Page 15 - DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI DİN HİZMETLERİ SINIFI MURAKIP SORU BANKASI - DATA YAYINLARI
P. 15
KELAM 79
14. İmanın mahiyeti konusunda tarih boyunca farklı gö- 16. Hz. Peygamber’in (s.a.v.) vefatından sonra İslam
rüşler ortaya atılmıştır. Kelam alimlerinin bir kısmı dünyası çeşitli problemlerle karşı karşıya kalmış-
imanın tasdikten ibaret olduğunu; bazıları imanın tır. Bu problemleri çözümlemek için sözlü geleneği
sadece ma’rifet olduğunu; başka bir grup ise ima- derleme (tedvin) işine girişilmiş ve bu konuda olduk-
nın dilin ikrarından ibaret olduğunu; yine bir kısım ça başarılı olunmuştur. Ancak zaman ve mekanın
da imanın kalbin tasdiki, dilin ikrarı ve amelden iba- değişmesi, şartların da değişmesini beraberinde
ret olduğunu savunmuşlardır. getirmiştir. Ancak bir zaman diliminin şartlarına uy-
gun olan çözüm önerileri başka bir zaman diliminin
Bu parçada aşağıdaki itikadi ekollerin hangisi- şartlarına uygun düşmeyecektir. Sözlü geleneğin
nin görüşünden bahsedilmemiştir? derlenmesi İslam düşüncesine katkı sağlamış olsa
A) Maturidilik Ekolü da, bu görüşün taraftarlarının katı tutumları toplu-
mun gelişmesine, yeni çözümlerin üretilmesine ve
B) Cehmiyye Ekolü
DATA YAYINLARI
kabul edilmesine engel teşkil etmiştir.
C) Mürcie Ekolü
Bu parçada sözü edilen grup aşağıdakilerden
D) Hanefilik Ekolü
hangisidir?
E) Mutezile Ekolü
A) Ehl-i Rey
B) Ehl-i Kur’an
C) Ehl-i Hadis
D) Ehl-i Sünnet
E) Ehl-i Kitab
17. Kur’an gerçek anlamda ilahi bir kelam olup Allah’ın
15. “İnsana bir zarar geldiği zaman, yan yatarak, otura- zatı dışında levh-i mahfuz, Cebrail ve Peygamber
rak veya ayakta durarak (o zararın giderilmesi için) gibi varlıklarda yarattığı harflerle seslerden oluşan
bize dua eder; fakat biz ondan sıkıntısını kaldırınca bir arazdır ve fiili sıfatının bir tecellisidir. Duyulup
sanki kendisine dokunan bir sıkıntıdan ötürü bize anlaşılan bir kelam olması bakımından insanlara ait
dua etmemiş gibi geçip gider. İşte böylece haddi sözlerden farklı değildir; her ikisi de harfler ve ses-
aşanlara yapmakta oldukları şeyler güzel gösteril- lerden oluşur. Allah yarattığı harf ve seslerle müte-
di.” (Yunus, 12) kellim olur. Bu açıdan Kur’an “mahluk, muhdes ve
mef’ul”dür, ezelde olmayıp sonradan yaratılmıştır.
Bu ayet, Allah’ın varlığını temellendirmek için
kullanılan aşağıdaki delillerden hangisine ör- Bu parçada geçen görüş aşağıdaki tartışmala-
nektir? rın hangisine doğrudan etki etmiştir?
A) Hudus A) Husun – Kubuh
B) Gaye ve Nizam B) Halku’l-Kur’an
C) İhtira C) İhanet
D) Kemal D) Salah – Aslah
E) Fıtrat E) Kümun – Zuhur