Page 32 - tyt-konsensus-turkce
P. 32
Paragraf (Karma Test) Test - 10
Beyin Fırtınası!
4.
A I. Ayrıca, Weber’in Protestanlık dışındaki diğer tüm Hristiyanlık mezhepleri de dahil olmak üzere tüm
semavi ve Hint-Çin menşeili dinlerin hepsini mistik; Protestanlığı ise asketik bir din olarak kabul etmesi
eğiliminden hareketle Osmanlının ne derece mistik bir dini anlayışa sahip olduğu sorusu ortaya atılmıştır.
II. Daha sonra çalışmanın kendi cevaplarını ortaya koymak ve Osmanlının tam tersi mistizm yerine asketik bir
EDİTÖR YAYINEVİ
dini anlayışa sahip olduğu ve mistik heretik akımlarla kuruluşundan yıkılışına kadar mücadele ettiği ancak
Weber’in tezinde olması gerektiği gibi Osmanlıda Batı tipi bir endüstri kapitalizminin gelişmediği yönünde
geliştirilen hipotezi ispatlama girişimleri başlatılmıştır.
III. Bu sorunun cevaplarını aramadan önce ise; Max Weber’in doğrudan Doğu Patrimonyalizmi’nin en güçlü
örneği olarak gördüğü Osmanlı İmparatorluğu hakkındaki tespitleri sunulmuştur.
IV. Weber’in kapitalizmin oluşmasında ön koşul olarak ortaya koyduğu ilkeler ana hatlarıyla ortaya koyulduktan
sonra çalışmanın asıl konusu olan Weber’in özellikle Doğu toplumlarında kapitalizmin ortaya çıkmamasının
sebebi olarak bu toplumların mistik dini inanışlara sahip olduğu; Batı tipi endüstriyel kapitalizmin geliştiği
toplumların ise asketik dini inanışlara sahip olduğu tezine giriş yapılmıştır.
B
a. Ticaretlerinin bizimki gibi süreklilik göstermeyip tek tek girişimler halinde devam etmiş olmasına ve hatta
büyük tüccarların eylemlerinin bile yavaş yavaş içsel bir yakınlaşma kazanmasına karşın, bunlar yalnız-
ca tek tek girişimler olmayıp her zaman yeni kapitalist girişimlere bağımlı ekonomik girişimler ve sürekli
olan ilişkilerdir.
b. Bu anlamda “kapitalizm” ve “kapitalist” girişimler, sermaye hesabının ussallaştırılması ile de olsa
dünyanın belirli kültürler geliştirmiş bütün ülkelerinde, ekonomik belgelerin bize verdiği bilgiler ölçüsünde
var olmuştur diyebiliriz.
c. Kavram açısından önemli olan, tahmini para girdisi ile tahmini para çıktısı arasındaki karşılaştırmaya
olgusal olarak bağlı kalmanın ne kadar ilkel bir biçimde olursa olsun, ekonomik eylemin belirleyici özelliği
olmasıdır.
d. Çin’de, Hindistan’da, Babil’de, Mısır’da, eski Akdeniz uygarlıklarında ve Orta Çağ’da olduğu kadar Yeni
Çağ’da da.
Yukarıda A ve B kutucuklarında verilen numaralanmış cümlelerle anlamlı bir paragraf oluşturulduğunda sırala-
maların doğru şekilleri aşağıdakilerin hangisinde sırasıyla verilmiştir?
A) IV - I - III - II / c - b - d - a B) IV - III - II - I / d - c - a - b C) IV - II - III - I / c - b - a - d
D) IV - III - I - II / a - c - b - d E) IV - I - II - III / a - b - d - c
5. (I) İnsanlar üzerindeki kişisel etkinizi geliştirmek için önce kendinizi tanımanız gerekir. (II) Bunun için size bir yol önerece-
ğim. (III) Çevrenizdeki insanlar sizi nasıl tanımlıyorlar bunlara bakın. (IV) Ama siz kendinizi olduğunuz gibi değil olmanızı
istediğiniz gibi görürsünüz. (V) Birçok insan bu nedenle kendilerini tanıyamadan ölüp gider.
Bu parçadaki numaralanmış yerlerden hangisine, düşüncenin akışına göre, “Onlar sizin kendinize baktığınız olumlu
bakış açısından sıyrılmış olarak sizi değerlendirirler.” cümlesi getirilmelidir?
A) I B) II C) III D) IV E) V
118