Page 4 - 8. SINIF DİN KÜLTÜRÜ ve AHLAK BİLGİSİ LGS SET SORU BANKASI - GİRİŞ YAYINLARI
P. 4
1. ÜNİTE: KADER İNANCI KAZANIM TESTİ
7. (I) Kadere iman, varlığın Allah ile ilişkisi olduğuna ve 10. Kader, Allah’ın evrenin düzeni için kurallar koyması,
insanın kendisi de dahil olmak üzere hiçbir şeyin ba- bu düzenin devamı için olacak olan her olayın yaratıl-
şıboş olmadığına, her şeyin ilahi ilim, irade, kudret masını belli neden-sonuç ilişkilerine dayandırmasıdır.
ve yaratma ile gerçekleştiğine inanmaktır. (II) Alemde Diğer bir deyişle kader, Allah’ın evrendeki her şeyi
her şey Allah’ın belirlediği ölçü ve yasalar çerçevesin- takdir etmesi, belli ölçülere bağlamasıdır. Örneğin,
dedir. (III) Bütün hareketler ve oluşlar O’nun kudreti ve yağmurun yağması O’nun belirlediği kurallara göre
yaratmasıyla meydana gelir. (IV) Hayır veya şerri ilim, olur. Yağmurun yağması için Allah’ın önceden takdir
irade ve kudret sıfatıyla yaratan Allah, her şeye ölçü ettiği şartlar oluşmadan yağmurun yağması mümkün
ve denge koymuştur. değildir.
Yukarıda numaralı olarak verilen ifadeler ile ilgili Verilen metinden hareketle;
aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
I. Kader, Allah’ın önceden belirlediği kurallar bütü-
A) I. cümlede her varlığın bir amaç doğrultusunda nüdür.
yaratıldığı ifade edilmiştir.
II. Evrende meydana gelen olaylar var oluşlarında
B) II. cümlede kader kavramı açıklanmıştır. yaratılan şartların dışına çıkamaz.
9. GİRİŞ YAYINLARI
C) III. cümlede kaza kavramına vurgu vardır. III. İnsan diğer varlıklarla iyi ilişkiler içerisinde olma-
D) IV. cümlede evrendeki ölçünün yasalar sonucu lıdır.
gerçekleştiği belirtilmiştir.
yukarıdaki yargılardan hangilerine ulaşılabilir?
A) Yalnız I B) Yalnız III
8. C) I ve II D) I, II ve III
Yıldızlar bir adım yolundan şaşmaz,
Dağlar haddini bilir, denizler taşmaz,
Karıncanın yükü boyunu aşmaz,
Bunca dengenin farkında mısın?
11. Kaza; bir işin oluş ve meydana gelişini ifade eder. Bu
Yukarıda verilen şiirden hareketle vurgulanmak is- kelime Kur’an-ı Kerim’de Allah’ın varlıklarla ilgili karar
tenen düşünce aşağıdakilerden hangisidir? alması, Allah’ın varlıklara yönelik olarak gerçekleştir-
A) Her varlık belirli bir ölçü ile yaratılmıştır. diği emir ve fiillerini de belirtmek için kullanılır. Bir
işin yeri ve zamanı gelince meydana gelmesi de kaza
B) Allah var olan dengenin korunmasını istemiştir.
olarak nitelendirilebilir. Çünkü Allah’ın ezelde belirle-
C) Mükemmel düzen evrendeki yasalar sonucu oluş- diği ilahi yasalara göre şartlar oluştuğunda o şartların
muştur.
sonucunun yaratılması da kazadır.
D) Yaratılan varlıklar biyolojik yasalara bağlıdır. Buna göre aşağıdaki ayetlerden hangisi “kaza” kav-
ramı ile aynı doğrultudadır?
A) “Böylece onları, iki günde (iki evrede) yedi gök ola-
Göz hastalıkları eski dönemlerde de olan bir rahat- rak yarattı ve her göğe kendi işini bildirdi. En yakın
sızlık çeşididir. Pek çok çeşidi olduğu günümüzde tıp göğü kandillerle süsledik ve onu koruduk. İşte bu,
biliminin yaptığı çalışmalar tarafından ortaya çıkarıl- mutlak güç sahibi ve hakkıyla bilen Allah’ın takdi-
mıştır. Her bir göz rahatsızlığı çeşidi için ayrı tedavi ridir.” (Fussilet suresi, 12. ayet)
yöntemleri ortaya konmuştur. Bu tedavi yöntemleri B) “... Erkek veya kadın, her kim mümin olarak iyi
arasında gözlük kullanımı başı çekmektedir. Temelde bir amel işlerse, işte onlar cennete girerler. Orada
gözlük, görme bozukluğu olan bir kimsenin gözlerinin kendilerine hesapsız rızık verilir.” (Mümin suresi,
daha iyi görmesine veya gözleri korumaya yarayan, 40. ayet)
bir çerçeveye yerleştirilmiş çift camdan oluşan araç C) “Eğer Rahmân dileseydi biz onlara kulluk etmez-
olarak tanımlanmaktadır. dik, dediler. Bu konuda hiçbir bilgileri yoktur. On-
Metinde sırasıyla hangi yasalar yer almaktadır? lar sadece yalan söylüyorlar.” (Zuhruf suresi, 20.
A) Fiziksel - biyolojik ayet)
B) Biyolojik - toplumsal D) “Allah’ın sana verdiğinden (onun yolunda harca-
yarak) ahiret yurdunu iste; ama dünyadan da na-
C) Toplumsal - biyolojik sibini unutma. Allah’ın sana iyilik yaptığı gibi sen
D) Biyolojik - fiziksel de (insanlara) iyilik et…” (Kasas suresi, 77. ayet)
5