Page 80 - 10-sinif-vip-tum-dersler-soru-bankasi-22
P. 80

7.   Osmanlılarda bir külliyenin bittiği yerde diğerinin bi-  9.   Esnaf  ahlakına  uymayan  veya  standartlar  dışın-
               rimleri başlıyor, böylece büyük bir şehir dokusu orta-  da mal üreten esnaf, kendi şeyh ve ihtiyarlarından
               ya çıkıyordu. Istanbul, hayrat külliyelerinden oluşan   oluşan loncada cezalandırılırdı. Ağır suçlar dışında
               bir şehirdi. Osmanlı külliyeleri sadece ibadet yeri,   kişilik haysiyetini aşağılayacak cezalardan kaçınıl-
               öğretim merkezi veya fakir barınağı değildi. Bunlar,   mış, dolayısıyla verilen cezalar uzlaştırıcı ve eğitici
               çevrelerinde toplantı yerlerinin gelişmesine öncülük   olmuştur. Ahî Evran her fırsatta esnafı gezer, yapılan
               ettikleri için sosyal ve kültürel bütünleşmeyi teşvik   işlerin sağlamlığı ve temizliği gibi hususları denet-
               ediyordu. Vakıf sayesinde medresenin hoca ve ta-  lerdi. Hatta ayakkabıcıları gezerken beğenmediği
               lebeleri, külliyenin diğer görevlileri, çevrenin fakirle-  ayakkabıları dükkanın damına asar ve herkes “bu-
               ri ve yolcular yemek saatlerinde imarette bir araya   gün falan ustanın pabucu dama atıldı” derdi. Su-
               geliyor ve bu da bilgi akışını sağlıyordu. Böylece   çun derecesine göre esnaflıktan men etme, selam
               herkesin örgün eğitim alma imkânı bulamamasına   ve yardımı kesme, dayak, para, hapis, mallara el
               rağmen külliyelerde gerçekleştirilen sürekli yaygın   koyma, ikna ve nasihat gibi cezalar da uygulanırdı.
               eğitim sayesinde ülkenin her yanında ortak bir kültür   Örneğin; bozuk terazi kullananlar ibretiâlem için çar-
               oluşuyordu. Külliyeler ve diğer vakıf eserleri toplum-  şı pazar dolaştırılır, ekşi pekmez satanın pekmezi
               da öylesine kök salmıştı ki Islam ülkelerinin halkı   başına geçirilir, sahte mal üretenler meslekten çı-
               bu vakıf sistemi sayesinde hayatları boyunca ara-  karılırdı.
               larında yerel ve ulusal sınırlar bulunduğu hâlde dinî   Buna göre altı çizili ifade ile aşağıdakilerden han-
               sınırları da aşan bağlar kurabiliyordu.          gisi anlatılmak istenmiştir?
               Osmanlı külliyeleri ile ilgili;
                                                                A)  Ustanın kalitesiz mal ürettiği
               I�   Çok fonksiyonlu bir vakıf kurumudur.        B)  Ahi Evran’ın dükkanı kapattığı
               II�  Aynı kültür değerlerini ve aynı davranış biçimle-  C)  Ustanın meslekten çıkarıldığı
                   rini benimseyen ortak bir kültür ortaya çıkmıştır.
                                                                D)  Ahi Evran’ın haksız rekabetin önüne geçtiği
               III�  Halk arasında sosyal bütünleşme ve uyum yay-
                   gınlaşmıştır.                                E)  Ustanın yeniden mesleki eğitime alındığı
               yargılarından hangilerine ulaşılabilir?
               A) I ve II     B) Yalnız II     C) I, II ve III

                        D) II ve III    E) Yalnız I        10.  Şehirlerdeki mahalle halkı; cami ve mescitlerin dı-
                                                                şında kahvehane, bozahane gibi mekanlarda veya
                                                                düzenlenen panayır ve şenliklerde bir araya gelmiş-
                                                                tir. Eğlence kültürünün bir parçası olan düğünler
           8.   Osmanlı Devleti miri arazi üzerinde çifthane siste-  insanların güzel zaman geçirdikleri şenliklere dö-
               mini uygulamıştır. Çifthane sisteminde;          nüşmüştür. Toplumun her sınıfından insanların ka-
               •  Köylü hane halkı “hane”                       tıldığı en görkemli şenlikler ise şehzadelerin sünnet
                                                                törenleridir. Halk için bir rahatlama aracı olan şen-
               •  Bir çift öküz “çift”
                                                                liklerde sergilenen zenginlik ve ihtişam ile halkın ve
               •  Bu ikisinin birlikte işleyebileceği arazi “çiftlik” bu-  davet edilen yabancı devlet adamlarının etkilenme-
                  lunmaktadır.                                  si de amaçlanmıştır. Şenlik için yapılan harcamalar
               Osmanlı yönetimi bu sistem sayesinde üretim ve ver-  ülkedeki ticari hayatta geçici de olsa bir hareketlilik
               gi birimlerinin bozulmasının önüne geçmiş ve devle-  yaşanmasını sağlamıştır. Şenliklerde ayrıca esnaf
               tin kaynakları üzerinde sıkı bir kontrol sağlamıştır.  loncaları malların hem halka hem de yabancı konuk-
                                                                lara sergileme şansı bulmuştur.
               Osmanlı Devleti çifthane sistemi sayesinde;
                                                                Buna göre Osmanlı şenliklerinin özellikleri ile il-
               I�   toprak ve emeğin korunması,
                                                                gili aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
               II�  tarımsal üretimin devamlılığı,
                                                                A)  Toplumda kaynaştırıcı bir özelliğe sahip olması
               III�  vergilerin düzenli olarak toplanması
                                                                B)  Bir tür panayır ve fuar görevini üstlenmesi
               durumlarının hangilerinde kolaylık sağlamıştır?
                                                                C)  Geleneklerin sürdürülmesine katkıda bulunması
               A) Yalnız I      B) Yalnız II      C) I ve II    D)  Devletin ihtişam ve azametini ortaya koyması
             478       D) II ve III     E) I, II ve III         E)  Sadece Ramazan ayında düzenlenmesi

                                        EDİTÖR YAYINEVİ
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85