Page 9 - tyt-agresif-turkce
P. 9
SÖZCÜKTE VE SÖZ GRUPLARINDA ANLAM 7
5 Stephen Hawking, ''Evrenin merkezine gitmeyin 7 İnsanların çoğu kaybetmekten korktuğu için, ----
I korkuyor. Sevilmekten korkuyor, kendisini sevil-
yanarsınız.'' diyor çünkü orası enerjinin en yoğun
II meye layık görmediği için. Düşünmekten korkuyor
olduğu yerdir. Bunu meyvenin çekirdeğine ben- ,---- getireceği için. Konuşmaktan korkuyor, ----
III korktuğu için. Duygularını ifade etmekten korku-
zetelim. Kur’an evrenin dışına çıkamazsınız der yor, reddedilmekten korktuğu için. Yaşlanmaktan
IV korkuyor, gençliğin kıymetini bilmediği için. Unu-
çünkü orası kabuk kısmıdır ve evrenin enerjisinin tulmaktan korkuyor, dünyaya iyi bir şey vermediği
V
EDİTÖR YAYINEVİ
yoğun olduğu yerdir, tıpkı bir meyvenin kabuğunun için. Ve ölmekten korkuyor aslında ---- bilmediği
içine göre daha sert olması gibi… için.
Bu parçada boş bırakılan yerlere sırası ile aşa-
Bu parçada altı çizili sözcüklerden hangisi ger- ğıdakilerden hangisi getirilmelidir?
çek anlamının dışında kullanılmıştır?
A) sevmekten - sorumluluk - eleştirilmekten -
A) I B) II C) III D) IV E) V
yaşamayı
B) ayrılmaktan - zorluk - cezalandırılmaktan - hayatı
C) kavuşmaktan - sıkıntı - yenilmekten - cehennemi
D) konuşmaya - ceza - yalancı çıkmaktan - cenneti
E) aşık olmaya - tepki - beladan - sevabını
6
Avrupa’da Alhazen’in uzattığı bayrağı ilk alan kişi
Johannes Kepler oldu. Bugün daha çok gezegenle-
rin güneşin etrafında dönme yasalarını keşfetmesiyle
I
(devinim kanunlarını ortaya çıkarmasıyla) tanı-
nır; 1571-1630 yılları arasında yaşamıştır
II
(hayatını sürdürmüştür). 17. yüzyılın başlarında 8 Dîvan şiirinin önemli bir özelliği, şiirde çok anlam-
Kepler, Alhazen'in "Opticae thesaurus"taki açıkla- lılığın ve anlam çeşitliliğinin aranmasıdır. Zira bu
malarından yola çıkıp (hareket edip) insan gözünü I
III gibi anlam çağrışımları eski şiirin can damarını ve
iğne deliği fotoğraf makinesi gibi tanımladı ( açıkladı). II
IV asıl hedefini oluşturan en önemli besleyici kaynak-
Işığın gözbebeğinden girdiğini ve gözün arkasındaki larıdır. Divan şairleri işte bu gelenek içinde bu tür
bölge olan retinada dış dünyanın bir resmini oluş- anlam çeşitliliği kazanmış kavramları kullanmak-
turduğunu söyledi. Resim retinada ters olacağına tan çekinmemişlerdir. Çünkü kelimelerin gerçek,
göre nasıl olup da bizim dünyayı "doğru şekilde düz" mecazi ve tasavvufî anlamlarını kullanarak şiirin
gördüğümüz muammasına (bilmecesine) yüzyıllar III
V anlam katmanlarını çoğaltmak da bir tür hüner gös-
boyunca cevap bulunamadı. René Descartes ölü terisiydi. Dîvan şairleri; özellikle zahit veya sofu
bir öküzün gözünü alıp arkasını şeffaf hale geti- IV V
rene kadar kazıdıktan sonra retinada oluşan resme diye anılan, ikiyüzlü olduğu iddia edilen tiplerle
bakarak gerçekten ters çevrildiğini ispatlamıştı. uğraştığı için şiirlerinde birkaç farklı anlama gelen
kelimeleri tekrar etmektedirler.
Bu parçada numaralanmış sözlerden hangi- Bu parçada altı çizili sözlerden hangisi parça-
sinin anlamı parantez ( ) içinde verilen açıkla- nın yazılış amacı olan divan şiirinin sözcükleri
mayla uyuşmamaktadır? arasında olamaz?
A) I B) II C) III D) IV E) V A) I B) II C) III D) IV E) V