Page 8 - 2024 KPSS TEK KİTAP KONU ANLATIMLI - EDİTÖR YAYINLARI
P. 8
3.
PARAGRAF
BÖLÜM
PARAGRAF Gelişme Cümleleri
Paragraf, bir düşünceyi ifade etmek için kurulmuş cüm- ² Gelişme cümleleri, paragrafın girişle sonuç cümleleri
leler topluluğudur ancak birbiriyle ilgisiz cümleler yığını arasında yer alır.
EDİTÖR YAYINEVİ
değildir. Bu bakımdan paragraf sorularını yorumlama ² Bu bölümde parçanın konusu ve ana düşüncesi türlü
gücünün geliştirilmesinde; paragrafın yapısını, konu- yöntemlerle işlenip geliştirilir.
sunu, paragrafı oluşturan cümleler arasındaki dilsel ve ² Yardımcı düşünceler, örnekler genellikle bu bölümde
düşünsel bağları tanımak, fark etmek çok önemlidir. yer alır.
KPSS’de önemli bir yer tutan paragraf soruları, anlama ² Gelişme bölümündeki cümlelerin sayısı, paragraftaki
ve yorumlama gücünü ölçmeye yöneliktir. Anlama ve yardımcı düşüncelerin işleniş biçimine göre değişe-
yorumlama gücünü geliştirmenin en etkili yolu da etkin bilir.
bir okuyucu olmak ve düzenli olarak bol miktarda parag- ² Hem giriş hem de sonuç cümleleriyle ilgili ipuçları içe-
raf sorusu çözmektir. Ayrıca paragrafla ilgili soru türle- rir. Paragraf tamamlama ile ilgili sorularda bu ipuçla-
rini ve çözümlü örnekleri iyi incelememiz gerekmektedir. rına dikkat edilmelidir.
Paragraf sorularının uzun oluşu bu soruların zor olduğu ² Konu bütün ayrıntılarıyla bu bölümde ele alınır.
anlamına gelmez. Bilakis, paragraf soruları dil bilgisi ya
da edebiyat soruları gibi bilgi ve birikim de gerektirmez; Sonuç Cümlesi
cevabını içinde taşır. Sınavda çeşitli soru biçimleriyle ² Paragrafta ele alınan düşünce, duygu ya da olayla
yer alan paragraf soruları, aslında bir bakıma adayların ilgili bir yargının ortaya konduğu son cümledir.
okuma birikimlerini ölçmeye yöneliktir. ² Sonuç cümlesinin işlevi, sonucu kısa ve yalın biçimde
dile getirmektir.
PARAGRAFTA YAPI
² Ana düşünceyle aynı doğrultuda bir yargı bildirir.
Paragraf, tıpkı bir makale, deneme gibi biçimsel ve ² Dil ve düşünce bakımından kendinden önceki cüm-
anlamsal bir bütünlüğe sahiptir. Paragrafta da diğer yazı- leye bağlıdır.
larda olduğu gibi giriş, gelişme ve sonuç bölümleri var-
dır. Bu bölümler arasında konu ve anlatımın akışı yönün- ² Bu cümlelerin başında “kısaca, böylece, bu nedenle,
demek ki...” gibi özetleme bağlaçları yer alabilir.
den de bütünlük söz konusudur. Düzenli bir paragrafta,
konuyu değiştiren, anlatımın akışını bozan herhangi bir I ÖRNEK
cümleye rastlanmaz.
Pandomim, sözcükleri kullanmadan bir öykü anlatma, bir
Giriş Cümlesi mesaj verme ya da bir karakteri canlandırma sanatıdır.
“Sözsüz tiyatro” olarak da adlandırılan bu sanat dalının
² Giriş cümlesinin işlevi, konuyu kısaca ortaya koyup Eski Yunan ve Roma dönemlerinden günümüze ulaştığı
tanıtmaktır.
biliniyor. Pandomim sanatçıları bir şeyi anlatmak için yüz
² Bir tanım, soru, açıklama ya da bir betimleme cümle- ifadelerini ve beden hareketlerini kullanırlar. Gösterile-
sinden oluşabilir. rinde müzik ve dansa da yer verebilirler. Sahneye çıkar-
² Gelişme bölümündeki cümleler, dil ve düşünce ken yüzlerine özel bir makyaj yaparlar ya da maske takar-
yönünden giriş cümlesine bağlıdır. lar. Pandomim gösterileri tek kişilik de olabilir, bir grup
² Herhangi bir bağlaçla başlanmaz; kendinden önceki tarafından da sergilenebilir. Ayrıca bu gösteriler tiyatro
cümlelerle ilgili bağlayıcı ögeler (böylece, bunun için, salonlarında yapılabileceği gibi sokakta da yapılabilir.
fakat, çünkü, oysa, demek ki...) içermez. Kısacası bu sanat, belli kalıplara sığdırılmamış, biraz
² Ortaya atılan bir savın kanıtlanmasına yönelik genel daha tavırları ön plana çıkaran serbest bir oluşumdur.
anlamlı giriş cümleleri, genellikle paragrafın ana Altı çizili ilk cümle giriş, son cümle sonuç cümlesi iken
düşüncesini oluşturur. altı çizili bu iki cümle arasında kalan cümleler de gelişme
² Giriş cümleleri genel anlamlıdır. cümleleridir.