Page 35 - tyt-agresif-turkce
P. 35
PARAGRAFTA ANLAM 171
5 Her betimlemenin yazınsal bir değer taşıdığını 7 Tasarım, kesinlikle köklerinden bağımsız olamaz
sanan yeni yetme kitap okurları, hâliyle böyle ama bu tabii ki ileriye bakmamak anlamına gel-
betimlemelerle dolu eserlere yoğun ilgi gösteriyor. miyor. Genetik kodlarımıza işlenmiş, zengin kül-
Ancak bir Balzac’ı, bir Dostoyevski’yi okuyanlar türümüz ve zanaat becerilerimiz, güncel olarak
kolaylıkla fark edeceklerdir ki esas edebi nite- gerçekleştirdiğimiz tasarımın içinde istesek de
lik yalın ve süssüz anlatımla ortaya çıkmaktadır.
Elmasın, altının ve gümüşün boyaya ve süse ihtiya- istemesek de yer alıyor. Bu, bazen tasarımın alt
cının olmadığını herkes bilir; gerçek betimleme de anlamlarında bazen de çok görünür bir şekilde yer
böyledir, onun süse ve uzun uzun sıfatlara ihtiyacı alıyor. O sebeple bunları, inkâr yerine kabullenme,
EDİTÖR YAYINEVİ
yoktur. kendi için değişim ve dönüşüme çalışmaları ile
yeni zenginliklere olanak sağlama dürtüsü ile hare-
Parçadaki eleştiri aşağıdakilerden hangisine
yapılmış olamaz? ket etmek en doğrusu. Kendi DNA’nızda, düşünce
yapınızda yer alan geçmiş dönem bilgilerini ya da
A) Altın sarısı yaprakların, suya susamış kıraç beğenilerinizi saklamaya çalışarak yapılan tasarım
toprakların üstüne, yorgun bir delikanlı eda- her zaman eğreti/özenti durmaya mahkûmdur. O
sıyla düşmesini ah bir görmeliydiniz. sebeple köklere ve geleneğe vurgu giderek güçle-
B) Yanıp yanmadığı, dikkatli bir biçimde bakılma- necek diyebilirim.
dığında anlaşılmayan bir lambanın o loş ve
belli belirsiz ölgün ışığı altında kitap okumaya Bu parçada tasarımla ilgili asıl anlatılmak iste-
çalışıyordu. nen aşağıdakilerden hangisidir?
C) Başındaki altı köşe, solgun mu solgun kahve- A) Bir tasarımcının eserinde potansiyel kültürün-
rengi kasketini çıkarıp, her yaprağında yalnızlık den izler taşıması ve ondan çekinmemesi
ve umutsuzluğun titreştiği bir salkım söğüdün
altında durdu. gerektiği
B) Sanatçının, tasarımlarında geçmişle geleceğin
D) Hava, iyiden iyiye kararmış, yağmur başlamış,
ılık bir rüzgâr her yanda kendini hissettirmeye harmanlanmış hali eserlerin kalitesini arttıracağı
başlamıştı ki birden garip bir ses duyuldu. C) Her tasarımın belli bir birikim ve süreç içerisinde
E) Önlerinde ince ve uzun bir yılan gibi uzayıp olgunluğa ereceği düşüncesinin doğruluğu
giden yolun sağında ve solunda omuz omuza D) Sürekli geçmişi taklit esen tasarımcıların
vermiş bir müfreze askeri andıran sıradağlar,
onları takip ediyordu âdeta. özgünlüğü yakalayamayacağı ve kendini tek-
rardan kurtaramayacağı
6 Ben, dizeyi şiirin bütünlüğü içinde en küçük birim
olarak görüyorum. Tanpınar’ın Mallarme’den alıp E) Gerçek tasarımcıların iyi çalışmalar yapabil-
benimsediği cümle iyi bir ölçüdür: “Dize birçok melerinin, geçmiş kültürü çok ciddi anlamda
kelimeden oluşmuş büyük ve özel bir dalgalanma tahlil etmesinden geçeceği
yaratan tek kelimedir.” Bu durumda bir dize nesir-
deki cümlenin karşılığı değildir. Nesirde cümle
teker teker kelimelerin kelime gruplarının ve bir
paragrafın bütünüdür bir kelimeyi çıkarır başka-
sını rahatlıkla bırakabilirsiniz. Orhan Veli ise dize
bütünlüğü ve güzelliği şiirin bütün güzelliğinden
önemli değildir diye itiraz eder. Ben dize bütün-
lüğünü şiirin bütün güzelliğinin en önemli parçası
olarak görüyorum.
Bu parçanın anlatımıyla ilgili aşağıdakilerden
hangisinden söz edilemez?
A) Kişisel düşüncelere yer verilmiştir.
B) Tanık göstermeye başvurulmuştur.
C) Karşılaştırmaya başvurulmuştur.
D) Birbirinden farklı düşünceler verilmiştir
E) Benzetmelere başvurulmuştur.