Page 84 - 8. SINIF TÜRKÇE DUBLEKS KAZANIM ODAKLI SORU BANKASI
P. 84
11. BÖLÜM
KAZANIM TESTİ 2 Parçada Anlam - 1
10. Yazarlık belli bir yetenek ve ilham gerektirir. Ancak hiç 13. Bazı insanların siyasal, dinsel inançlarından, dünya
kimse yazar olarak dünyaya gelmemiştir. Yazarlığın görüşlerinden, felsefelerinden nefret edebilirsiniz. O çiz-
onda biri ilhamsa onda dokuzu çalışmaktır, işçiliktir. gide olmaktansa ölmek daha iyidir sizin için. Fakat aynı
İlhamın gelmesi için de belli bir zemin hazırlanmalıdır. insanların kişiliklerini öğrenip de beğenmediğiniz inanç-
Düşünsel ve duygusal altyapısı olmayan kimselere ilham ların, görüşlerin, felsefelerin gerisinde yine de bağımsız
da gelmez. Yazarlık çileye talip olmaktır. Kalem erbaplığı düşünen bir adam keşfederseniz nefretle saygıyı birbi-
uzun geceleri uykusuz geçirmeye razı olmaktır. rinden ayırmaya başlarsınız. Çizgiye olan nefreti, adama
olan saygıdan ayırabilmek, insan olmanın en önemli aşa-
Yukarıdaki parça için en uygun başlık aşağıdakiler-
den hangisi olabilir? masıdır.
Paragrafta savunulan düşüncelere katılmayan biri
A) Yetenek ve Emek B) Sanat ve Yaratıcılık aşağıdaki düşüncelerden hangisine dayanarak savu-
C) Yaratma Cesareti D) Yazarlık ve Duygusallık nulanları eleştirebilir?
A) Yunus Emre’nin dediği gibi “Yaradılanı Yaradan’dan
ötürü hoş görmek gerekir.”
B) Karşıt düşüncelilerin de anlaşabileceği “asgari müş-
11. Masallarda anlatılan geçmiş zaman kültürleri insanlığın terekler” vardır.
çocukluk dönemi olarak algılanıyor ve “Masallar yalnızca C) Bağımsız düşünebilen bir kişiden nefret edilmez.
çocuklar içindir.” diye düşünülüyor. (I) Oysa bence, amacı D) Alimin fikri neyse zikri de odur, demiş atalarımız.
gerçekleri topluma dolaylı olarak anlatmak olan masallar
aynı zamanda büyükler içindir. (II) Çünkü masallar bir
öykü anlatır ama öykünün neyi anlattığı ve niçin anlattığı
konusunda bir açıklama yapmaz, yorumu okura bırakır.
(III) Çocukken dinlediğim masal kahramanlarının kendi
ülkeleri dışında da yaşayabileceğini düşünmezdim. (IV)
O zamanlar masalların ait olduğu kültürü yalnızca dekor
olarak kullandığını, aslında zamanlar ve sınırlar ötesi
olduğunu bilmiyordum. 14.
Bu parça iki paragrafa ayrılmak istenirse ikinci I. Kale, şehri savunmak için MÖ 8. yüzyılda Miktoslular
paragraf hangi cümleyle başlar? tarafından yapılmış.
II. Bugünlerde Sinop Kalesi turizme açılması için yeni-
A) I B) II C) III D) IV
den düzenleniyor.
III. Sonra Pontuslular, Selçuklular ve Osmanlılar tarafın-
dan onarılan kaleye yeni bölümler eklenmiş.
IV. Sinop’a geldiğinizde adı birçok olaya ve fetihlere
12. (I) İnsan yaşamı ile devlet yapısı birbirine benzer: Çocuk- karışmış olan ve surlarıyla dikkat çeken kaleyi gez-
luk, gençlik, olgunluk ve yaşlılık dönemleri yaşanır. (II) meden edemezsiniz.
Kişi nasıl bu evrelerden geçiyorsa devlet de aynı akıbeti V. Bu sorumluluğu ise Kültür Bakanlığı yüklenmiş
yaşar. (III) Kişi, tabibin bilgisi ile ilaç ve perhizine uygun durumda.
davranarak yaşamını uzatabileceği gibi devlet de bilgili VI. Surların uzunluğu 3 kilometre, kalınlığı 3 metre ve
ve deneyimli yöneticilerin elinde ömrünü uzatabilir. (IV) yüksekliği de 25−30 metre civarındadır.
Hastaya bakan tabibin bilgili olması yetmez.
Numaralandırılmış cümleler oluş sırasına göre nasıl
Bu metinde numaralanmış cümlelerin hangisinden sıralanmalıdır?
sonra “Nasıl ki tabipler her yaşa uygun ilaçlar ve perhiz-
ler uyguluyorsa devletin tabipleri de devletin yaşını fark A) IV− I − VI − III − II − V
edip ona göre reçete yazmalıdır.” cümlesi getirilirse B) II − V − IV − I − VI − III
düşüncenin akışı bozulmaz? C) II − V − VI − IV − I − III
A) I B) II C) III D) IV D) IV − VI − I − III − II − V
MARKAJ YAYINLARI
84 Markaj Yayınları / 8. Sınıf Türkçe