Page 30 - 2024 vakıflar genel müdürlüğü konu anlatımlı soru bankası
P. 30

14.                       VAKIF TERMİNOLOJİSİ


             ÜNİTE


             DATA YAYINLARI

                            A                      AHFÂD : Hâfîd’ in çoğuludur. Hafid torun de-
                                                   mektir.  Bir  kimsenin  çocuklarının  çocukları
           ÂBÂ - ECDÂD: âbâ eb’in, ecdâd cedd’in ço-  ve bunların çocukları . o kimsenin torunudur.
           ğuludur. Eb, baba, ced, büyükbaba demektir.   Ahfâd  her  batında  furûa  şâmil  olduğundan
           Neseb  ve  veraset  gibi  hususlar  bakımından   1284  tarihli  Arâzî-i  Emîrîye  ve  Mevkûfenin
           “baba”  ve  “büyükbaba/dede”  hukukta  bazı   Tevsi-i  İntikali  hakkındaki  nizamnamenin  1.
           meselelerde bahis konusu olur. Neseb, ortak   maddesinde  evladın  furûu  anlaşılmamak  için
           bir  asıldan  ve  müteakiben  birbirinden  husule   ahfâd tâbiri tefsire lüzum görülerek “fakat mîrî
           gelen  şahıslar  arasındaki  birleşme  ve  bağ-  ve mevkûf arâzi mutasarrıflarının erkek ve kız
           lantıdan ibarettir ki biri tûlen, diğeri arzen ol-  çocukları  mevcut  olmadığı  halde  uhdesinde
           mak üzere iki kısma ayrılır. Tûlen nesep baba,   bulunan arâzî ikinci derece ahfadına yâni er-
           oğul,  torun  gibi  asıl  ve  fer’ler  arasındaki  bir-  kek ve kız çocuklarının oğluna ve kızına” de-
           leşmedir.  Yukarıya  doğru  olan  şahıslar  tûlen   nerek ahfaddan ne kastedildiği açıklanmıştır.
           nesebin  usul,  aşağıya  doğru  olan  şahıslar   ÂİLE VAKFI: Evlad ve ahfad ve sair aile efradı
           furu’ kısmıdır. Arzen neseb, bir asıldan dikine   menfaatine yapılan vakıftır. Medenî Kanunun
           olmayarak kolsalan (dallanan) hısımlar arasın-  322. maddesinde beyan olunduğu üzere aile
           da bulunan birleşme/bağlantı ve irtibattır. Kar-  efradının  talim  ve  terbiyesine,  donatma  veya
           deşler,  kardeş  çocukları,  amcalar,  halalar  ve   yardımına ve bunlara benzer gayelere gerek-
           bunların çocukları arasındaki ittisal (birleşme)   li  masrafların  ödenmesi  için  eşhas  ve  miras
           bu  kabildendir ki buna havaşi ve civar hısım-  hukukuna  dair  hükümlere  uyarak  yapılan  va-
           lığı  denir.  Zikri  geçen  maddelerdeki  civar  hı-  kıflara aile vakfı denir. Bahsi geçen maddenin
           sımlığı tabirleriyle bu nevi neseb münasebeti   son fıkrasıyle bir mal veya bir hakkın devir ve
           ifade olunmuştur. Her ne zaman âbâ ve ecdâd   ferağ  edilememek  üzere  bir  aileye  tahsisine
           denirse tûlen nesebin usul kısmı ve ev1ad ve   ve aile efradı arasında tarz-ı intikaline dair her
           ahfad denince furu’ kısmı kastedilmiş olur.   türlü tasarruf ve bu tarzda bir tasarrufun tesi-
           ÂB-KEŞ:  âb  su,  keş  ise  çekmek  mânasına   sat ihdası fikriyle mezci (karıştırılması) meno-
           olan “keşîden” masdarındandır. Âb-keş su çe-  lunmuştur.  Daha  evvelki  esaslarda  ise  gerek
           ken demektir. Vakıf hayır müesseselerinin su   müstakillen ve gerek mezc suretinde bir malın
           ihtiyacını karşılamak üzere kuyu ve çeşmeler-  her hangi bir aileye tahsisi ve aile efradı ara-
           den su temin eden kimsedir.             sında intikali câizdi.
           ÂB-RÎZÎ:  Pislik  kabı,  havruz  gibi  hastahane-  AKÂR: Bina, arazi, bağ ve bahçe gibi başka
           lerde lâzımlıkları döken hizmetçiye âb-rîzî de-  yere  nakli  mümkün  olmayan  maldır.  Bu  nevi
           nir.                                    mala  gayr-ı  menkul  denir.  Asıl  akar,  arsa  ve
                                                   araziden  ibarettir.  Bina  ve  ağaçların  akarda
           ÂDİ  GEDİK:  Haremeyn  yani  Mekke-Medine   dahil olması, üzerinde bulundukları yerin mü-
           ve Mahmud-ı Adlî gediklerinden maada vakıf   temmim  cüzü  olmak  itibariyledir.  Halk  akar
           gedikleridir. Haremeyn ve Mahmud-ı Adlî va-  lafzını  kira  getiren  gayr-i  menkulde  kullan-
           kıf gedikleri te’min-i deyn (borcu temin etmek)   maktadır.  Mesken  olarak  intifa  olunan,  bina
           gibi  bazı  nizami  hükümleri  ihtiva  ettiğinden   ve meyvesinden şahsen istifade edilen bağ ve
           bunlara nizamlı gedik denmiştir.        bahçelere akar denmektedir. Bu mana örfdeki
                                                   kullanım itibarıyladır.

                                               216
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35