Page 12 - 9_tum_dersler_beceri_temelli
P. 12
test 05
14 Kazanım Soruları PARÇADA ANLAM
6. Tarihi ezber konusu saymanın sakıncaların- 7. Biz garip bir milletiz. Boş koltuklara oynayan, 8. Bir öykücü tanıyorum. Oldukça yaşlı ama
dan biri, düşünme eylemi aracılığıyla bugü- yönetmenini ve oyuncularını hiç tanımadığı- enerji dolu, ha bire çalışır; nerede, hangi du-
EDİTÖR YAYINEVİ
nü de sorgulamayı sağlayabilecek olayların mız bir film, festival kapsamına alınırsa onu rumda olursa olsun yazar. Geçen gün elinde
sıradan kalıplara indirgenmesi olasılığıdır. görmek için karaborsadan bilet alırız. Kitap eskiden yazdığı bir öykü vardı. Öyküsüyle
Eskiden olanları yalnızca bir zamanlar olup okumak hem çok pahalı gelir hem de vak- yeniden gençleşmeye çalışıyormuş. “Ben
bittikleri için önemli saymanın, neden-sonuç timiz yoktur. Ama kitap fuarına girmek için yazmadığım zaman rahatsız oluyorum. Yaz-
ilişkisi temeline oturmuş modern tarihçilik yağmur altında, kuyrukta bekleriz. Bekleriz masam bile eskiden kaleme aldığım öyküle-
anlayışında hiçbir yeri yoktur. de nedense kitap satışları bir türlü artmaz. ri yenileştiriyorum; onlara güç veriyorum.”
Hatta çoğu yayınevi, kapısına kilit vurmak dedi. Bu öykücünün söyledikleri bütün sa-
Bu parçada vurgulanmak istenen asıl dü- zorunda kalır. natçılar için geçerlidir sanırım.
şünce aşağıdakilerden hangisidir?
Bu paragrafın ana düşüncesi aşağıdaki- Bu parçada anlatılmak istenen asıl dü-
A) Tarih öğretiminde ezberciliğe gidilmesi, lerden hangisidir? şünce aşağıdakilerden hangisidir?
tarihî olayların anlaşılmasını güçleştirir. A) Sanata olan ilgimiz gösterişten ileri geçe-
B) Tarih araştırmalarının gitgide içine giren miyor. A) Sanatçı, her durumda görüşünü bildirme-
öznellik, bu bilimi nesnellikten uzaklaştır- B) Sanat, toplumsal kalkınmanın en önemli lidir.
maktadır. Editör Yayınevi ögesidir. Editör Yayınevi B) Gerçek sanatçı, sürekli çalışmak ve kendi-
C) Olayları birbiriyle olan ilişkisine göre de- C) Festivaller ve fuarlar, üstün sanat ürünle- ni yenilemek zorundadır.
ğerlendirme ve bu yolla kavramlaştırma rini ortaya çıkarır. C) Sanatçının ruhu zengindir; bu yüzden hiç-
yoluna gitme, sağlam bir düşünce zemini D) Öğretimin her düzeyinde sanat eğitimine bir sanatçı yaşlanmayı kabul etmez.
oluşturmayı sağlar. önem verilmelidir. D) Öykücüler, diğer sanatçılara göre kaynak
D) Günümüzde tarihçiler, geçmişte olup bi- E) Okumaya zaman bulamadığını söyleyen- yönünden daha zengindir.
tenlere daha objektif bir gözle bakabil- lerin içtenliklerinden kuşku duymalıyız. E) Sanatçıların içinde öykücülerin ayrı bir
mektedir. yeri vardır.
E) Geçmişi öğrenmek, bu yolla elde edilen
bilgileri bugün için kullanmak açısından
önemlidir.