Page 37 - 10. SINIF TÜRK DİLLİ VE EDEBİYATI FAVORİ KAZANIM ODAKLI SORU BANKASI
P. 37

2. Ünite: Hikâye
                  KAZANIM TEST  4                                                       Türk Edebiyatnda Hikâye

       5.  Sebk-i Hindi akımının etkisiyle yazılan “Hüsn ü Aşk” ----  7.  Allâh adın zikr idelüm evvela
          ------, tasavvuf konusunda yazılmış sembolik (alegorik)   Vacib oldur cümle işte her kula
          bir anlatı olup dervişlikten olgunluğa erişmek için takip
          edilen manevi yolculuğu anlatmaktadır. Hüsn ü Aşk’taki   Allâh adın her kim ol evvel ana
          “Aşk” da karşısına çıkan bütün engelleri aşıp olgunluğa   Her işi âsân eder Allâh ana
          ulaşmış ve hakikati anlamıştır.
                                                                Cümle alem yok iken ol var idi
          Parçada bahsed�len eser�n h�kâyeyle benzerl�ğ� d�k-   Yaradılmıştan Gani Cebbâr idi
          kate alınırsa boş bırakılan yere aşağıdak�lerden han-
          g�s�n�n get�r�lmes� uygun olur?                       Varı yok yoğı var iden ol durur

          A) kasidesi        B) mesnevisi         C) gazeli     Dünyede her olanı oldurur
                    D) şarkısı         E) destanı               Bu d�zelerden yola çıkılarak mesnev� nazım b�ç�m�yle
                                                                �lg�l�;
                                                                I.  Her beyit kendi arasında kafiyelidir.
                                                                II.  Konu bütünlüğü yoktur.
                                                                III. Beyit nazım biçimiyle yazılır.

                                                                çıkarımlarından hang�s�ne ulaşılamaz?

       6.  “Ya Ali! Allah Teâlâ seni Mağrip diyarına aslan eyledi. O   A) Yalnız I   B) Yalnız II     C) Yalnız III
          gazayı sana nasip eylemiş. Ta ki varasın Mağrip diya-            D) I ve II        E) II ve III
          rında bir ejderha peyda olmuş. Ve o yerde bir pınar var
          imiş. O pınardan o Mağrip vilayeti cümle dört yüz on dört
          pare kale imiş, hepsine su o pınardan verilirmiş. O pına-
          rın yanında bir kuyu varmış. Ejderha o kuyuda imiş. Yılda
          bir kere çıkarmış o suyu içermiş. Ejderhadan kalan ağu
          imiş. O suyu her kim içerse hasta olup bir iki günden
          sonra ölürmüş.
          Hemen bir açık alana kondular. Çadırlar kuruldu. O gece
          orada kaldılar. Sabah oldu namaz kıldılar atlarına bindiler.   8.  ... Peri süretin yüceliğine tam bu sıra bir korku düştü...
          O esnada davul ve nakkare sesleri geldi. Orada bir ket-  “Ey  gönül  tahtımın  padişahı”  dedi,  “Birbirimizi  dünya
          hüda kişi var idi. Emiru’l Müminin Ali onda sual eyledi ki:  gözüyle gördük, gayri kerem eyle bırak beni, bir gören

          “Bu ne kavgadır? Yoksa asi mi geldi? Bu cenk harbi niçin   olur da kem göze uğrar, el aleme rezil oluruz.” dedi. Peri
          çalınır?”                                             suret, “Ey yiğitler yiğidim!” dedi, “Kerem’in aslı şudur ki
                                                                bir kem nazar görür bizi de dört bir yana duyurur, saade-
          Kethüda dedi:                                         timiz lekelenir.”
          “Ey Şah-ı Velayet! O ejderhadır ki bu yerde belirmiştir.   Şehzade beyninden vurulmuşa döndü, “Ey keklik sekiş-
          Yılda bir kere bu kuyudan çıkar. İşte şimdi yine dışarı   lim, ey ceylan bakışlım, madem tatlı dilinden döküldü,
          çıkmıştır. Bu cenk harbi onun için çalınır ki o ejderhanın   benim namıma Kerem senin namına da Aslı desinler bun-
          narasını kimse işitmesin. Ejderha kuyudan dışarı çıktığı   dan sonra. Bu ayrılık sözleri de neyin nesi?” deyince Han
          sırada bir nara atar her kimin kulağına girerse ödü patlar.”
                                                                Aslı yakardı, “Ey gönül tacımın sahibi! Biz aynı vadide
          Bu parçayla �lg�l� aşağıdak�lerden hang�s� söylene-   akan iki ırmağız. Ne suyumuz ayrıdır ne sesimiz gayrıdır
          mez?                                                  artık. Lakin bir fitneye uğramaktan korkarım, gel kerem
          A)  Öyküleyici anlatım biçimi kullanılmıştır.         eyle!”

          B)  Diyaloğa yer verilmiştir.                         B�r halk h�kâyes�nden alınan bu parçanın teması aşa-
          C)  Bir cenknameden alınmıştır.                       ğıdak�lerden hang�s�d�r?
          D)  Anlaşılması güç, ağdalı bir dili vardır.          A) Kahramanlık        B) Yalnızlık      C) Özlem
          E)  Olaylar oluş sırasına göre anlatılmıştır.                     D) Hüzün           E) Aşk

                                         MARKAJ YAYINLARI
        36    Markaj Yaynlar / 10. Snf Türk Dili ve Edebiyat
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42