göndermiştir.  Buna  göre  vahyin  kaynağı  Yüce
               Allah’tır. Kıyamete kadar bütün çağlara hitap eden
                                                              değildir.
               vahyin muhatabı ise tüm insanlardır.           lerine  ait  algı  gücü  açısından  bütün  insanlar  eşit
   48   49   50   51   52   53   54   55   56