Page 107 - 11. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI KAZANIM ODAKLI VE BECERİ TEMELLİ SORU BANKASI
P. 107
6. ÜNİTE: ROMAN
KAZANIM TESTİ 2 Cumhuriyet Dönemi’nde Roman (1950-1980) - Modernizm Akımı
7. 1950-1980 yıllarının yazarları arasında yer alan sanatçı, 10. Doğduğu yer olan Burdur yöresini romanlarının bir bölü-
Türkiye dışındaki Türklerle ilgili romanlarıyla tanınmış- münde yansıtan ------------, ------------ romanıyla ün
tır. Romanlarında kendisinin de katıldığı İkinci Dünya kazanmıştır. Köylü muhtar ilişkisini ele aldığı romanın
Savaşı yıllarında Kırım Türklerinin çektikleri sıkıntıyı, devamı olan Irazca’nın Dirliği, Kara Ahmet Destanı bir
onlara yapılan eziyetleri dile getiren yazar, genelde öz Irazca üçlemesi oluştururlar. Kaplumbağalar, Amerikan
yaşam öyküsel romanlar yazmıştır. Birbirini tamamla- Sargısı, Tırpan ise Ankara yöresinde geçen romanları-
yan iki romanı olan Korkunç Yıllar ve Yurdunu Kaybe- dır. Bu üç romanı arasında Tırpan, konusu bakımından
den Adam’la tanınan sanatçı, bu romanlarını izleyerek dikkati çeker. Bu romanda istemediği zengin bir köy
Onlar da İnsandı, Ölüm ve Korku Günleri, O Topraklar ağasıyla zorla evlendirilen genç kız, alışılagelindiği gibi
Bizimdi, Kolkoz’da Hayat, Dönüş, Genç Timuçin, Badem kendisini aşmaz. Tırpanla, evlendiği erkeği öldürür. Köy-
Dalında Asılı Bebekler, Üşüyen Sokak, Anneme Mektup- göçüren’de köylünün yoksulluğu, köylü kentli karşılaştırıl-
lar romanlarını yazmıştır. ması yapılırken; Onuncu Köy’de köylüyü kalkındırma ele
Bu parçada bahsedilen yazar aşağıdakilerden han- alınır. Yüksek Fırınlar ve Koca Ren ise yazarın Alman-
gisidir? ya’da yazdığı romanlarıdır.
Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden
A) Tarık Buğra B) Tarık Dursun K. C) İlhan Tarus
hangisi sırasıyla getirilmelidir?
D) Cengiz Dağcı E) Orhan Hançerlioğlu
A) Yaşar Kemal - Fırat Suyu Kan Akıyor Bir Baksana
B) Orhan Kemal - Üç Kağıtçı
C) Kemal Tahir - Yorgun Savaşçı
8. Modernist yazarlar, geleneksel romancıların aksine
kişilerin iç dünyalarını romanlarına katmayı ve “dün-bu- D) Necati Cumalı - Viran Dağlar
gün-yarın”dan oluşan zaman zincirini kırmayı hedefl erler. E) Fakir Baykurt - Yılanların Öcü
Artık yolculukları “dış”a değil, “iç”e yöneliktir. Karakterle-
rin anılarını ve bilgilerini, kafalarından neler geçtiğini, dil-
lerinden dökülmeyip kalplerine gömdüklerini okuyucuya
aktarabilmek ve katı zaman zincirini kırmak için bazı tek-
nikler kullanırlar.
Parçada bahsedilen teknikler arasında aşağıdakiler-
den hangisi yoktur?
A) Bilinç akışı B) İç konuşma C) İç diyalog 11. Aşağıdakilerin hangisi Rasim Özdenören’in sanat
anlayışını en kapsamlı biçimde yansıtmaktadır?
D) Neden-sonuç E) Geriye dönüş
A) Sadece toplumsal sorunları olduğu gibi ele alarak
eserlerini bireyin toplumda yabancılaşması üzerine
inşa etmiştir.
9. 1950-1980 yılları arasındaki edebiyatımızda gülmece B) Eserlerinde bireyin iç çatışmalarını geriye dönüş tek-
yazarı olarak tanınan yazar; ilk üç yapıtı Hababam Sınıfı, niğini kullanarak vermeye çalışmış ve bunda da ede-
Bizim Koğuş (Pijamalılar), Meşrutiyet Kıraathanesi adlı biyatımızda bir çığır açmayı başarmıştır.
romanlarında kendi yaşadığı çevreyi ve olayları konu
olarak almıştır. Gülmece romanlarından sonra yazdığı C) Bireyin toplum içerisindeki yerini iyi analiz ederek
Karadeniz’in Kıyıcığında, Halime Kaptan, Karartma ruhsal çözümlemelerle bunu eserlerinde yoğurmayı
Geceleri, Sarı Yazma ve Yıldız Karayel yine kendi yaşa- başarmıştır.
yışından izler taşıyan toplumcu-gerçekçi romanlarıdır. D) Toplumsal sorunları daha önce hiç ele alınmamış
Toplumcu gerçekçi romanlarına Apartman Çocukları’nı açıdan değerlendirerek Türk romanını millî ve dinî
da ekleyebiliriz. gibi farklı boyutlara taşımayı bilmiştir.
Bu parçada bahsedilen sanatçımız aşağıdakilerden E) Bireyin yalnızlığını, yabancılaşmasını, kuşak çatış-
hangisidir? masını, modernlik, gelenek gibi sorunları, değerle-
rinden koparılmış ve modern kentlerin varoşlarında
A) Rıfat Ilgaz B) Emine Işınsu C) Yusuf Atılgan kıstırılmış bireyin veya ailenin acılarını yerli-İslamî bir
D) Nezihe Meriç E) Hasan İzzettin Dinamo duyarlılık ve bakış açısıyla öykülerine taşımıştır.
106 Markaj Yayınları / 11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı
MARKAJ YAYINLARI