Page 6 - DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI DİN HİZMETLERİ SINIFI VAİZ KONU ANLATIMLI - DATA YAYINLARI
P. 6

3.
                                        KELAM

                                                                                        ÜNİTE







             İslam’ın inanç esaslarını Kur’ân-ı Kerîm’den alarak, bun-  Kelam İlmimin Diğer İslam İlimleri Arasındaki
             ları akıl yoluyla açıklayan, temellendiren ve onları diğer   Yeri ve Önemi
             görüşlere karşı savunmayı amaç edinen ilme de “kelâm   Hz. Peygamber’in âhirete irtihalinden sonra, sahabe
             ilmi” denilmiştir.
                                                            neslinin son bulmaya yüz tuttuğu sıralarda, İslâm dün-
            DATA YAYINLARI
             Konusunu esas alarak Kelâm ilmini tanımlayan âlimler,   yasında  inanç,  ibadet  ve  ahlâk  konularında  farklı
             yaptıkları tanımlarda Kelâm’ın konusunu teşkil eden   görüşler ve gruplar ortaya çıkmaya başladı. İslâm âlim-
             Usûl-i  Selâse dedikleri üç temel ilkeyi (Ulûhiyyet,   leri de, başlangıçta sözlü olarak, zamanla risâle ve
             Nübüvvet ve Âhiret) dikkate almışlardır.       kitaplar  yazarak  bunlara  cevap  vermeye  çalıştılar.
                                                            Böylece İslâm dünyasında kelâm, tefsîr, fıkıh, hadîs,
             Seyyid Şerif el - Cürcânî (816/1431) şöyle der: “Kelâm,   siyer vb. ilimler oluşmaya başladı.
             Allah’ın zâtından ve sıfatlarından, mebde’ ve meâd [baş-
             langıç (yaratılış) ve sonuç (yeniden diriliş) itibariyle   Âlimler, bu ilimlerden Kelâm›a eşrefu’l-ulûm dediler.
             mümkinâtın  (yaratılmışların)  durumlarından - İslâm   Kelâm’ın bu vasfı, temel konusu “Allah Teâlâ” olmasının
             kanunu üzere bahseden bir ilimdir.”            yanı sıra, diğer İslâmî ilimlere de temel [esas] teşkil
                                                            etmesinden kaynaklanmaktadır.
             Kelâm’ın ilk temel konusu olan ulûhiyyet’e, Allah’n var-
             lığının delilleri, Allah’ın birliği, sıfatları, isimleri ve fiilleri   Kelâm ile Fıkıh, dinin ana gövdesini oluşturan “itikâdî
             meseleleri girer. Bu bağlamda Allah’ın görülmesi mese-  meseleler”i biri ve “amelî meseleler”i diğeri konu edi-
             lesi ve O’nun yaratmasıyla ilgili olan kader ve kazâ   nerek âdetâ bir görev paylaşımı yapmışlardır.
             meselesi de ulûhiyet konusu kapsamında ele alınmıştır.   “Dinî ilimler içinde küllî olan kelamdır. Fıkıh, usûl-i fıkıh,
             Kelâm ilminin ikinci temel konusu ise nübüvvet’e, pey-  hadîs ve tefsîr gibi diğer ilimler ise cüz’î ilimlerdir…
             gamberlere imân, peygamberliğin imkânı, vahiy, kutsal
             kitaplar, Hz. Muhammed’in peygamberliğinin ispatı ve   Kelâmcının inceleme ve araştırması, öncelikle en genel
             son nebî oluşu, diğer peygamberlerin peygamberliği,   şeyden yani mevcûddan başlayıp detaya doğru iner. Bu
             peygamberlerin sıfatları, mu‘cize, şefâat vb. meseleler   detay içerisinde diğer dinî ilimlerin, Kitap, Sünnet ve
             girer. Kelâm ilminin üçüncü temel konusu olan âhiret’e,   Peygamberin ispatı gibi ilkelerini ortaya koyar. Bu nok-
             âhiretin  varlığını  ispat,  cennet,  cehennem,  sâ‘at   tadan sonra müfessir, kelâmcının inceleme alanına
             (kıyâmet), hesâp, mîzân, meâd (öldükten sonra dirilme)   giren şeyler arasından özel birini – yani Kitâb’ı alır – ve
             vb. konular girer.                             onun tefsîriyle uğraşır. Muhaddis, kelâmcının inceleme
                                                            alanına giren şeyler arasından özel birini – yani Sünnet’i
             Kelâm İlminin Amacı                            – alır ve bunun sübût yollarını araştırır. Fakîh, bunlar
                                                            arasından özel birini – yani mükellefin fiilini – alır ve
             Kelâm ilminin ana gayesi ve amacı, İslam’ın inanç esas-  hükümlerini belirtir… Öyleyse Kelâm ilmi bütün dinî ilim-
             larını tespit ederek açıklama ve bunlara yönelik ortaya   lerin ilkelerini ispat görevini yüklenmiş olmaktadır.”
             çıkan eleştirileri cevaplandırarak bu konudaki iddiaları
             çürütmektir.                                   Felsefe, inanç alanıyla ilgili olan veya olmayan tüm
                                                            konulara akılcı ve tenkitçi yöntemlerle yaklaşır. Bu
             1. İman esaslarını farklı şekillerde ispatlamak.
                                                            yönüyle Kelâm’da olduğu gibi vahye dayalı bir kabul
             2. İslam’ın inanç esaslarını açıklamak         yoktur. Ancak Kelâm ilmi de, Felsefe’nin temel konuları
                                                            olan “varlık, bilgi ve değerler” alanıyla ilgilendiğinden
             3. Batıl ehlinin itirazlarını delillerle çürüterek onlara
             cevap vermek.                                  bu alanlarla ilgili fikir üretirken Felsefe’nin temel verile-
                                                            rinden yararlanabilir
             4.  Diğer dinî ilimler için bir temel oluşturmaya çalışmak.  Kelâm İlmi İçin Kullanılan Diğer İsimler
             5. İman eden kimsenin niyetini sağlamlaştırmak.  c   el-Fıkhu’l-Ekber,
             6.  Dinî düşünce ve sosyal hayatta insanların önüne   c   İlmu’l-Akâid,
               çıkan batıl inanç ve hurafelerin neler olduğunu açık-    İlmu’t-Tevhîd,
               layarak müminlerin bunlara karşı uyanık olmalarını   c
               gerçekleştirmek.                             c   İlmu’t-Tevhîd ve’s-Sıfât,

                                                            c   İlmu’n-Nazar ve’l-İstidlâl
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11