Page 110 - 11. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI KAZANIM ODAKLI VE BECERİ TEMELLİ SORU BANKASI
P. 110
6. ÜNİTE: ROMAN
Dünya Edebiyatında Roman KAZANIM TESTİ 3
7. Dünya edebiyatındaki ilk kadın romancı aşağıdaki- 9. Dünya edebiyatında köklü bir geçmişi olan roman
lerden hangisidir? türünde önemli eserler ortaya konmuştur. Batı’da roman
bir edebî tür olarak şekillendikten sonra farklı roman
A) Virginia Woolf anlayışları ortaya çıkmıştır. Bu anlayış da insanlığın
B) Agatha Christie yaşamış olduğu hızlı değişim ve gerçeklik kavramının
C) Ursula Kroeber Le Guin sorgulanması sonucunda gerçekleşmiştir. Bu gelişmeler
D) Aphra Behn ışığında Victor Hugo’nun Genç Werther’in Acıları, Johann
E) Joanne Kathleen Rowling I
Wolfgang von Goethe’nin Notre Dame’ın Kamburu, Char-
II
les Dickens’ın İki Şehrin Hikâyesi, Fyodor Dostoyevski’nin
III
Karamazov Kardeşler ve John Steinbeck’in Gazap
IV
Üzümleri adlı eserleri tarihe damgasını vurarak ölümsüz
8. Aşağıdaki eserlerden hangisi Tolstoy’a ait değildir? V
A) Rusların kendi ülkelerini ve dönemin aristokratlarını olmayı başarmışlardır.
en doğru yanlarıyla yansıtan bir romandır. Anna Ka- Bu parçadaki altı çizili eser isimlerinden hangileri-
renina’nın ana teması her şeyden önce Rus ailesidir. nin yeri değiştirilirse parçadaki sanatçı-eser eşleş-
Eserde, dürüst bir evliliğin mutluluğuyla evlilik dışı bir tirmesi doğru olur?
aşkın yol açtığı düş kırıklıkları karşılaştırılmaktadır.
A) I ve II B) III ve V C) I ve IV
B) Hacı Murat, 19. yüzyıl Kafkas halkları arasında ef-
saneleşen, Şeyh Şamil’le davalıdır. Hacı Murat; yurt D) II ve V E) III ve IV
edinme, hayata tutunma, bağımsızlık, tutsaklık, iha-
net ve iktidar sarmalında biçimlenen bir davanın kah-
ramanıdır. Rusları da sevmez, Şeyh Şamil’i de.
C) Savaş ve Barış, zamanın Rusya’sını iyisiyle kötüsüy- 10. 20. yüzyıldaki sosyal ve teknolojik gelişmeler romana
le anlatan bir eser. İnsanın olduğu yerde eksik olma- da yansımıştır. (I) 20. yüzyılda sezgicilik, varoluşçu-
yan aşk, hırs, iyilik, düşmanlık ve entrika. Bir yanda luk, nihilizm gibi felsefe akımlarının sinesinde gelişen
ne için yapıldığı bir türlü bilinmeyen ve onca insanın roman, çağının bunalımlarını yansıtan bir tür olmuştur.
ölmesine sebep olan savaşlar, diğer yanda “barış”ın (II) Kapitalizmin yükselişi, tüketim ekonomisinin geli-
küçük bir sınıfın daimi kaderi oluşu. Savaşta da ba- şimiyle bireyin dünya düzeni içinde aldığı konum, onu
rışta da dürüstlüğü ilke edinmiş kahramanlar... modern çağın kahramanı, öznesi olmaktan nesneye
D) İnsan Ne ile Yaşar’da Allah, yeni doğum yapmış bir indirgemiştir. (III) Birey; yönlendirilerek nesneleşmiş,
bundan dolayı çağına, toplumuna yabancılaşmış ve yal-
annenin ruhunu, vazifesi olmasına rağmen merha- nızlaşmıştı. (IV) Bu çağın romancılarından Franz Kafka;
metine yenik düşüp alamadan dönen meleği üç şey kaybeden, yabancılaşan insanı işlemeye başladı. (V)
öğrenmesi için insan suretine büründürerek dünyaya İrlandalı James Joyce, klasik romanın kronolojik zaman
gönderir: İnsanın içinde ne barındırdığını, insana ne- akışını bir yana bırakarak, insanın bilinçaltının belirlediği
yin verilmediğini ve insanın ne ile yaşadığını öğren. zaman sistemini esas almıştır. İngiliz kadın roman yazarı
Melek, bunları öğrenip insanı tanıyınca Allah’ın son- Virginia Woolf da James Joyce gibi bilinç akımı tekniğine
suz merhametini kavrayarak tekrar semaya yükselir. başvurmuştur. Fransız edebiyatında, Marcel Proust yeni
E) Dünya Nimeti, ıssız toprakları canlandırmak için in- bir roman anlayışına giden yolu açar. André Gide, klasik
san gücünün imtihanları ve tabiat kuvvetleriyle çe- tarzdan yeni tarz bir romana geçer.
tin savaşları hikâye eder. Katı topraklara düşen alın
terlerinin önce kıt kanaat, sonra cömert hasadını ve Bu parça iki paragrafa ayrılmak istense ikinci parag-
büyük hazzı dile getirir. Kendine bir model almadan raf numaralandırılmış cümlelerin hangisiyle başlar?
bunu başaran 20. yüzyıl insanının destanı yazılmıştır. A) I B) II C) III D) IV E) V
Markaj Yayınları / 11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı
MARKAJ YAYINLARI 109