Page 54 - TYT TÜM DERSLER KONU ANLATIMLI - EDİTÖR YAYINLARI
P. 54
BİLGİ VE İNANÇ 769
Ɖ İnsanoğlu duyularla pek çok konuda bilgi sahibi olur. Mümin: Allah’tan gelen her şeyi mutlak anlamda tasdik
Örneğin; bir maddenin sert mi, yumuşak mı oldu- eden, doğrulayan kimseler için kullanılan bir terimdir.
ğunu dokunarak anlayabilir. Evrende çeşitli göz- Kâfir: İslam’ı inkâr eden, nimete nankörlük eden kim-
lemler yaparak birçok bilgi ve sonuçlara ulaşabilir. seye denir.
Farklı türde kokuları duyu organı sayesinde ayıra- Müşrik: Allah’ın varlığını kabul etmekle beraber iba-
bilir. Diliyle yiyeceklerin tatlı, ekşi, tuzlu gibi özellik- detleri de Allah ile beraber bir başkasına yapan ya da
lerini bilebilir. Doğadaki eşsiz güzelliğe, evrendeki Allah’tan başkasına tapan kimsedir.
mükemmel düzene bakarak Yüce Allah’ın varlığını Ɖ Kişinin imanını sadece dil ile ifade etmesi mümin
olduğu anlamına gelmez.
kavrayabilir.
Ɖ Kişinin konuşması ile iç dünyası çoğu zaman birbirin-
2. İSLAM İNANCINDA İMANIN den farklıdır. Kalpten inanmadığı halde dili ile inandı-
ğını söyleyen biri dünyada Müslüman gibi muamele
MAHİYETİ görür. İmanı bulunmadığı ve münafık olduğu için ahi-
rette kâfir olarak işlem görür.
Ɖ İslam kelime olarak itaat ve teslimiyet demektir. Hz.
Muhammed’in (sav.) Allah’ın emriyle insanlara bildir- Ɖ İnsanın kalbindekini tasdik etmesi önemlidir. Kalpte
diği dine İslam dini denir. İslam dininin inanç esasla- gizlenenler de ikrar ile ortaya çıkar.
rının temelini Allah’ın varlığına ve birliğine inanmak
oluşturur. Bu tevhit inancı olarak isimlendirilir. İman Bilgi İlişkisi
Ɖ Akide ve iman kelimeleri inanç kavramı ile birlikte kul- Ɖ İmanın oluşmasında bilgi önemli bir yere sahiptir.
lanılır. Kişinin imanı bilgiyle değer kazanır.
Ɖ Allah’ın (c.c) gönderdiği İslam’ı, yani Hz. Muham- Ɖ İnanan kişinin neye, nasıl ve niçin inanacağını bilmesi
med’in (sav.) getirip tebliğ ettiği dinin bütün esaslarını, gerekir. İnanma kişinin bireysel bir ihtiyacıdır. Kişinin
bütün hükümlerini kalp ile doğrulamak, dil ile söyle- neye inanacağına özgür bir biçimde karar vermesi
mek bir anlamda İslam’ın doğruluğuna tanıklık etmek gerekir.
demektir. Ɖ İslam dini kişiyi düşünmeye ve araştırmaya teşvik
eder.
Ɖ Akide, bir dinin inanç esaslarıdır. Kişi bir dinin o inanç
esaslarını kabul ettiği zaman, o dini benimsemiş olur Ɖ Bilgi, hem imanın oluşmasına katkıda bulunur hem de
ve o dinden sayılır. onun gelişip olgunlaşmasına katkı sağlar.
Ɖ İmanın bilgi ile ilişkisi imanın niteliğine de yansır.
İman Tasdik İlişkisi İman niteliği bakımından taklidi ve tahkiki olarak ikiye
ayrılır. Kişinin çevresindeki insanlara bakarak hiçbir
Ɖ İman İslam bilginleri tarafından kalp ile tasdik, dil ile araştırma yapmadan, delillere dayanmadan, inan-
ikrar ve organların amel etmesi olarak tanımlanır. masına taklit denir. Bu çeşit yapılan imana da taklidi
İman öncelikle kalp ile tasdik edilmelidir. iman denir. Bu tür iman delillere dayanmadığı için
Ɖ Tasdik, doğrulamak anlamında olup bir kimsenin dil kalıcı olmaz.
ile ifade ettiği İslam inançlarını kalbi ile doğrulaması- Ɖ Delillere, araştırmaya ve incelemeye dayalı imana da
dır. Dolayısıyla tasdik, kişinin iç yapısı ile ilgilidir. tahkiki iman denir. İslam dini kişinin araştırıp, sorgu-
Ɖ Kalbi iman ile dolu olanların herhangi bir nedenden lamasını ister. Araştıran ve düşünen kişi inancını sağ-
dolayı inkâr etmeleri imanlarına zarar vermez. Ancak lam temellere oturtur.
yalandan iman ettiğini söyleyip başka yerlerde inkâr Ɖ İnsan evreni ve yaratılışı inceleyerek dinin emir ve
etmeleri mümin sayılmamalarına neden olur. yasakları hakkında bilinçlenir ve imanını taklit düze-
yinden tahkik seviyesine yükseltmenin sorumlulu-
Ɖ Kalbin tasdik etmesi imanın asıl unsurudur.
ğunu alır.
İman İkrar İlişkisi
İman Amel İlişkisi
Ɖ Dil ile ikrar da imandır. İkrar, inancın dil ile ifade edil- Ɖ İnsanın kanaatleriyle davranışları çoğu zaman bir
mesidir. Din Kültürü
bütünlük gösterir. İnanan kişinin imanı ile davranış-
Ɖ Kalpte olanları kimse bilmediği için imanın dil ile ifade ları; davranışları ile düşünceleri arasında sıkı bir ilişki
edilmesi gerekir. vardır.