Page 23 - DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI DİN HİZMETLERİ SINIFI MURAKIP SORU BANKASI - DATA YAYINLARI
P. 23
TEFSİR 143
5. Mesut Öğretmen Tefsir dersinde öğrencilerine te’vil 7. Tefsir alanında yüksek lisans öğrencisi olan Nur
yöntemlerini anlatmaktadır. Anlatmış olduğu bu Hanım tez konusu olan Hz. Peygamber’in Kur’an-ı
te’vil yöntemi “ayn” sözcüğünü ilim ve hiraset yani Kerim’i tefsir etmesine vesile olan olayları araştır-
koruma ve gözetme, Allah’a isnad edilen “fevk” sı- maktadır. Araştırması sırasında belli başlı verilere
fatını kuvvet ve kudret, “vech”i zat (varlık), “istiva”yı ulaşan Nur Hanım ulaşmış olduğu bu verileri yüksek
Allah’ın, yarattığı bütün varlıklar üzerinde sonsuz bir lisans tezi için kullanmaya karar vermiştir.
saltanat ve hakimiyet ile işleri düzenleyip icra etme-
si, “ityan-meci” sıfatlarını da Allah’ın emrinin gelme- Nur Hanım aşağıda yer alan Hz. Peygamber’in
si şeklinde yorumlamaktadır. Kur’an-ı Kerim’i tefsir etmesine vesile olan olay-
lardan hangisini kullanırsa yanlış bilgi vermiş
Verilen te’vil örnekleri aşağıdaki te’vil çeşitlerin- olur?
den hangisine aittir?
A) Ayet okuyarak tefsir etmesi
DATA YAYINLARI
A) Beyani Te’vil B) Ashaba soru sorarak tefsir etmesi
B) İrfani Te’vil C) Sözünü delillendirmek maksadıyla tefsir etmesi
C) Burhani Te’vil D) Akli ve Tecrübi yöntemi kullanarak tefsir etmesi
D) Lafzi Te’vil E) Sahabilerin soruları üzerine tefsir etmesi
E) Kur’ani Te’vil
8. Sezgin Öğretmen tefsir dersinde Hz. Peygamber’in
Kur’an-ı Kerim’i tefsir ederken kullandığı yöntemleri
işlerken En’am suresi 151. ayeti öğrencilerine örnek
vermiştir. Bu ayette “Haklı bir sebep olmadıkça Al-
lah’ın haram kıldığı cana kıymayın…” buyurduğunu
6. İlk dönemlerde birbirlerinin yerine kullanılmalarına ancak ayetin “haklı olmadıkça” ifadesinde bir ka-
rağmen te’vil ile tefsir arasında birtakım farklar var- palılığın bulunduğunu öğrencilerine söylemiştir. Bu
dır. Bu farklar: ayetteki kapalılığın giderilebilmesi için Hz. Peygam-
I. Te’vil, bir delilden dolayı lafzın muhtemel ber’in hadislerine başvurmamız gerektiğini ifade et-
manalarından birisini tercih anlamı taşıdığı için tikten sonra konuyla ilgili hadisin: “Hz. Peygamber:
kesinlik ifade etmezken; tefsire konu olan nass- “Alllah’tan başka ilah olmadığına ve benim Allah’ın
larda tek anlam bulunduğu için onda kesinlik Resulü olduğuma iman eden hiçbir Müslüman ki-
vardır. şinin kanı helal olmaz. Ancak şu üç şeyden birini
II. Te’vil genellikle lafızlarda söz konusu iken; yaparsa (o zaman helal olur): Adam öldürmek, evli
tefsir nassların içsel manalarında ortaya çıkar. iken zina etmek ve dinden çıkıp Müslümanlardan
III. Te’vil ekseriya akla; tefsir ise rivayete dayan- ayrılmak.”” olduğunu söylemiş ve bu hadis sayesin-
maktadır. de ayetteki kapalılığın ortadan kalktığını anlatmıştır.
şeklindedir. Sezgin Öğretmen aşağıdaki Hz. Peygamber’in
Kur’an-ı Kerim’i tefsir ederken kullandığı yön-
Verilenlerden hangisi/hangileri doğrudur? temlerden hangisi anlatmıştır?
A) Yalnız I A) Mücmelin Tebyini
B) I ve III B) Mübhemin Tafsili
C) I ve II C) Mutlakın Takyidi
D) II ve III D) Müşkilin Tavzihi
E) I, II ve III E) Nassın Tebliği