Page 43 - 10. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI FAVORİ ÖĞRETEN PARAGRAF
P. 43

9. ÜNTE: GEZ YAZISI                                                   PARAGRAF TESTİ  1

          1  B�r yazarın çeş�tl� sebeplerle yurt �ç�nde ve yurt dışında   3  Tanz�mat Dönem�’nde Batılı anlamda gez� yazısı örnek-
             g�tt�ğ� yerlerdek� gözlem, tesp�t, deney�m ve yorumlarını   ler� sanatçıların Avrupa’ya g�d�p orada ed�nd�kler� �zle-
             canlı ve etk�ley�c� b�r d�lle aktardığı yazı türüne gez� yazısı   n�mler�n� yazmaları �le başlamıştır. XIX. yy.ın sonlarında
             den�r. Gez�leb�lecek her yer, gez� türüne konu olab�l�r. Bu   yayımlanan Ahmet M�that Efend�’n�n Avrupa’da B�r Ceve-
             tür eserlerde en öneml� husus gözlemlerd�r. D�yaloglar-  lan �le D�rektör Al� Bey’�n Seyahat Jurnal� adlı eser� de
             dan, r�vayetlerden, h�kâyelerden, efsanelerden, anılar-  bu yüzyılın öneml� gez� eserler�ndend�r. 1908’den sonra
             dan, atasözler�nden ve dey�mlerden faydalanılması bu   gez� yazısı türünde büyük �lerleme sağlanmıştır. Bunda
             türün öneml� özell�kler�ndend�r. Gez� yazılarının okunur-  yabancı ülkelerle kurulan �l�şk�ler�n gel�şmes� ve gez�ler�n
             luğu anlatılanların küçük b�r çocuğun sev�ml�l�ğ� g�b� �lg�   daha kolay hâle gelmes� etk�l� olmuştur. Böylece bu türde
             çek�c� olmasına bağlıdır. Söylenenler�n gözlem ürünü   eser sayısında artış görülmüştür. Ahmet Haş�m’�n Frank-
             olması, anlatıma düş gücünün karışmaması gerek�r. Bu   furt Seyahatnames�, Cenap Şahabett�n’�n H�caz yolculu-
             tür eserlerde bet�mley�c�, öyküley�c�, açıklayıcı anlatım   ğunu anlatan Hac Yolunda, Sur�ye ve Irak’tan bahsett�ğ�
             g�b�  anlatım  b�ç�mler�nden;  örnekleme,  karşılaştırma,   Âfâk-ı Irak ve b�r Avrupa gez�s�nde �zlen�mler�n� anlattığı
             sayısal ver�lerden yararlanma g�b� düşüncey� gel�şt�rme   Avrupa Mektupları bu dönem�n öneml� gez� yazısı eser-
             yollarından yararlanılır. Dünya edeb�yatının öneml� gez�   ler�ndend�r.
             yazılarına XIII. yy.da Marco Polo’nun Seyahatname’s� �le   Bu  parçada  aşağıdak�  yönergelerden  hang�s�n�n
             XIV. yy.da İbn-� Batuta’nın Seyahatname’s� örnek ver�le-  cevabı yoktur?
             b�l�r.
                                                                   A)  Edeb�yatımıza Batı tarzında gez� yazısı oluşturma sü-
             Bu parçada aşağıdak� düşüncey� gel�şt�rme yolların-      rec�n� anlatınız.
             dan hang�s� kullanılmamıştır?
                                                                   B)  Tanz�mat Dönem� gez� yazısını anlatınız.
             A) Karşılaştırma         B) Örneklend�rme
                                                                   C)  Ahmet M�that Efend�’n�n Avrupa’da B�r Cevelan adlı
             C) Benzetme              D) Tanımlama                    eser�n� tanıtınız.
             E) Tanık gösterme                                     D)  Servet�fünun Dönem�’nde yazılan gez� yazılarına ör-
                                                                      nek ver�n�z.

                                                                   E)  Tanz�mat Dönem�’ndek� gez� yazılarına örnek ver�n�z.






                                                                4  (I) Her dönemde gez� türünde çeş�tl� gel�şmeler görülür.
                                                                   (II) Cumhur�yet Dönem�’n�n gez� yazarlarından Fal�h Rıfkı
          2  Türk edeb�yatında �lk seyahatname, Seyd� Al� Re�s’�n   Atay’ın dünyanın dört tarafına yaptığı gez�ler�nden olu-
             seyahatler�n� anlatan M�r’âtü’l-Memâl�k adlı eserd�r. (I)   şan yazıları, anlatım ustalığı açısından oldukça değerl�d�r.
             En  tanınmış  seyahatname  örnekler�  arasında  Evl�ya   (III) Fal�h Rıfkı Atay’ın Den�zaşırı, B�z�m Akden�z, Tuna
             Çeleb�’n�n Seyahatname’s�, Kat�p Çeleb�’n�n C�hânnü-  Kıyıları, Yolcu Defter�, Gezerek Gördükler�m gez� türünün
             ma’sı gel�r. (II) Daha sonra Batı �le �l�şk�ler gel�ş�nce elç�l�k   öneml� eserler�ndend�r. (IV) Y�ne İsma�l Hab�p Sevük’ün
             görev�yle ülke dışına g�den sef�rler g�tt�kler� yerler�n �lg�   Tuna’dan Batıya, Yurttan Yazılar adlı eserler� de Türk
             çek�c� yönler�n�, sefaretname adıyla yazdıkları yapıtlarda   edeb�yatında d�l�, anlatımı, gözlemler� yönünden ayrı b�r
             tanıtmışlardır. (III) Y�rm�sek�z Çeleb� Mehmet Efend�’n�n   yere sah�pt�r. (V) Cumhur�yet Dönem�’nde gez� türünde
             Fransa  Sefaretnames�  buna  örnek  ver�leb�l�r.  (IV)  Bu   eser veren d�ğer yazarlar arasında Düşsem Yollara Yol-
             dönemde düz yazıya �nşâ, düz yazıyı yazana münşî, düz   lara �le Haldun Taner; Anadolu �le Nah�t Sırrı Ör�k; Sovyet
             yazıların toplandığı eserlere de münşeât adı ver�l�r. (V)   Rusya, Azerbaycan, Özbek�stan, Bulgar�stan, Macar�stan

             Parçanın anlam bütünlüğü d�kkate alındığında numa-    adlı eser� �le Mel�h Cevdet Anday, Göz Ucuyla Avrupa �le
             ralandırılmış yerler�n hang�s�ne “D�van edeb�yatında   Yusuf Z�ya Ortaç; Canım Anadolu �le Bedr� Rahm� Eyü-
             nes�r, ş��r kadar gel�şmem�şt�r ve nes�rde �çer�kten çok   boğlu sayılab�l�r.
             söyley�ş güzell�ğ�ne önem ver�l�r.” cümles�n�n get�r�l-  Bu parçadak� numaralanmış cümlelerden hang�s�
             mes� uygun olur?                                      düşüncen�n akışını bozmaktadır?

             A) I      B) II     C) III    D) IV      E) V         A) I      B) II     C) III     D) IV     E) V

                                                                  Markaj Yaynlar / 10. Snf Türk Dili ve Edebiyat
                                         MARKAJ YAYINLARI                                                      43
   38   39   40   41   42   43   44   45   46