Page 5 - 8. Sınıf Resimli Paragraf Soru Bankası
P. 5
BÖLÜM
PARAGRAF TAMAMLAMA
1
EDİTÖR YAYINEVİ
TA TA
Tamamlayıcı cümle ya da ifade; konuya, ana düşünceye, yardımcı düşüncelere; metnin tamamıyla veya içerisinde,
başında ya da sonunda yer alacağı cümleyle/cümlelerle uygunluk göstermelidir.
a) Paragrafı Başta Tamamlama: Bu tür sorularda giriş cümlesi konuyu belirginleştirmeli, bazen de ana düşünceyi
veren genel yargılı cümleler olmalıdır. Bağımsız cümle niteliğinde olan giriş cümleleri, bağlayıcı ögeler (ama,
fakat, oysa, şöyle ki, öyleyse, kısacası...) ile başlamaz.
b) Paragrafı Gelişme Bölümünden Tamamlama: Bu şekildeki tamamlamalar paragrafın ortalarında yapılan, çoğu
zaman genel yargı içermeyen, bir önceki cümlenin açıklaması, örneklemesi, karşılaştırması gibi durumunda olan
unsurlardır. Genellikle bu cümlelerin; diğer cümlelere sıfat, zamir, zarf sözcükleriyle bağlanan veya bağlayan
durumda olduğu, bazen de cümlelerde öge ortaklığı bulunduğu unutulmamalıdır.
c) Paragrafı Sondan Tamamlama: Bu tamamlama biçimi sonuç cümlesini bulmaya yöneliktir. Yani ya ana düşünce
ya da ana düşüncenin daha önce verildiği cümlelerde konunun özeti şeklinde kesin yargı cümlesi olmalıdır.
Bu soru tarzları şu şekilde karşımıza çıkar:
● ... parçanın başına / sonuna hangisi getirilebilir/getirilemez?
● ... boş bırakılan yere hangisi getirilmelidir / getirilemez?
● ... parçadaki boşluğu anlam bakımından en uygun biçimde tamamlayan ifade / cümle hangisinde verilmiştir?
● ... parça düşüncenin akışına göre aşağıdakilerden hangisi ile sürdürülebilir / sürdürülemez?
● ... parça düşüncenin akışına göre aşağıdakilerden hangisi ile tamamlanabilir / tamamlanamaz?
● ... parçadaki numaralandırılmış yerlerin hangisine düşüncenin akışına göre ‘‘...................................’’ cümlesi
getirilebilir / getirilemez?
¯ PT TA
1. Bütün edebiyat, özünde mektuptur demek hiç zor değil. Kutsal metinlerin, düşün yapıtlarının, mitolojile-
rin, yani tarih içinde klasik dil ve yazın ürünlerinin çoğunun biçimi olmuştur mektup. Modern, postmodern
romanlar da yazılmıştır mektup biçiminde. Bundan sonra da mektup bir form olarak edebiyatın hep içinde
kalacaktır kuşkusuz. Eli kalem tutan herkes mektup yazmıştır, yazıyor. Peki, mektup nerede, nasıl edebiya-
tın alanına girer? Benim yanıtım çok basit: İçeriği ne olursa olsun, bir mektubu, yazışmayı edebiyat katına
çıkaran, yazanın yazar olmasıdır. Öyleyse…
Anlam akışına göre bu parçanın sonuna aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) edebi ölçütlere uygun olmayan bir yazıya mektup diyemeyiz.
B) yazın türlerinin mektup tarzında yazılması çok eskilere dayanır.
C) mektubun niteliğini belirleyen asıl etken, yazılış amacıdır.
D) gerçek bir yazarın mektubu da bir yapıt değeri taşır.
Çözüm
Parçanın sonundaki “öyleyse” sözcüğü, bu parçanın sonuna gelecek cümlenin “öyleyse”den önceki düşünceyi
destekleyecek bir cümle olması gerektiğini gösteriyor. “İçeriği ne olursa olsun, bir mektubu, yazışmayı edebiyat
katına çıkaran, yazanın yazar olmasıdır.” cümlesine anlam olarak en yakın seçenek olan “gerçek bir yazarın
mektubu da bir yapıt değeri taşır.” ifadesi, parçanın son cümlesi olmaya uygundur. Doğru cevap D seçeneğidir.