Page 7 - 11. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI KAZANIM ODAKLI VE BECERİ TEMELLİ SORU BANKASI
P. 7

ÖZETİN ÖZETİ                                                                   1. ÜNİTE: GİRİŞ



                                          EDEBİYAT VE TOPLUM İLİŞKİSİ


           Q   Edebiyat; düşüncelerin, duyguların veya hayallerin insan-  Q   Edebiyatın;  toplum  özelliklerini  barındırması,  toplum
              lara estetik bir zevk ve anlayışıyla aktarılması sanatıdır.   sorunlarını  dile  getirmesi  ve  bununla  birlikte  toplumsal
              Edebiyat  insana  yönelik  bir  faaliyet  olduğu  için  sosyal   değişimde  söz  sahibi  olması  beklenir.  Yani  edebiyat  bir
              hayattan ayrı düşünülemez.                         yandan toplumu etkilerken bir yandan da ondan etkilenir.

           Q   Edebi eserlerin yaratılış sürecinde toplumun payının göz  Q Edebiyat;  toplumsal  varoluşun  ve  milli  kimliğin,  düşünce
              ardı edilemeyeceği bilinen bir gerçektir. Yani edebiyat ve   ve sanat alanında inşası ve gelecek kuşaklara aktarılma-
              toplum arasında karşılıklı bir ilişki vardır.      sında önemli bir araçtır.

           Q   Her yazar belirli bir sosyal ortamda doğup büyür ve bir  Q Edebiyatımızda pek çok yazar toplumsal sorunları eserle-
              dünya  görüşü  edinir.  Bu  dünya  görüşünü  de  eserlerine   rine taşımakla kalmamış o sorunların çözüm yolları hak-
              yansıtır.                                          kında somut düşüncelerle de okurlarını yönlendirmişlerdir.



                                   EDEBİYATIN SANAT AKIMLARI İLE İLİŞKİSİ


           Q   Sanatta görüş, duyuş, anlayış bakımından yenilikler ortaya koyan, farklılık gösteren harekete sanat akımı denir. Sanat
              akımları, sadece edebiyat sanatına özgü akımlar değildir. Başka sanatlarda da varlıklarını hissetirir. Edebiyat açısından;
              benzer sanat anlayışlarını eserlerine yansıtan sanatçıların ortaya koydukları ilkeler şeklinde tanımlanabilir sanat akımları.

           Q   Edebiyat akımlarının her biri, kendine has ilke ve özellikleri ile sanatçıyı, dolayısı ile eseri etkiler. Yani edebi eserler, belli
              bir sanat anlayışı doğrultusunda kaleme alınır. Aynı anlayışla kaleme alınan edebi eserler de zamanla sanat akımlarının
              gelişip yaygınlaşmasını sağlar. Böylelikle edebiyat akımları ile edebi eserler arasında karşılıklı bir ilişki kurulmuş olur.
           Q   Sanat akımlarının hemen hepsinde, ortaya çıktıkları dönemin toplumsal yapısı, fikir hareketleri ve ideolojileri söz konu-
              sudur. İlk olarak Batı’da ortaya çıkan ve zamanla diğer milletlerde de varlık gösteren başlıca sanat akımları şunlardır:
              klasisizm, romantizm (coşumculuk), realizm (gerçekçilik), natüralizm (doğalcılık), parnasizm, sembolizm (simgecilik), emp-
              resyonizm (izlenimcilik), ekspresyonizm (dışavurumculuk), kübizm, fütürizm (gelecekçilik), dadaizm, sürrealizm (gerçeküstü-
              cülük) ve egzistansiyalizmdir (varoluşçuluk).


                      Klasisizm                         Romantizm                     Realizm (Gerçekçilik)
              16. yüzyılın sonlarında Fransa’da   Klasisizme tepki olarak 18. yüzyılın   19. yüzyılın ikinci yarısında romantizme
              doğmuştur. Merkezinde yer alan   ikinci yarısında doğan, duygu ve hayali   tepki olarak doğmuştur. Sanatçılar,
           kavramlar akıl ve sağduyudur. Duygu ve   ön planda tutan bir edebi akımdır.   gündelik hayatı tüm gerçekliği ile
            eğilimler bu akımda önemsenmez. 18.   Konular genellikle günlük hayattan ve   yansıtmışlardır. Temsilcileri: Stendhal,
            yüzyılın sonuna dek varlığını sürdür-  milli tarihten seçilir. Temsilcileri: Victor   G. Flaubert, Balzac, E. Hemingway,
            müştür. Konular daha çok tarihten ve   Hugo, Shakespeare, J. J. Rousseau,   Dostoyevski, Çehov, Tolstoy; H. Ziya
            mitolojiden seçilmiştir. Temsilcileri: La   Goethe, Puşkin, Lamartine; Namık   Uşaklıgil, H. Edip Adıvar, Yakup Kadri,
            Fontaine, Racine, Corneille, Moliere...  Kemal, Ahmet Mithat Efendi...  R. Nuri Güntekin, M. Şevket Esendal...

                     Natüralizm                         Parnasizm                    Sembolizm (Simgecilik)

             Gözlemle birlikte bilimselliği de esas   Parnasizm, şiire has bir akımdır. 19.   19. yüzyılın ikinci yarısında parna-
            alan bir akımdır. Yazar, insan davra-  yüzyılın ikinci yarısında Fransa’da   sizme tepki olarak ortaya çıkmış, şiire
             nışlarını açıklamak için soya çekimi   romantizme tepki olarak ortaya çık-  özgü bir akımdır. Kelimelerin sembolik
             dikkate almalı, tıpkı bir bilim adamı   mıştır. Şiirler realist anlayışla yazılır,   anlamlarından yararlanılmış, anlam
            gibi davranmalıdır. Temsilcileri: Akımın   sanat sanat içindir görüşü hakimdir.   kapalılığı amaçlanmış, şiir ile musiki
            öncüsü Emile Zola, A. Daudet, Guy de   Temsilcileri: T. Gautier, F. Coppee, J.   yakınlaştırılmıştır. Temsilcileri: Baude-
            Maupassant, Goncourt Kardeşler; H.   Maria de Heredia, T. Banville; C. Şaha-  laire, Verlaine, Mallarme, Paul Valery;
             Rahmi Gürpınar, Nabizade Nazım...  bettin, Tevfik Fikret, Yahya Kemal...  Cenap Şahabettin, Ahmet Haşim...



          6     Markaj Yayınları / 11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı
                                          MARKAJ YAYINLARI
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12