Page 33 - 11. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI KAZANIM ODAKLI VE BECERİ TEMELLİ SORU BANKASI
P. 33
2. ÜNİTE: HİKÂYE
KAZANIM TESTİ 1 Cumhuriyet Dönemi’nde Hikâye
13. 1930’lara gelindiğinde Sadri Ertem, Selahattin Enis, 15. Hikâye, roman, gezi, tiyatro ve fıkra türlerinde birçok
Refik Ahmet Sevengil gibi yazarların toplandığı Vakit eser verdi. İnsanın iç dünyasını yansıtan eserler yazdı.
gazetesi, yeni ve gerçekçi Türk hikâyesinin yol açıcılığını Olayları çözümlerken, şiirsel anlatımı yakalamaya çalıştı.
yapmaya başlar. Bir süre sonra olay hikâyelerinin yerini Romanlarında Türk toplumunun belli dönemlerini değişik
sıradan insan hikâyelerinin almaya başladığı görülür. Bu boyutlarda işledi. İnsanların günlük yaşayışlarını, olayları
tarzla birlikte Memduh Şevket Esendal, Sabahattin Ali hiç yorum yapmadan yazdı. Ayrıntılara girmeden göz-
ve Sait Faik hikâyemize yepyeni bir soluk ve bakış açısı leme önem verdi. “Küçük Ağa” romanıyla geniş kitlelere
getirdiler. 1940’ların ikinci yarısından sonra ise maziye ulaştı.
ve ferdin iç dünyasına dönüş temaları, II. Dünya Sava- Aşağıdakilerden hangisi bu parçada sözü edilen
şı’nın etkileri, demokratikleşme sürecinin izleri ve unutu- yazarın eserlerinden biri değildir?
lan köy gerçeği hikayelerde işlenen temalar arasına girer.
A) Oğlumuz B) Yarın Diye Bir Şey Yoktur
Bu parçadaki altı çizili ifadeyle;
C) Hikâyeler D) İki Uyku Arasında
I. Önceki dönem sanatçılarından daha başarılı eserler E) Sırça Köşk
kaleme almak
II. Önceki sanatçıların denemediklerini denemek
III. Tarz ve üslup açısından bilinenden farklı olmak
sözü edilen yazarların numaralanmış özelliklerden
hangilerine sahip oldukları söylenebilir? 16.
A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III
◆ Tarık Buğra
D) I ve III E) II ve III
◆ Memduh Şevket Esendal
Aşağıdakilerden hangisi bu iki yazarın ortak özellik-
lerinden biri değildir?
14. Öykünün romandan ayrı bir tür olduğunu savunan ve
öykülerinde daha çok toplumsal konuları ele alan Fahri A) Eserlerinde Anadolu insanının içinde bulunduğu du-
Celalettin Göktulga’nın psikolojik konulu öyküleri de var- rumu yansıtmaları
dır. Toplumsal konular olarak en çok üzerinde durduk- B) Üslupta yapmacıklığa düşmeyip sade ve akıcı bir dil
ları, ahlakın bozulması, boş inanışlar, yoksulluk, Meşru- kullanmaları
tiyet Dönemi’nde halk-devlet ilişkileridir. Üç öyküsünün C) Öykü türünde eser vermeleri
konularını da Kurtuluş Savaşı, Kore Savaşı ve Çanak- D) Öykülerinde Maupassant tarzını benimsemeleri
kale Savaşı’ndaki kahramanlıklardan almıştır. Psikolojik
konulu öykülerinde de insanın değişik psikolojik durum- E) Cumhuriyet Dönemi’nde eser vermeleri
larını yansıtır. Konuları ayrıntılı bir biçimde ele alan yaza-
rın okuyucuya vermek istediğini son sayfaya saklaması,
öykülerine kıssadan hisse çıkarılması gereken eserler
niteliği kazandırır.
Buna göre Fahri Celalettin Göktulga ile ilgili aşağı- 17. Aşağıda verilen konu başlıklarından hangisinin top-
dakilerden hangisi söylenemez? lumsal gerçekçi bir öyküde işlenmesi beklenmez?
A) Toplumun her kesiminden insana öykülerinde yer A) Geçim sıkıntısı nedeniyle okula gitmek yerine çalış-
vermiştir. maya başlayan çocuk işçiler
B) Öykülerini bireye bir mesaj iletecek şekilde kurgula- B) Toprağı olmayan eğitimsiz köylünün ağa tarafından
mıştır. sömürülmesi
C) Sanatın toplum üzerinde bir işlevi olması gerektiği C) Köyden şehre göçün aile bireyleri üzerindeki baskısı
düşüncesini benimsemiştir. ve manevi bağların çözülmesi
D) İnsanı hem bireysel hem de toplumsal yönü ile ele D) İnsanların kendisini anlamadığını düşünen bir gencin
almıştır. kendi iç dünyasına kaçışı
E) Milli duyarlılığı işleyen öyküler yazmıştır. E) Şehirlerde işçi ve iş veren arasında yaşanan sorunlar
32 Markaj Yayınları / 11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı
MARKAJ YAYINLARI