Page 22 - DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI DİN HİZMETLERİ SINIFI MURAKIP SORU BANKASI - DATA YAYINLARI
P. 22
TEFSİR 5.
ÜNİTE
TEST 1 3. İslam bilginlerinin çoğunluğuna göre nasslardan hü-
küm çıkarmada esas olan te’vile gitmemektir. Ancak
TEFSİR müşkil ayetlerin te’lifi ve müteşabih nassların açık-
lığa kavuşturulması gibi durumlar te’vili kaçınılmaz
kılmaktadır. Bu gibi durumlarda birtakım şartların
DATA YAYINLARI
göz önünde bulundurulması gerekmektedir:
1. Abbas Öğretmen Tefsir dersinde öğrencilerine I. Te’vile esas olan mananın, mecaz yoluyla da
Kur’an’da tek bir lafız halinde kullanılan ancak bağ- olsa lafzın kendisine delalet ettiği manalardan
lamına göre birden çok anlama gelen kelimelere olması gerekmektedir.
“lafz-ı müşterek” denildiğini ifade ettikten sonra tah- II. Te’vil manası açık olan bir nassa aykırı olma-
taya Kur’an-ı Kerim’de geçen “Cehennem, Şeytan, malıdır.
Te’vil, Zekat ve Cennet” gibi kelimeleri örnek yazmış
ve öğrencilerine bu kelimeler arasında hangisinin III. Te’vil, bir lafzın ilk anda akla gelen zahiri anla-
lafz-ı müşterek olabileceğini sormuştur. mından başka manada yorumlanmasına imkan
tanıyan şer’i bir delile dayanmalıdır.
Öğrenciler aşağıdaki kelimelerden hangisini IV. Te’vil Hz. Peygamber’in sünnetine ve yaşadığı
söylerse Abbas Öğretmen’in sorusuna doğru dönemdeki örf, adet, gelenek ve göreneklerine
cevap vermiş olur? aykırı olmamalıdır.
A) Cehennem Verilenlerden hangisi doğrudur?
B) Şeytan A) I ve II
C) Te’vil
B) I, II ve IV
D) Zekat
C) I, III ve IV
E) Cennet
D) II, III ve IV
E) I, II ve III
4. Zübeyr Öğretmen DKAB dersinde Hicr suresi 9.
ayetin arapçasını okumuş:
ّ
ْ
َنو ُ ظِفاَحَل ُهَل اَّنِاو َ رْكِذلا اَنل َّ زَن ُنْحَن اَّنِا
َ
2. Abdullah b. Mes’ud olarak bu medreseyi ben kur-
dum. Bu medresede ayetleri tefsir ederken kullan- Ayetin arapçasını okuduktan sonra öğrencilerine
mış olduğum metod daha çok re’y yöntemidir. Bu ayetin tercümesini şu şekilde yapmıştır: “Şüphesiz,
medresede Alkame b. Kays, Hasan el-Basri ve Ka- muhakkak surette onu (Kur’an’ı) biz kesin olarak
tade b. Diame gibi öğrencileri yetiştirerek alim olma- koruyacağız.”
larına vesile oldum.
Zübeyr Öğretmen’in yapmış olduğu tercüme
Abdullah b. Mesud’un kurmuş olduğu medrese şekli aşağıdaki tercüme çeşitlerinden hangisi-
aşağıdakilerden hangisidir? dir?
A) Kufe Medresesi A) Tefsiri Tercüme
B) Şam Medresesi B) Tanziri Tercüme
C) Mekke Medresesi C) Manzum Tercüme
D) Medine Medresesi D) Lafzi Tercüme
E) Basra Medresesi E) Manevi Tercüme
142