Page 13 - tyt-milli-savunma-soru-22
P. 13

PARAGRAF                                                                               43
                                                           3  Mümkün olsa da sevdiğimiz yazar ve şairleri yeni
                        PARAGRAFTA ANA DÜŞÜNCE /             baştan okuyabilsek. O zaman anlayacağız gerçeğin
              S SORULARORULAR  YARDIMCI DÜŞÜNCE              ne olduğunu. Çocukken veya gençken okuduğumuz
                                  TEST - 2
                                                             şeylerin çoğu eksik kalıyor. Yetmiş yaşında, zekâ-
                                                             sının en verimli, en olgun döneminde bir Balzac’ın,
            1  Sanat eseri ile temasa geçebildiğimiz, onunla bir   bir Dostoyevski’nin düşündürdüklerini on sekiz yirmi
              alışveriş kurabildiğimiz zaman sadece eserin dile   yaşın tecrübesizliğiyle anlamak ne kadar mümkün?
              getirdiği duygular uyanmaz bizde. Asıl önemli olan   Maalesef çocuk ya da genç yaşta okuduklarımızı
              eserin bizde estetik duygular uyandırmasıdır. Diğer-  tekrar okumak çok zordur.
              leri tembel, pasif ve kolay bir tepkidir. “Othello”yu   Bu parçadan hareketle aşağıdaki yargılardan
              seyrederken hissettiklerimiz Lago’ya kızmak, Des-  hangisine varılamaz?
              domana’ya acımaktan ileri gitmiyorsa sanatın bize
              verebileceğinin  ancak  bir  kısmını  tadabiliyoruz   A)  İnsan, hayatının farklı evrelerinde okuduğu aynı
              demektir.                                         şeyden farklı sonuçlar çıkarır.
              Yukarıdaki paragrafta yazarın vurgulamak iste-  B)  Çocukken ya da gençken bulduğumuzu zannet-
              diği düşünce aşağıdakilerden hangisidir?          tiğimiz gerçek, aslında gerçeği tam yansıtmaz.
              A)  Gerçek bir sanat eseri okuyucuya acı vermez,   C)  İnsanın geçmişte okuduklarını ilerleyen yaşlarda
                 onu öfkelendirmez.                             dönüp tekrar okuması artık imkânsızdır.
              B)  Sanat eseri, okuyucu ile bir şekilde alışverişe   D)  İnsan çoğu zaman geriye dönüp dün okudukla-
                 geçebilmelidir.                                rını bugün tekrar okumayı göze alamaz.
              C)  Gerçek sanat eseri, okuyucuda estetik duygular   E)  Balzac, Dostoyevski gibi yazarlardan bir genç ile
                 uyandırabilen eserdir.                         olgun yaşta birinin anlayacağı şeyler elbette
                                                                aynı olmayacaktır.
              D)  Gerçek bir sanat eseri görmek isteyenler “Othello”
                 yu okumalıdırlar.
              E)  Sanat  eseri  okuyucu  ile  temasa  geçemezse
                 uzun ömürlü olamaz.



            2  Doğru insan; sürekli değişen, değiştikçe yeni boyut-
              lar kazanan, yaşadığı dünyaya ayak uydurabilen
              insandır. Düşünce ve eylemlerinde çifte standart
              yoktur. “Ya olduğun gibi görün ya da göründüğün   4  Yazın sanatının lokomotif türü denemedir. Birçok
              gibi ol!” sözünü hayat felsefesi yapmıştır. Kendi-  türe -eleştiriye, öyküye, belki şiire bile- deneme-
              sine nasıl davranılmasını istiyorsa o da herkese   nin kapısından giriliyor. Çağımızda romanı da artık
              öyle davranır. Hayatının hiçbir aşamasında sorum-  büyük bir deneme gibi görenler var. Bunun sebebi
              luluktan kaçmaz. Ortada bir kusur varsa onu önce   açık: Denemede anlatılanların altında yer altı suyu
              kendinde arar.                                 gibi derinden akan bir gizli yaşam var ve bu yaşam
              Bu  parçadan,  aşağıdaki  yargılardan  hangisi   bizi yansıtıyor. Bu da denemeyi edebiyatın merke-
              çıkarılamaz?                                   zine çekiyor.
              A)  Doğru insan, öz eleştiri yeteneğine sahiptir.  Bu parçada denemeyle ilgili olarak aşağıdaki-
                                                             lerden hangisine değinilmemiştir?
              B)  Doğru insan, kendini dış dünyadan soyutlamaz.
                                                             A)  Uzun deneyimlerden yola çıkılarak yazıldığına
              C)  Doğru insanın eylem ve düşüncelerinde çelişki-
                 ler bulunmaz.                               B)  Gizli bir yaşam öyküsüne dayandırıldığına

              D)  Doğru insan, sorumluluğunun bilincindedir.  C)  Okuyucuya kendisini görme olanağı sağladığına
              E)  Doğru insan hata yapmaz, yanlış yapana da   D)  Birçok sanatsal türe de kaynaklık ettiğine
                 aman vermez.                                E)  Edebiyat dairesinin merkezinde yer aldığına

                                        EDİTÖR YAYINEVİ
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18