Page 158 - 7-sinif-telafi
P. 158
5. ÜNITE: ISLAM DÜŞÜNCESINDE YORUMLAR 157
DIN ANLAYIŞINDAKI YORUM FARKLILIKLARI- Mutezile Malikilik
NIN SEBEPLERI • Vasıl bin Ata’nın görüş ve düşüncelerini kabul • İslam bilginlerinden Malik bin Enes’in
rine bir şey eklemesi mümkün değildir. İnsanlar İTÖR YAYINEVİ
• İslamiyet’in ilk yıllarında insanlar anlayamadıkla- edenlerin oluşturduğu gruba denir. Mutezililer görüşlerini esas alan mezheptir. Fas, Tu-
rı, merak ettikleri konularla ilgili soruları Hz. Mu- kader inancını kabul etmemektedir. nus, Cezayir, Sudan gibi bazı Afrika ülke-
hammed’e (sav.) sormuşlardır. Hz. Muhammed’in Maturidilik lerinden yayılmıştır.
(sav.) verdiği cevaplara göre hareket etmişlerdir. Hanbelilik
• Bir Türk bilgini olan Muhammed Maturidi’nin
• Hz. Muhammed’in (sav.) vefatından sonra da in- inanç esaslarıyla ilgili görüşlerini benimseyen • Ahmet bin Hanbel’in yorumlarını temel
sanların dini anlama çabaları devam etmiştir. ekoldür. alır. Bu mezhep daha çok Arap Yarıma-
• Müslüman bilginler Kur’an ayetlerini ve Hz. Mu- dası’nda yaygınlaşmıştır.
hammed’in (sav.) sünnetini yorumlayarak çözüm Eşarilik Caferilik
üretmişlerdir. • Ebu Hasan el Eşari’nin görüşlerini temel alan • Cafer-i Sadık’ın görüşlerini temel alan
ekoldür. ekoldür. Türkiye, İran, Pakistan, Azer-
ISLAM DÜŞÜNCESINDE YORUM BIÇIMLERI baycan ve Irak gibi ülkelerde varlığını
• İslam dininde farklı yorumların olması ayrılık, FIKHI YORUMLAR sürdürmektedir.
gruplaşma olarak değil de İslam dininin düşünce • Temel İslam ilimlerinden biri fıkıhtır. Fıkıh iba-
ve özgürlüğe ne kadar önem verdiğinin bir kanıtı detler hakkında açıklayıcı bilgiler verir. Namaz, ISLAM DÜŞÜNCESINDE TASAVVUFI
olarak algılanmalıdır. oruç, zekât, hac gibi ibadetlerin ne şekilde ya- YORUMLAR
• Tarih boyunca İslam düşüncesinde ortaya çıkmış pılacağını açıklayan yorumlara, fıkhi yorumlar • İslam dininin temel ilkelerine dayanarak
birçok yorum biçimi vardır. Bunlar genel olarak denir. ahlakı güzelleştirmek ve kişiyi manevi
inanç, fıkıh ve tasavvufla ilgili yorumlar olmak • İslam dünyasındaki başlıca fıkhi mezhepler eğitimden geçirmek için ortaya çıkan yo-
üzere üç başlıkta ele alınır. şunlardır: Hanefilik, Şafilik, Hanbelilik, Malikilik rumlara tasavvuf denir.
ve Caferiliktir.
INANÇLA ILGILI YORUMLAR • Hoca Ahmet Yesevi, Abdülkadir Geylani,
ED
• İslam dinini oluşturan temel ilkeler Allah (cc.) ta- Hanefilik Bahauddin Nakşibendi, Mevlânâ, Yunus
rafından belirlenmiştir. İnsanların bu inanç ilkele- • İmam-ı Azam Ebu Hanife’nin görüşlerini temel Emre, Ahi Evran gibi şahsiyetler ahlaki
değerlerin birçok bölgeye yayılmasına
alan mezheptir. Daha çok Türkiye, Suriye, Irak,
sadece bu inançların daha iyi anlaşılması için Pakistan, Balkanlar ve Kafkaslar’da yaygınlık katkı sağlamıştır.
açıklama ve yorum yaparlar. kazanmıştır. Yesevilik
• İnançla ilgili yorumlar şunlardır: Şafilik • Yesevilik Hoca Ahmet Yesevi’nin görüş
Şiilik • Asıl adı Muhammed olan İmam-ı Şafii’nin gö- ve düşüncelerine dayanan tasavvufi bir
yorumdur. Hoca Ahmet Yesevi, bütün
• Hz. Muhammed’in (sav.) vefatından sonra Hz. rüşlerini temel alan bir mezheptir. Türkiye, Mı- çalışmalarını Kur’an ve sünnetin ışığında
Ali’yi, Allah’ın emri ile tayin etmiş halife kabul sır, Güney Arabistan, Endonezya ve Malezya yazmıştır. İnsanların anlayabileceği sade
eden toplulukların ortak adıdır. gibi bölgelerde yaygındır. bir dil kullanmıştır.