Page 44 - 10. SINIF TARİH FAVORİ ÖĞRETEN PARAGRAF
P. 44

PARAGRAF TESTİ  2                               7. ÜNTE: KLASK ÇAĞDA OSMANLI TOPLUM DÜZEN

         5  (I) Çarşılar; şeh�r �ç�nde alışver�ş�n yapıldığı, her dönem   7  Evl�ya Çeleb�, kend� tab�r�yle b�r “seyyah−ı âlem”d�r. Bu
            canlı ve göz alıcı mekânlardır. (II) Osmanlılarda çarşı,   büyük seyyah, ell� yıla yakın b�r sürede Osmanlı ve onun
            genell�kle bedesten adı ver�len kapalı mekânlardak� dük-  yakın−uzak coğrafyasında toplam 25 m�lyon m² alanı
            kânların etrafında toplanmıştır. (III) Çeş�tl� eşyaların satıl-  kapsayan yerler� gezm�ş ve görkeml� eser�nde anlatmış-
            dığı veya saklandığı bedesten kent�n t�caret bölges�n�n   tır. Gezd�ğ� topraklarda bugün otuzdan fazla devlet mev-
            merkezî konumundadır. (IV) Şeh�rler�n t�car� potans�yel�   cuttur. İşte bu yüzden doğumunun 400. yıl dönümünde
            bedesten�n varlığına bağlıdır. (V) Başlangıçta kumaşçılar   UNESCO tarafından Türk�ye’de “Evl�ya Çeleb� Anma Yılı”
            �ç�n �nşa ed�lm�ş olan bu yapılar, zamanla çeş�tl� esnaf ve   �lan ed�lm�şt�r. Eser� toplam on c�lt ve dört b�n sayfaya
            tüccarın toplandığı yerlere dönüşmüştür. (VI) Çarşılarda   yakındır. Bu hac�mde b�r seyahat metn� dünyada tekt�r.
            t�car�  yapıların  har�c�nde,  çarşının  büyüklüğüne  göre   Evl�ya Çeleb�’n�n seyahatler� ve o seyahatlere mekân olan
            cam�ler ve hamamlar da bulunmuştur. (VII) Şeh�rlerdek�   coğrafyalar ve şeh�rler bu büyük metn�n ana çerçeves�n�
            t�caret merkezler�n�n yakınında pazar ve panayır alanları   oluşturur. Gündel�k hayata da�r her şey Evl�ya Çeleb�’n�n
            da kurulmuş olup haftanın bel�rl� günü genell�kle y�yecek   güzel ve akıcı üslubuyla anlatılır. Seyahatname bu özel-
            maddeler� veya hayvanlar satılmıştır.                 l�kler�yle b�r bakıma XVII. yüzyıl Osmanlısına tutulmuş b�r
                                                                  aynadır. Bu aynada yansıyanlar b�ze Osmanlı belgeler�n�n
            Bu  met�n  �k�  paragrafa  bölünmek  �sten�rse  �k�nc�
            paragraf numaralanmış cümleler�n hang�s�yle baş-      veremed�ğ�, onların dışarıda bıraktığı b�r dünyadır.
            lar?                                                  Bu met�nde “Evl�ya Çeleb�” �le �lg�l� aşağıdak�lerden
            A) II     B) III    C) IV     D) V       E) VI        hang�s�ne değ�n�lmem�şt�r?
                                                                  A)  Gezd�ğ� yerler� eserler�ne aktardığına
                                                                  B)  Güzel ve akıcı üslubu olduğuna
                                                                  C)  Ona seyyah−ı alem lakabı ver�ld�ğ�ne
                                                                  D)  Seyahatname adlı eser�ne
         6  Osmanlılarda b�r küll�yen�n b�tt�ğ� yerde d�ğer�n�n b�r�m-  E)  UNESCO tarafından anma yılı yapıldığına
            ler� başlıyor, böylece büyük b�r şeh�r dokusu ortaya çıkı-
            yordu. İstanbul, hayrat küll�yeler�nden oluşan b�r şeh�rd�.
            Osmanlı küll�yeler� sadece �badet yer�, öğret�m merkez�
            veya fak�r barınağı değ�ld�. Bunlar, çevreler�nde toplantı   8  İslam tar�h ve meden�yet�nde öneml� b�r hayır mües-
            yerler�n�n gel�şmes�ne öncülük ett�kler� �ç�n sosyal ve   seses� olarak kabul ed�len vakıf; bütün İslam ülkeler�-
            kültürel bütünleşmey� teşv�k ed�yordu. Vakıf sayes�nde   n�n sosyal, ekonom�k ve kültürel hayatında son derece
            medresen�n hoca ve talebeler�, küll�yen�n d�ğer görevl�ler�,   etk�l� olmuştur. Vakfın temel�n� �nsanlığa karşı şahs� ve
            çevren�n fak�rler� ve yolcular yemek saatler�nde �marette   v�cdan� sorumluluk h�ss�, �y�l�k, şefkat, yardımlaşma ve
            b�r araya gel�yordu, bu b�lg� akışını sağlıyordu. Böylece   dayanışma duygusu g�b� değerler oluşturmuştur. Osmanlı
            herkes�n örgün eğ�t�m alma �mkânı bulamamasına rağ-   Devlet�; köy ve şeh�rler�n �mar ed�lmes�n�, d�nî h�zmetler�n
            men küll�yelerde gerçekleşt�r�len sürekl� yaygın eğ�t�m   sürdürülmes�n� ve sosyo−ekonom�k hayatın canlanmasını
            sayes�nde ülken�n her yanında ortak b�r kültür oluşu-  vakıfl ar yoluyla sağlamıştır. Vakıf, k�ş�ler�n taşınır ya da
            yordu. Küll�yeler sayes�nde aynı kültür değerler�n� ve aynı   taşınmaz mallarını toplum yararına ebedî olarak bağış-
            davranış b�ç�mler�n� ben�mseyen halk, ortak k�ml�ğ�ne   lamasıdır. Osmanlı Devlet�’nde toplumdak� sosyal denge-
            kavuşuyor, sosyal bütünleşme ve uyum yaygınlaşıyordu.  n�n sağlanmasında etk�l� olan vakıfl ar; sosyal barışın ve
            Bu metn�n d�l ve anlatımıyla �lg�l�;                  adalet�n korunmasında devlet, toplum ve fert �l�şk�s�n�n
                                                                  olumlu yönde gel�şmes�nde öneml� rol oynamıştır.
            I.  Olumsuz cümle bulunmaktadır.
                                                                  Bu met�nde “vakıf” �le �lg�l� aşağıdak�lerden hang�s�ne
            II.  Yüklem�n türüne göre �s�m cümles� vardır.
                                                                  değ�n�lmem�şt�r?
            III. Yapısına göre bağlı cümle vardır.
                                                                  A)  D�nî h�zmetler�n sürdürülmes�nde öneml� olduğuna
            IV. Yüklem�n yer�ne göre devr�k cümle bulunmaktadır.
                                                                  B)  İslam tar�h ve meden�yet�nde öneml� b�r yer� olduğuna
             �fadeler�nden hang�ler� yanlıştır?                   C)  Taşınır ya da taşınmaz malların karşılıksız ver�ld�ğ�ne

            A) I ve II        B) I ve III        C) II ve III     D)  Temel�n� bazı duyguların oluşturduğuna
                     D) II ve IV       E) III ve IV               E)  Toplum yararına çalışan farklı vakıf türler�ne

          44    Markaj Yaynlar / 10. Snf Tarih
                                          MARKAJ YAYINLARI
   39   40   41   42   43   44   45   46