Page 30 - tyt-agresif-turkce
P. 30
128 PARAGRAFTA ANLAM
TEST 11 2 Işığı gösteren birileri mutlaka olmalıdır. Toplumun
yapacağı, hiç olmazsa başını kaldırıp ışığın nere-
PARAGRAFTA ANLAM den geldiğini fark etmek ve ona doğru yönelmektir.
Sanatçılar ellerinde güçlü bir ışık tutmaktadır. Top-
1 ● Gemiler, denizaltılar ve deniz araçları genellikle lumu ümitsizlikten, tükenip gitmekten kurtaracak
gezinmek, engellerden kaçınmak ve su altın- kaynaklardan biri de onların elindedir. Üzücü olan
şu ki toplum yanlış yönlendirmelerle ve şartlanmış-
daki hedefleri izlemek için sonarla donatılmıştır. lıklarla kendini kurtaracak bu ışığı anlamamakta,
Sonar, ses dalgalarını çevreye yayan, belirli bir gülünç bir tavırla ondan korkmakta ve bütün bu
frekansta ses yayarak çalışır. Ses dalgaları katı nedenlerle o ışığın boğulmasına yol açmaktadır.
EDİTÖR YAYINEVİ
nesnelerin etrafını sarar ve onları yayan sonar
cihaza geri döner. Sonar cihazı daha sonra Bu parçaya göre bir toplumda sanatçının ışı-
nesnelerin şekli, boyutu ve mesafesi hakkında ğını boğan aşağıdakilerden hangisidir?
bilgi toplar. Bu bilhassa ordu için çok yararlıdır
ancak onu insanlardan önce icat eden balinalar A) Toplum ruhunun geleceğin parlak rüyalarına
ve yunuslardı! Bu şaşırtıcı hayvanlar, yalnızca kapalı olması
sonar becerilerini kullanarak 15 metre uzaklık-
taki çok küçük nesneler arasındaki farkları bile B) Yanlış yönlendirme ve şartlanmışlık duygu-
ayırt edebilir. Frekanslarını okyanus boyunca suyla korku dolu yaklaşım
yayınlamak için elektronik bir cihaza ihtiyaçları C) Aydınlık ve umut dolu yarınları düşünmekten
yoktur. Yunuslar, denizin içindeyken yollarını bul- ziyade karamsarlık sergileme
mak için kendi seslerini ve vücutlarındaki alıcıları
tıpkı bir sonar gibi kullanarak evrimleşmişlerdir. D) Ferdi olarak kalıp kitlesel olarak bir sanatçının
dünyasına girememe
● Çiftçilik, teknolojik bir gelişme olarak görünme-
yebilir ancak insanlık tarihi açısından nispeten E) Sanatçının ışığını şimşek ışığı gibi kalıcı değil
yenidir. Kitlesel üretim seviyesini ve hayvan mik- rahatsız edici olarak görmek
tarını 50 yıl önceki ile karşılaştırırsak, işler çok
farklı görünüyor. Bununla birlikte, karıncalar 50
yıldan çok daha uzun bir süreden beridir yoğun
bir şekilde tarım yapmaktadır. Yaprak bitlerinin, 3 Çevremizden, okuduğumuz kitaplardan, izlediğimiz
bitkileri yedikten sonra dışkıladıkları yapışkan filmlerden oluşturduğumuz kişilik, sakin havalarda
ve tatlı salgıyı yemeye bayılırlar. Sonuç olarak, bir kuş yuvası gibi düzgün durur. Şiddetli bir fırtına
karıncalar, büyük bir çabayla yaprak bitlerinin patladığı anda ise her şey dağılır. Oluşturduğumuz
karınca kolonisinden çok uzaklara hareket etme- o kişiliğin altından hiç tanımadığımız, bilemediği-
lerini önleyerek bu “tatlı özsu”yun sürekli olarak miz ve görmek istemediğimiz başka bir insan çıkar.
tedarik edilmesini sağlarlar. Karıncalar, yaprak Kendini dünyanın hayran olduğu Napoleon sanan
bitlerinin kanatlarını ısırır ve bu kanatların büyü- adam, küçük bir çocuk gibi ağlamaya başlar. Belki
mesini geciktiren kimyasallar yayarlar. de insanın gerçek kişiliği, fırtınadan sonra ortaya
çıkan çıplak kişiliğidir.
Bu iki parçayla ilgili olarak aşağıdakilerden
hangisi söylenebilir? Bu parçada asıl anlatılmak istenen aşağıdaki-
lerden hangisidir?
A) İki farklı görüşün aslında birbirini desteklediğini A) İnsanın gerçek kişiliği, kendi dışındaki çevresel
göstermektedirler. etkilerle oluşturduğu değil, sarsıntıdan sonra
B) Aynı düşünceyi destekleyen iki farklı örnekten ortaya çıkandır.
istifade edilmektedir. B) İnsanlar, bulundukları yere göre kendilerine bir
C) Aynı olgu farklı yönleriyle değerlendirilip farklı kişilik oluştururlar.
sonuçlar elde edilmektedir. C) İnsanlar, normal zamanlarda gerçek kişilikle-
D) İki farklı düşünce benzer örneklerle verilmeye riyle görünmezler.
çalışılmaktadır. D) Başka insanların hayran olduğu kimliklerin
E) Farklı üsluplar kullanılarak benzer konular altından çok farklı bir kişilik çıkabilir.
işlenmektedir. E) İnsan kimliğini doğuştan getirmez, onu çevre-
sel şartların etkisiyle oluşturur.