Page 115 - tyt-milli-savunma-soru-22
P. 115

DİN KÜLTÜRÜ ÇÖZÜMLERİ









                                            7. Kur’an’da bilgi edinme yolları üçtür. Bunlar;   12. Verilen  parçada  aklın  önemi  üzerinde
                    BİLGİ VE İNANÇ
                                            vahiy, akıl ve duyu organlarıdır. “İşitmekten   durulmuştur. Bu nedenle A, B, C ve E seçe-
                        TEST - 1            amaç, iyi dinlemek ve dinlediğini anlamaktır.”,   neklerine ulaşılmaktadır. Ancak D seçene-
                                            “İnsan gördükleri üzerinde düşünen bir varlık-  ğinde  verilen  “Akıl  yardım  almaksızın  her
                                            tır.”, “Gözlem yapmasını ve düşünmesini ister.”   konuda bilgi sahibi olma özelliğine sahiptir.”
             1. Bilgi ve inanç ile ilgili A, C, D ve E seçenek-  ifadelerine baktığımızda duyu organlarımızla   ifadesi yanlıştır. Çünkü Yüce Allah insanın
             lerinde verilen ifadelere parçadan ulaşılmak-  algıladıklarımızın ancak aklın ön planda tutul-  aklıyla kavrayamayacağı durumlar için vahiy
             tadır.  Ancak  İslam’da  doğru  bilgiye  akıl  ve   masıyla  bilgiye  ulaşacağı  belirtilmektedir.   göndermiştir. Doğru cevap D seçeneğidir.
             vahiyle ulaşılacağına dair bir ifadeye parçada   Doğru cevap E seçeneğidir.
             yer  verilmemiştir.  İnsan  doğru  bilgiye  akıl,
             vahiy  ve  duyularla  ulaşılır.  Doğru  cevap  B
             seçeneğidir.
                                            8. Tasdik ve inkar bakımından insanların açık-  13. Verilen parçada amelle iman arasındaki
                                            lamaları yapılmıştır. I. öncülde kâfir, II. öncülde   ilişki  üzerinde  durulmuştur.  İmanın  ancak
                                            münafık, III. öncülde mümin ve IV. öncülde   amellerle  devam  edeceğinden  ve  sağlam
             2. Verilen ayette Yüce Allah'ın insanları iman-  müşrik  hakkında  bilgiler  verilmiştir.  Ancak
             ları konusunda özgür bıraktığı belirtilmiştir.   fasık  kişinin  tanımı  yapılmamıştır.  Fasık   olacağından bahsedilmiştir. Bu nedenle A, B,
             İslam dini kimseyi imana zorlamaz ve bu dav-  Allah’ın emir ve yasaklarına riayet etmeyen,   C ve D seçeneklerinde verilen ifadelere par-
             ranışı doğru bulmaz. Dolayısıyla verilen ayet-  günah işleyen, hidayet ve mağfiretten çıkan   çadan ulaşılmaktadır. Ancak E seçeneğinde
             ten hareketle I ve III. öncüllere ulaşılmaktadır.   kişilere denir. Doğru cevap D seçeneğidir.    verilen “İman esaslarını kabul etmek ve sıkı
             Doğru cevap B seçeneğidir.                                    sıkıya  benimsemek  amellerin  gerekliliğini
                                                                           ortadan kaldırır.” ifadesi yanlıştır. İman esas-
                                                                           ları kabul edildikten sonra amellerin düzenli
             3.
                                            9. Münafık, diliyle inandığını söyleyip kalben   bir şekilde yapılması gerekmektedir. Doğru
             I. öncülde verilen “amaca yönelik olarak araca   tasdik  etmeyen  kişidir.  Bu  nedenle  birinci   cevap E seçeneğidir.
             çevirir.” ifadesi teknik bilgi ile ilgili bir açıkla-  ayette üzerinde durulan konu iman-ikrar ilişki-
             madır. II. öncülde verilen “vahiy kaynaklıdır.”   sidir. İkinci ayette müşriklerin atalarının dinle-
             ifadesiyle dini bilgi olduğu belirtilmektedir. III.   rine olan bağlılığını, körü körüne inandıklarını
             öncülde verilen “Düşünme, anlama ve açık-  vurgulamıştır. Bu nedenle Yüce Allah insan-  14. İman ile ilgili A, B, D ve E seçeneklerinde
             lama ön plandadır.” ifadesiyle felsefi bilgi açık-  ların araştırıp yeterince bilgi sahibi olduktan   verilen ifadeler doğrudur. Ancak C seçene-
             lanmıştır. Doğru cevap D seçeneğidir.   sonra bir şeye inanılmasını belirtmiştir. Kısa-  ğinde verilen "İman organların amelini esas
                                            cası bu ayette iman - bilgi ilişkisi vurgulan-  alır." ifadesi imana ait değil amel ile ilgilidir.
                                            maktadır. Doğru cevap B seçeneğidir.  İman öncelikli olarak kalbin tasdikini esas alır.
             4. Yüce Allah, ayette öğrenilen veya duyulan                  Doğru cevap C seçeneğidir.
             bir şeyin iyice araştırılmadan inanılmaması
             gerektiğini bildirmektedir. Bu da doğru bilginin   10. İsrâ suresi, 36. ayet ve Mülk suresi, 23.
             önemine vurgu yapıldığını ortaya koymakta-  ayetlerinde Yüce Allah, insanın bilgi edinme
             dır. Doğru cevap D seçeneğidir.   yollarını iyi kullanmasını istemektedir. Çünkü   15. “İmanın hakikati ve özü kalbin tasdikidir.
                                            edinilen bilginin yanlışlığından insanın kendisi   Kalbin tasdiki imanın değişmeyen unsurudur.”
                                            sorumludur. Elde edinilen bilginin doğruluğu-  ifadeleriyle parçada üzerinde durulan konu
             5. Verilen parçada akıl ve aklı kullanmanın   nun araştırılarak benimsenmesi vurgulanmış-  kalp ile tasdikin iman ile ilişkisidir. Parçada
             öneminden bahsedilmiştir. Bu nedenle A, B,   tır. Doğru cevap A seçeneğidir.   kalp ile tasdik etmedikçe tam bir Müslüman
             D ve E seçeneklerinde verilen ifadelere ulaşıl-               olunmadığı vurgulanmaktadır. İmanın kalbe
             maktadır. C seçeneğinde verilen “İnsan düşü-                  yerleşmesi önemli bir durumdur. Doğru cevap
             nerek Allah’ın üstünlüğünü, ilmini ve sonsuz   11. İman;  bir  düşünceye  gönülden  bağlı   D seçeneğidir.
             gücünü  tanımaya  çalışır.”  ifadesi  anlamca   bulunma; Allah’a, bir dine inanma, inanılan
             doğru ancak parçada ulaşılan bir yargı değil-  şey anlamlarına gelir. Verilen parçada iman
             dir. Doğru cevap C seçeneğidir.   ile ilgili ağırlıklı olarak üzerinde durulan konu,
                                            imanın İslam’a göre daha dar kapsamlı oldu-  16. Verilen  parçada  iki  tür  bilginin  mevcut
                                            ğudur. A, B, D ve E seçeneklerinde verilen   olduğu belirtilmiştir. Kadim bilgi Allah'ın bilgisi
             6. Ayette Yüce Allah’ın yeryüzünü eşsiz güzel-  ifadeler iman ile ilgili doğru bilgiler içermekte-  olup ezeli ve ebedidir. Dolayısıyla Allah'ın bil-
             liklerle yaratması ve insanın dikkatini doğa   dir. Ancak üzerinde durulan ve ağırlıklı olarak   gisi tüm zaman ve mekânları kaplamaktadır.
             olaylarına çekerek aklını kullanması vurgu-  vurgulanan ifade C seçeneğinde doğru veril-  Hadis bilgi ise insanla var olmuş bilgidir. Sınırlı
             lanmaktadır. Doğru cevap A seçeneğidir.   miştir. Doğru cevap C seçeneğidir.   ve sonludur. Doğru cevap C seçeneğidir.

                                        EDİTÖR YAYINEVİ
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120