Page 32 - tyt-agresif-turkce
P. 32
140 PARAGRAFTA ANLAM
TEST 17 3 Meşhur İngiliz eleştirmeni A.Richards, 1920’li
PARAGRAFTA ANLAM yıllarda, ders verdiği üniversitenin edebiyat bölü-
mündeki öğrencileri arasında küçük bir araştırma
yapar. Öğrencilerine birkaç şiir dağıtarak değerlen-
1 I. Tip 1 diyabet otoimmün mekânizmalara bağlı dirmelerini ister fakat şiirlerin kimlere ait olduğunu
olarak insülinin pankreasta hiç üretilmediği ya gizler. Dağıtılan şiirler arasında edebiyat tarihle-
da çok az üretildiği tiptir. İnsülin vücutta hiç rinde yer alan büyük şairlere ait olanlar da vardır
bulunmadığından, diyabet ancak insülin enjek- pek tanınmamış şairlere ait olanlar da. Neticede,
siyonu veya pompayla tedavi edilebilir. Ayrıca
EDİTÖR YAYINEVİ
tip 1 diyabete juvenil diyabet de denir. Genel- Richards’ın yazdığına göre öğrencileri büyük şair-
likle çocuk ya da genç erişkin çağda ortaya lerin şiirlerini beğenmezken, tanınmamış şairlere
çıkar. övgüler düzmüşlerdir.
II. Tip 2 diyabet daha çok insülin direnciyle Bu parçada sözü edilen araştırmanın amacı
karakterizedir. Tip 2 diyabette insülin yeterince aşağıdakilerden hangisidir?
düzenli salınıp etkili olamamaktadır. Aslında
insülin miktarları normal, hatta fazla bile olabi- A) Bir şiirin altına şairinin ismi yazılmadığında
lir. Sıklıkla egzersiz ve diyet, tedavide en etkin kime ait olduğu tespit edilebilir mi?
yöntemlerdir. Bununla beraber tedaviye ilaç
ve bazen insülin de eklemek gerekebilir. Tip 2 B) Tanınmamış şairlerin şiirlerini kimler beğen-
diyabet en sık görülen tip olup toplumda rast- mektedir.
lanma sıklığı oranı %90’dır ve dünyada yaklaşık
246 milyon insan tip 2 diyabetlidir. C) Bir şiirin şairini bilmenin okur beğenisine etkisi
var mıdır?
Numaralanmış parçalarla ilgili bilgilerden han-
gisi yanlıştır? D) Büyük bir şairin edebiyat tarihinde yer alması-
nın ölçütleri nelerdir?
A) İki parçada da rahatsızlığın kendine has farklı
özellikleri anlatılmaktadır. E) Tanınmış, büyük şairler, kötü şiirler de yazmış
mıdır?
B) I. parçadaki rahatsızlığın erken yaşlarda görül-
düğü belirtilmektedir.
C) II. parçadaki rahatsızlığın görülme sıklığının
diğer tiplere göre daha fazla olduğu anlatıl-
maktadır 4 “Sanat güneşimiz”di. Sanatın hemen her dalıyla
D) I ve II. parçada kesin araştırması yapılmış olan ilgilendi; Güzel Sanatlar Akademisi’nin Dekoratif
rakamsal ifadeler verilmiştir. Sanatlar Bölümü’nü bitirdi. Kumaş desenleri çizdi,
E) İki parçadaki rahatsızlık da vücudun düzenli kostümlerini tasarladı, resim ve beste yaptı, hep-
çalışmamasından kaynaklı rahatsızlıklardır. sinden önemlisi şarkıyı şarkı gibi söyledi. Ara ara
da olsa, bütün hayatı boyunca şiir yazarak bunun
bir gençlik hevesinden ibaret kalmadığını ispatladı.
2 Dostluk; içerisinde yardımlaşma, paylaşma, feda- İşte Zeki Müren böyle bir sanatçıydı.
karlık gibi en yüce duyguları barındırır. Yeri geldi-
ğinde bizi savunan yeri geldiğinde hayat yükünü Bu parçada Zeki Müren’le ilgili olarak aşağıda-
bizimle paylaşan insanlar olurlar. Dostlar arka- kilerden hangisine değinilmemiştir?
daştan çok ötedir. Arkadaşlarımızla uzun zaman A) “Sanat güneşimiz”, Zeki Müren için kullanılan
görüşmediğimiz olur ama----.
bir ifadedir.
I. dostlarımız sürekli bize yardım etmelidir.
B) Zeki Müren sanatın değişik dalları ile ilgilen-
II. dostlarımızla kısa süren bir ayrılık bizi yaralar miştir.
III. dostun yerini hiçbir arkadaş tutamaz C) Zeki Müren, dekoratif sanatlar eğitimi almış bir
Bu parçanın sonuna düşüncenin akışına göre sanatçıdır.
yukarıdakilerden hangileri getirilebilir? D) Zeki Müren, hayatı boyunca şiir yazar ve bun-
A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III ları kitap olarak yayımlar.
D) I ve II E) I, II ve III E) Zeki Müren’in ressam ve bestekâr yönü de vardır.