Page 38 - 10. SINIF TÜRK DİLLİ VE EDEBİYATI FAVORİ KAZANIM ODAKLI SORU BANKASI
P. 38
2. Ünite: Hikâye
Türk Edebiyatnda Hikâye KAZANIM TEST 4
9. Aşağıda ver�len �fadelerden hang�s� Dede Korkut 11. 1919 senesinin, Nisan aylarında bir öğle sonu bütün
H�kâyeler� �le �lg�l� değ�ld�r? civar köylerde olduğu gibi, onun çiftliğine de bir bölük
düşman askeri girdiği gün, o, işte bu durumda avlunun
A) Bir ön söz ve nazım-nesir karışık bir anlatım ortasında idi. Birden etrafında adamların koşuşmağa
B) Aşk, yiğitlik gösterisi, kahramanlık, boylar arasındaki başladığını hissetti; döndü baktı ki, iki kanadı açık büyük
mücadele avlu kapısından içeriye, bir hana inen yorgun ve sakin
C) Olağanüstülük ve gerçekliklerin iç içeliği bir yolcu kafilesi tavrıyla bazısı atlı bazısı yayan bir sürü
D) Oğuzların sosyal hayatı, gelenek ve görenekleri düşman askeri giriyor! Kuşbaz Hüseyin Bey’in ömründe
E) Türk edebiyatında İslamî özelliklerin görüldüğü ilk ilk defa olaraktır ki kuşları havada iken başı yere indi;
eser benzi sapsarı, gelenlere doğru yürüdü; henüz bir çiftlik
beyi âmirliği ile:
— Ne var? Ne istiyorsunuz? diye sordu. Bunun üzerine
gelenlerden biri gülerek lâubali bir tavırla ona yaklaştı:
— Birkaç akşam burada kalacağız, dedi. Subaylar köy
evlerinde rahat edemezler, biraz ikram lâzım...
Bu parçanın anlatımında ağırlıklı olarak aşağıdak�
10. anlatım b�ç�mler�nden hang�s� kullanılmıştır?
I. Nuh Tufanı’na benzeyen bu ani olay karşısında şaşırıp A) Açıklayıcı B) Betimleyici C) Öyküleyici
kaldım ve gökyüzünde aniden beliren ve başlayan bu D) Tartışmacı E) Öğretici
güçlü savaşın yeryüzüne yağdırdığı tanelerden siper
almak için hemen bir mağazaya daldım.
II. Mezarlıktan dönen köylüler, ellerinde kalan bu liralarla
merkebi ne yapacaklarını, bu emri nasıl yerine geti-
receklerini kestiremiyorlar, asmanın altında birleşip
söyleşiyorlardı. 12. O zaman alışkanlık edinmiştim. Babamın yüz kişiye
III. Hemen her taraftan gizli gizli sevdalar tutuşturan bu ikametgâh olan konağında düzenlenmiş derslerimizi
nurani gecenin sükûn ve sükûneti içinden çıkıp gelen bitirdikten sonra akşamüzeri çoğu kere Taşkasap’tan
bu ses, yanımda bulunan gençlerden bir ikisine hayli Beyazıt’a kadar yayan gidip gelirdim. Bu şaşmaz olan
dokunmuş olmalı ki hemen atılarak, “Nereye gidiyor- akşam gidiş ve dönüşünde, daima bir adama tesadüf
sun? Biraz buraya gelmez misin ?” diye bağırdılar. ederdim ki umursamazlıktan uzamış saçları geniş alnı-
nın üzerine dökülerek, derin düşünceler içinde dalgın
IV. Yolculardan kıyafetsiz bir ihtiyar Yahudi, güvertede dalgın attığı adımlarıyla ikide bir de sendeler ve düşme-
dünyadan habersiz, hırs ve heyecan içinde eşyalarını mek için hemen kendini toplardı. Bir kere kendi kendime,
istif etmekle meşgul iken vincin altına girmiş ve tam “Bu Büyük Adam Kimdir?” diye sordum. Bu zannım, bu
o sırada demir kancadan kurtulan bir iri denk olanca sorum sebepsiz değildi. Çünkü bu adamın her hâl ve tav-
ağırlığıyla herifin başına inerken o, emsalsiz bir çevik- rını o günlerde Fransızca hocamızdan okuduğum “Büyük
likle hemen fırlamış, kucaklayınca Yahudi’yi ölümden Adamların Hayatı” adlı kitabın tarifl erine ve nitelendirme-
kurtarmıştı... lerine tamamıyla uygun buluyordum.
V. Kapıyı usulca açtı çıplak ayak yürüdü, karanlığa soku- Küçük Şeyler’den alınmış bu met�n, türü ve a�t
lan gözleri birçok oynak gölgeler fark edinceye kadar olduğu tar�hsel dönem bakımından aşağıdak�ler�n
uzaklarda dolaştı. Başıboş köpeklerden korkuyordu, hang�s�nde doğru ver�lm�şt�r?
yoksa şimdiden oraya giderdi. A) Hikâye - Millî edebiyat
Numaralanmış parçaların hang�ler�nde kahraman B) Hikâye - Tanzimat edebiyatı
anlatıcı bakış açısı kullanılmıştır? C) Roman - Servetifünun dönemi
A) I ve II B) I ve III C) II ve IV D) Mesnevi - divan edebiyatı
D) III ve V E) IV ve V E) Roman - Cumhuriyet Dönemi Türk edebiyatı
Markaj Yaynlar / 10. Snf Türk Dili ve Edebiyat
MARKAJ YAYINLARI 37