Page 14 - tyt-agresif-turkce
P. 14

34                                                  SÖZCÜKTE VE SÖZ GRUPLARINDA ANLAM


                              TEST 15                       3  Atasözleri, törelere, geleneklere, tecrübelere, akla
                        SÖZCÜKTE VE SÖZ                        ve  gerçeğe  dayanır.  Halkın  ortak  düşüncesini,
                                                               inancını, duyusunu, ahlak anlayışını, kültürünü,
                      GRUPLARINDA ANLAM                        felsefesini yansıtır. Kültürün aynasıdır. Eğitici ve
                                                               öğreticidir. Genellikle mecazi bir anlam taşır.
             1  Hayatın sıkıntılarıyla, kederleri ile büyüyenler misa-  Buna göre;
                fir oldukları dünyanın onları ağır bir imtihana hazır-
                ladığını, her türlü badireye ve zorluğa karşı güçlü   I.  Yakın dost uzak akrabadan iyidir.
                        EDİTÖR YAYINEVİ
                olup ayakta durmasını öğretme amaçlı bir süreç   II.  Abdestsiz sofuya namaz dayanmaz.
                yaşattığını bilir. Dünya her ne kadar kendi ekse-
                ninde dönse de  bütün bunlara direnç kazanmış,   III.  Baba  ekmeği  zindan  ekmeği,  koca  ekmeği
                kuvvetli insanlar her türlü zorluğa direnmeyi bilir   meydan ekmeği.
                ve bu gibi zor koşullardan etkilenmez. İşte atala-  IV. Alçak uçan yüce konar, yüce uçan alçak konar.
                rımız bu durumu ''----'' atasözüyle dile getirmeye
                çalışmışlardır.                                V.  Serkeş öküz soluğu kasap dükkânında alır.

                Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdaki ata-   numaralanmış atasözlerinden hangisinin daha
                sözlerinden hangisi getirilmelidir?            çok gerçek anlamında kullanıldığı söylenebilir?

                A)  Acı patlıcanı kırağı çalmaz.               A) I          B) II          C) III          D) IV          E) V

                B)  Yuvarlanan taş yosun bağlamaz.
                C)  Yüce dağ başından duman eksik olmaz.
                D)  Öküze boynuzu yük olmaz.
                E)  Ölmüş eşek kurttan korkmaz.

                                                            4  Dünya kurulalı beri, insan insanın yardımına ihtiyaç
             2  Keçiboynuzunun Yunanca adı keration, İngilizcede   duymuştur. Bu bakımdan ihtiyaç sahibine yardımda
                carob, Arapçada kırrıttır. Keçiboynuzunun tohumu   bulunmak bir insanlık görevi hâline gelmiştir. Kimi
                yıllarca elmas ölçmek için kullanılmış. Elmaslar,   yoksul kimseler birilerine yardım ya da armağan
                keçiboynuzu tohumları ile tartılıp satılırmış. Bu   olarak bir şey verirlerse (küçük de olsa) bu onlar
                                              I                için bir fedakârlıktır. Çünkü verdikleri şeyden ken-
                nedenle keçiboynuzu, kırat veya karat dediğimiz
                ölçü birimine isim babalığı yapmış. Keçiboynuzu   dilerinde de yok denecek kadar az bulunmaktadır.
                                                               Dolayısıyla yardımları ya da armağanları yürek-
                çekirdeği doğada ağırlığı değişemeyen bir tohum-
                dur. Tohumlu bitkilerden yalnız keçiboynuzu uzun   ten, içten ve candandır. Bunun yanında zengin
                                                                                          II   olanın yapacağı yardım, fakirin yaptığı yardımdan
                süre suda bekletildikten sonra filiz verebilir. Bu,   daha fazla olabilir. Ancak bu onun için fedakârlık
                                                          III   sayılmaz. Çünkü ihtiyacından fazla olan malından
                hem çok kuruduğu ve meyvesinden çıktıktan sonra   vermiştir. Dolayısıyla verdiği malın yoksulluğunu
                son ve sabit ağırlığını aldığı için hem de içine su   çekmiyordur o.
                                                                                   IV   Bu parçada  açıklaması yapılan atasözü aşağı-
                alması ihtimalinin çok az ve çok uzun  süreye bağlı   dakilerden hangisidir?
                olduğu içindir. Bu nedenle Araplar, Selçuklular,
                                                 V             A)  Az tamah çok ziyan getirir.
                Osmanlılar dönemlerinde ağırlık ölçüsü olarak kul-
                lanılmıştır.                                   B)  Az veren candan, çok veren maldan.
                                                               C)  Azıcık aşım, kaygısız (ağrısız) başım.
                Bu parçada numaralanmış sözcüklerden han-      D)  Aza  demişler:  "Nereye?",  "Çoğun  yanına"
                gisinin karşıt (zıt) anlamlısı yoktur?
                                                                  demiş.
                 A) I   B) II   C) III   D) IV   E) V          E)  Aza kanaat etmeyen çoğu hiç bulamaz.
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19