Page 78 - MİMAR ve MÜHENDİSİN İNŞAAT EL KİTABI BORDO KİTAP - DATA YAYINLARI
P. 78

CEE: BORDO KİTAP                                  829
                                                              görülmektedir.  Bu  tartışmaların  farklı  kuramcılar
                                           72
                                                              tarafından ortaya atılan yeni form sınıflamaları, tasarım
                                                              yöntemleri  ya  da  manifesto  üretimi  gibi  alanlarda
                                                              yoğunlaştığı  söylenebilir.  Örneğin;  Kostas  Terzidis,
                                                              konvansiyonel  yöntemlerle  tasarlanması  oldukça  zor
                                                              olan  farklı  formları  sınıflandırarak  parametrik  tasarım
                                                              tartışmalarının  kuramsal  zemininin  oluşumuna  katkı
                                                              sağlarken;  Branko  Kolarevic,  parametrik  tasarımın
                           PARAMETRİK TASARIM                 üretim süreçlerini yeniden yorumlayarak farklı bir bakış
                                                              getirmiştir. Zaha Hadid Mimarlık’ın ortaklarından Patrik
                                                              Schumacher  ise  Parametrisizm  Manifestosu  ile
                                                              kuramsal   alana   önemli   bir   katkı   sağlamıştır.
                                                              Manifestoda  parametrisizmin  modernizmden  sonra
                                                              ortaya  çıkan  en  önemli  akım  olduğu  öne  sürülmekte
                                                              olup  bunun  yanında  parametrik  tasarımın  birtakım
                                                              kabuller ya da redler üzerinden gerçekleştirildiği iddia
                                                              edilmektedir.  Çalışma  kapsamında  manifestonun
                                                              keskin  hatlı  varsayımları  parametrik  tasarım  örnekleri
                                                              üzerinden incelenerek değerlendirilmiş ve tartışılmıştır.
                                                                 Parametrisizm manifestosu, ilk olarak 2008 yılında
                                                              Venedik  Bienali’nde  sunulmuştur.  Manifestoda,  bu
                                                              akımın önemli özellikleri ortaya konulmuş; uyulması ve
                                                              kaçınılması  gereken  birtakım  kurallar  önerilmiştir.
                                                              Schumacher,  bu  kuralları  üç  farklı  zamanda  (2008,
                                                              2009 ve 2011 yıllarında) dile getirmiş ve uygulanması
                                                              gereken  kuralları  kabuller  (dogmalar)  ve  kaçınılması
                                                                                ise
                                                                                            (tabular)
                                                                                     redler
                                                                       kuralları
                                                                                                     olarak
                                                              gereken
                 DATA YAYINLARI
                                                              nitelendirmiştir.  Yapılan  bu  çalışmada  parametrik
                  Elektronik devrimiyle ortaya çıkan dijital teknolojinin
               mimarlığa   etki   etmeye   başladığı   ilk   yıllarda,   tasarımın   kuramsal   zemininin   “parametrisizm”
               konvansiyonel  tasarım  ve  sunum  yöntemlerinin   bağlamında tartışılması ve olumlu / olumsuz yönlerinin
                                                              ortaya konulması amaçlanmıştır.
               bilgisayarla  gerçekleştirilmesi  söz  konusu  iken;
               günümüzde  dijital  teknoloji  araçları  tasarım  sürecinin   Parametrik   tasarım   metot   olarak   birtakım
               bir  parçası  haline  gelmeye  başlamıştır.  Bunun   değişkenlere  bağlı  olarak  tasarıma  yön  verilmesi
                                                              durumudur.  Parametrik  tasarım  genelde  mimaride  ya
               sonucunda çizim programlarının arayüzlerinin sunduğu
               olanakların  ötesine  geçebilmek  adına  programlama   da iç mekân tasarımında kendini gösterse de mobilya
               dillerinin  ve  benzer  amaçlı  farklı  arayüzlerin  tasarım   ve  aksesuarlarda  da  izlerine  rastlamak  mümkündür.
                                                              Özellikle  geometrik  desenleri  yaratıcı  formlarda
               sürecinde  kullanımı  ortaya  çıkmıştır.  Bilgisayarlar
               başlangıçta  yardımcı  araç  rolünde  iken;  günümüzde   kullanmayı  sevenler  için  parametrik  mobilyalar  ideal
               neredeyse bir yardımcı tasarımcı haline gelmektedir.   olabilir.  Bu  oturma  odası  dekorasyonunda  kullanılan
                  Mimaride dijital teknolojinin, yardımcı tasarımcı rolü   orta sehpa, cam ve ahşap ögelerin parametrik metotla
               üstlenmeye   başlaması   sonucunda   literatürde   modern stilde buluşmasının bir ürünüdür.
               “kompütasyonel  tasarım”  üst  başlığında  tanımlanan;   Parametrik   tasarımın   en   yoğun   kullanıldığı
               parametrik  tasarım,  algoritmik  tasarım  ve  benzeri   mobilyalar  raf  ve  kitaplıklar  olabilir.  Raf  sistemi
               tasarım süreçleriyle dijital teknoloji araçlarının üretime   oluşturmak  için  en  uygun  metot  olarak  parametrik
                                                              metodu  söyleyebiliriz.  Farklı  formlar  oluşturmaya
               katılması (robot, CNC, vb. gibi), tamamıyla bilgisayara
               dayalı tasarım ve üretim süreçleri önplana çıkmaktadır.   oldukça  uygun  bir  yapıya  sahip  olduklarından  raf  ve
               Bu  durum,  dijital  teknolojilerin  özümsenmesinin  ve   kitaplıklarda   sıra   dışı   tasarımlara   rastlamak
                                                              mümkündür.  Genelde  ahşap  ve  metal  malzemelerin
               mimarlıkta da oldukça yoğun bir biçimde kullanılmaya
               başlanmasının   sonuçlarındandır.   Kompütasyonel   kullanıldığı  parametrik  raf  ve  kitaplıklarda  her  renk
               tasarımın  mimarlığın  bir  parçası  haline  gelmesiyle   rahatlıkla kullanılabilir.
                                                                 Tasarımda  üretim  ve  temsil,  amaç  ile  sonuç
               mimarlık;  tasarım,  üretim,  kuram  gibi  alanlarda
               dönüşüme  uğramaktadır.  Bu  bağlamda  dönüşen   arasında   ilişkinin   karşılıklı/birlikte   tanımlandığı,
               mimarlıkta  bir  yandan  üretim  ve  inşa  etme  pratikleri   kodlandığı  ve  açıklandığı  parametrelerin  ve  kuralların
                                                              ifade edilmesini sağlayan algoritmik düşünceye dayalı
               üzerine  araştırmaların  önplana  çıkmaya  başladığı,
               diğer  yandan  tasarımla  ilgili  tartışmalara  zemin   süreçler, literatürde parametrik tasarım adı altında yer
               hazırlayan  kuramsal  alt  yapının  oluşmaya  başladığı   almaktadır.  Diğer  bir  deyişle  kavram,  nesnenin  bir
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83