Page 77 - 10-sinif-vip-tum-dersler-soru-bankasi-22
P. 77
ANADOLU'NUN İSLAMLAŞMASI 4. ÜNİTE - 1. TEST 433
Tasavvuf ve Mutasavvıf: Kalbin kötülüklerden arındırılıp yaratılanlara karşı güzel davranılması, insanın
dünyalık menfaatlerinden ve nefsinden uzaklaşarak Allah’ın varlığı ile yetinmesi anlayışına tasavvuf, ta-
savvuf ehli olan ya da herhangi bir tasavvuf yolunda mertebe katetmiş olanlara ise mutasavvıf veya sûfi
denir.
• Türk-İslam devletleri Büyük Selçuklular Dönemi'nden itibaren, İslam dünyasını iç buhranlardan korumak
için sadece siyasi ve askeri kuvvetin yeterli gelmeyeceği, halkın dini ve siyasi saldırılara karşı bilinçlendi-
rilmesi düşüncesindeydi.
• Bu doğrultuda kurulan Nizamiye medreselerinde ilim ve irfan ordusu yetiştirildi.
• Bu uygulama Türkiye Selçuklu Devleti'nde gelişerek devam etti.
• Özellikle Sultan Alaeddin Keykubat Dönemi'nde Anadolu Horasan alimlerine ev sahipliği yaptı. Anadolu
kısa sürede dini ve tasavvufi iklimin içine girdi.
• Bu bağlamda pek çok sûfi ve alim bu dönemde öğrettikleriyle halkın yaşamına ışık tutmuştur.
• Türklere İslamiyet’i sevdiren, Anadolu’nun İslamlaşmasından ve Türkleşmesinden yapılan askeri faaliyetle-
re kadar önemli rol alan mutasavvıfların başında; Ahmet Yesevi, Mevlana, Yunus Emre, Hacı Bektaş-ı Veli,
Hacı Bayram Veli ve Ahi Evran gelmektedir.
1. Osmanlı Devleti’nde Türk erenleri, dervişleri, alim- 3. Anadolu’nun Türk ve İslam yurdu haline gel-
leri ve sufileri adı verilen zümreler sürekli olarak mesinde önemli katkıları olan Anadolu erenleri
batıya göç etmişler, gittikleri kırsal bölgelerde tekke olarak da bilinen sufiler ve alimlerin düşünceleri
ve zaviyeler kurarak buraları imar etmiş ve buralara ile ilgili aşağıdakilerden hangi doğru değildir?
yerleşmişlerdir. A) Insan her şeyin önünde tutulmuştur.
Buna göre bu zümrelerin asıl amacının aşağıda- B) Irk ayrımı gözetilmemiştir.
kilerden hangisi olduğu söylenebilir?
C) Olaylar karşısında kendini eleştirme vardır.
A) Anadolu’nun Islamlaşmasını gerçekleştirmek
D) Öğretileri sadece Müslümanlara yöneliktir.
B) Istimalet politikasını gerçekleştirmek
E) Miskin yaşantıya karşı çıkılmıştır.
C) Anadolu’nun imarına katkıda bulunmak
D) Iskan politikasını uygulamak
E) Türk - Islam egemenliğinin alanını genişletmek
4. Osmanlı Devleti’nde tarikat zümreleri gibi medrese-
ler ve diğer toplumsal müesseseler genelde şehir-
2. XII ve XIII. yüzyıllar Anadolu’da Islamlaşmanın ger- lerde yoğunlaşmıştır.
çekleştiği dönemlerdir. Anadolu’nun Türk ve Islam Bu durumun;
yurdu haline gelmesinde pek çok etken vardır. Bun-
lardan biri de Anadolu insanının buhranlı anlarında I� şehir halkının göçebe ve köy halkına göre daha
sığındığı liman olan ve Anadolu’ya hoşgörü tohumu yüksek dini kültüre sahip olması,
eken Anadolu erenleri dediğimiz sufiler ve alimlerdir. II� kırsal kesimlerde insanların Islamiyet’ten uzak-
Aşağıdakilerden hangisinin bu sufilerden biri ol- laşması,
duğu söylenebilir? III� kolonizatör dervişlerin devlet yönetiminde söz
A) Medeni Nuri Efendi sahibi olması
B) Molla Hüsrev gelişmelerinden hangilerine ortam hazırladığı
söylenebilir?
C) Hacı Bektaşı Veli
D) Muid Ahmet Efendi A) Yalnız I B) Yalnız II C) I ve II
E) Pirizade Mehmet Sahip D) I ve III E) II ve III
EDİTÖR YAYINEVİ