Page 87 - 8. SINIF VIP T.C. İNKILAP TARİHİ ve ATATÜRKÇÜLÜK KONU ANLATIMLI - EDİTÖR YAYINLARI
P. 87

¦ MİLLİ BİR DESTAN: YA İSTİKLAL YA ÖLÜM! §                                87
                                                                                    87

          Irak  Sınırı: Irak sınırının (Musul meselesi), Lozan    Lozan Barış Antlaşması’nın Önemi
          Görüşmeleri’nden sonra Türkiye ile İngiltere ara-
          sındaki ikili görüşmelerle halledilmesi kararlaştırıldı.  *  I.  Dünya  Savaşı  ve  Milli  Mücadele  resmen

          Lozan’da çözümlenemeyen ve sonraya bırakılan tek   sona erdi. Türkiye’nin bağımsızlığı ve Misak-ı
                                                    Milli bütün devletler tarafından tanındı.
          sınır Irak sınırıdır.
          Suriye  Sınırı:  Ankara  Antlaşması  ile  belirlenen  *  Uzun yıllar süren kapitülasyonlar ve dış borç-
          sınır ölçü alındı.                        lar sorunu çözümlenerek ekonomik bağımsız-
                                                    lığımız sağlandı.
          Türk-Yunan  Sınırı:  Türkiye  ile  Yunanistan  ara-
          sındaki sınır Meriç Nehri kabul edilecek, Yunanistan  *  Azınlık sorunu çözümlenerek Avrupalı devlet-
            larımızı ve heykeltıraşlarımızı da etkilemiştir.YAYINLARI
          savaş tazminatı olarak Meriç Nehri’nin batısındaki   lerin iç işlerimize karışması engellendi.
          Karaağaç Kasabası’nı Türkiye’ye verecektir.  *  Irak sınırı hariç diğer sınırlarımız belirlendi.
          On İki Ada: İtalya’ya bırakıldı.          Lozan  Barış  Konferansı  ile  Sevr  geçersiz
                                                    sayıldı.
          Ege  Adaları:  Bozcaada  ve  Gökçeada  dışındaki
          diğer adaların Yunanistan’a, silahlandırmamak şar- *  Yeni  Türk  devletinin  varlığı  dünya  devletle-

          tıyla bırakılmasına karar verildi.        rince tanındı.

                     MİLLÎ MÜCADELE’NİN SANATA VE EDEBİYATA YANSIMALARI
          EDİTÖR                                      * alan başlıca romanlardır.
                                                    Buğra’nın “Küçük Ağa”, Turgut Özakman’ın “Şu
            Kurtuluş  Savaşı  milletimizin  bütün  fertlerini
             *
                                                    Çılgın Türkler” adlı yapıtları Milli Mücadele’yi konu
            olduğu gibi şairlerimizi, ressamlarımızı, romancı-
            Milli Mücadele Dönemi’ni yaşayan ve bunu çeşitli
                                                    Şiir  türünde  de  hece  ölçüsüyle  orduyu
             *
                                                    coşturan, halka moral veren şiirler yazılmıştır.
            yapıtlarına aktaran yazarların başında Halide
            Edip  Adıvar  gelir.  Yazar;  Kurtuluş  Savaşı’na
                                                    Bu türde Fazıl Hüsnü Dağlarca’nın “Üç Şehit-
            doğrudan katılmış, orduda onbaşı ve çavuş gibi
                                                    ler  Destanı”,  Nâzım  Hikmet’in  “Kuvayı  Milliye
            rütbelerle görev almıştır. 1922’de yazdığı “Ateş-
            ten Gömlek” adlı romanı, bu tanıklığın ürünü-
                                                    Savaşı’nda” adlı şiirleri oldukça önemlidir.
            dür. “Türk’ün Ateşle İmtihanı” adlı anı türündeki   Destanı”,  Cahit  Külebi’nin  “Atatürk  Kurtuluş
            yapıtı da Milli Mücadele’yi yansıtan en önemli   * Milli  Mücadele,  resim  ve  heykel  sanatçıları
            yapıtlardandır.                         tarafından  da  ele  alınmıştır.  Ressam  Halil
                                                    Dikmen’in İstiklâl Harbi’nde Cephane Taşıyan
             * Milli  Mücadele  Dönemi’nden  sonra  yazıl-  Kadınlar tablosu da Milli Mücadele yıllarının
            mış olsa da dönemin ruhunu en iyi yansıtan   sanata yansımalarındandır.
            romanlardan biri de “Yaban” dır.
             * Kemal Tahir’in “Esir Şehrin İnsanları” ve “Yor-
            gun  Savaşçı”,  Samim  Kocagöz’ün  “Kalpaklılar”
            ve “Doludizgin”, Aka Gündüz’ün “Dikmen Yıldızı”,
            Mithat  Cemal  Kuntay’ın  “Üç  İstanbul”,  Tarık
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92