Page 7 - DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI DİN HİZMETLERİ SINIFI VAİZ KONU ANLATIMLI - DATA YAYINLARI
P. 7

4.
                                        HADİS

                                                                                      ÜNİTE







                      HADİS TARİHİ VE USULÜ               “Peygamber şöyle söyledi, şöyle yaptı veya falanca
                                                          kişinin falan davranışını onayladı” gibi sözlü ifadeler ve
                                                          haberlere, bunların yazıya dökülmüş haline hadis denir.
           GİRİŞ                                          Sünnet kavramı, Hz. Peygamber’in davranışlarını; hadis
           Bütün İslâmî İlimler Hz. Peygamber’in Sünnetini konu   ise, onun davranışlarının, sözlerinin ve onaylarının,
            DATA YAYINLARI
           edinen Hadis İlminden doğmuş, daha sonra bağımsızlık   tanıkları tarafından haber verilmesini ifade eder.
           kazanmışlardır. Hadis İlmi tarihsel olarak ilk ortaya   Hadis ilminde haber, bazı âlimlerce hadis terimiyle eş
           çıkan İslâmî ilimdir.
                                                          anlamlı olarak kullanılmıştır. Çünkü hadisler, Peygamber
           Hadis İlmi, geçmişte Şer’î İlimler veya Naklî İlimler   hakkında  haberlerdir.  Bazı  âlimler  ise  hadisi
           diye  isimlendirilen,  günümüzde  ise  İslamî  İlimler   Peygamber’den nakledilenler, haberi ise Peygamber
           denilen ilim grubunun bir alt dalıdır. İslâm Dini’ni konu   dışındaki sahâbe ve tâbiûndan nakledilenler anlamına
           edinen Naklî/Şer’î İlimler, Tefsir, Hadis, Fıkıh, Kelam,   kullanmışlardır. Haberi, hadisi de içine alacak şekilde
           Tasavvuf’tur. Bu ilimler İslam Dini’nin temel iki kaynağı   Hz. Peygamber, sahâbe ve tâbiûndan nakledilenler
           olan Kur’an ve Hz. Peygamber’in sünnetine yani uygu-  anlamına kullananlar da vardır. Bu son anlamıyla haber,
           lamalarına dayanırlar.                         hadisten daha geniş anlamlıdır. Her hadis aynı zamanda
                                                          haberdir ama her haber hadis değildir.
                        SÜNNET KAVRAMI
                                                          Peygamberden gelenlere haber, sahâbeden gelenlere
           Sünnet’in, Hadis İlmi’ndeki anlamı, Hz. Peygamberin   eser diyenler de olmuştur.
           sözleri, davranışları ve onaylarıdır. Yani onun yolu ve
           hayat tarzı, sürekli ve devamlı davranışlarıdır. Bu anla-  HADİSİN İKİ TEMEL ÖGESİ: İSNÂD VE METİN
           mıyla sünnet terimi, “Allah Elçisinin Sünneti” anlamına   1-İsnâd (دانْسْلاا ) veya sened: Hadis ilminde isnad den-
           gelen (هِلَلاَ لُوسْرَّ ةنْسْ) ifadesinin kısaltılmış şeklidir.
                                                          diğinde, hadislerin başındaki râvî silsilesini gösteren
           Sünnet, Hz. Peygamber’den gelmesi bakımından üçe   isimlerden oluşan râvîler zinciri anlaşılır. Hadis ilminde,
           ayrılır:                                       başında senedi yani isnad zinciri zikredilmeyen hadis-
                                                          lere Muallâk Hadis denir. Hadis tarihinde Mütekad-
           1- Kavlî Sünnet
                                                          dimûn Dönemi denilen Hicrî ilk dört asırdaki kitaplarda
           2- Fiilî Sünnet                                hadisler hep râvî zincirleriyle birlikte verilmişir.
           3- Takrîrî Sünnet                              2-Metin (نتَمُلا ): Hadiste nakledilen içerik anlamına ge-
                                                          lir. İsnad zincirinin peşinden gelen Hz. Peygamber’in
           Kur’an’ın  bildirdiğine  göre  Hz.  Peygamber’in  temel
           görevleri şunlardır:                           sözleri ve davranışlarını ifade eden kısma metin denir.
                                                          Hadis İlminde bir hadisin farklı isnad zincirleriyle gelen
           1- Tebliğ: Allah’tan almış oldukları vahyi eksiksiz olarak   her bir kanalına tarîk (قُيْرَّطِ ) veya vech ( هِجْولاَ ) de denir.
           insanlara bildirmek anlamına gelir.
           2- Beyân/Tebyîn: Peygamber’in kendisine indirilen ki-  HADİS İLMİ: TANIMI, KONUSU, AMACI
           tabı, ümmetine açıklaması, onları ihtilaf ettikleri konu-
           larda aydınlatmasıdır.                         Hadis İlmi, klasik kaynaklarda İlmü’l-hadîs, Ulûmu’l-
                                                          hadîs, İlmü’r-rivâye, Usûlü’r-rivâye, İlmu’l-eser gibi
           3. Tezkiye (ةٌيكزتَلا): İnsanların kötü huylardan, günahlar-  genellikle Arapça (مْلَعَ) kelimesinin tekil ve çoğuluyla
           dan, kötülüklerden temizlenmesi, arındırılması demek-  yapılmış isim tamlamalarıyla ifade edilir.
           tir.
                                                          İbn Cemâa, hadis ilmini “Hadislerin senet ve metinle-
                       HADİS, HABER, ESER                 rinin halleri ile ilgili kurallar ilmidir” diye tanımlar. Büyük
                                                          hadis âlimi İbn Hacer’in tanımı ise “Râvî (rivayet eden)
           Terimleri                                      ve mervî’nin (rivayet edilen metinlerin) hallerini bildiren
                                                          kaideler bilgisidir” şeklindedir.
           Hz. Peygamber’in sünnetini haber veren, sünnetin söz
           ile  ifade  edilmiş  haline  hadis  denir.  Dolayısıyla
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12