Page 18 - TYT-Dilbilgisi
P. 18
72 NOKTALAMA İŞARETLERİ
3. I. Yenileşmeye karşı çıkan ( ) bunu her fırsatta
TEST 6 dile getiren sanatçılarımız da olmuştur.
KARMA II. Sembolizmin en güçlü temsilcilerinden olan
Ahmet Haşim ( ) tüm şiirlerinde aruz ölçüsünü
kullanmıştır.
1. Sanatçının zihnini kurcalayan şey ( ) daha iyi kur-
guya, daha özgün anlatıma sahip bir eser üretme III. Düşünce açıklamak, bilgi vermek için yazılan
arzusudur. Bu arzunun sanatçıda yarattığı etki ( ) öğretici metin ( ) imgeye dayalı olan şiir, hikâye
sanatçının bir arayış içine girmesiyle iyice belir- etmeye dayalı olan roman gibi edebî metinlerle
ginleşir. Bu arayışın sonunda belli bir konuda ka- aynı kefeye konamaz.
rar kılan sanatçının yanıtlaması gereken sorular IV. Bütün hayatını üretme kaygısı içinde geçirmiş,
vardır ( ) Nasıl yazılmalı ( ) kime hitap etmeli ve kalemi elinden bir an olsun bırakmamış sanat-
amaç ne olmalı ( ) çılar ( ) adlarını edebiyat dünyasının ölümsüzler
listesine yazdırmayı başarırlar.
Parçada ayraçlarla boş bırakılan yerlere aşa- V. Akıl ve sağduyu kavramlarına dayalı klasisizm
ğıdaki noktalama işaretlerinden hangileri sıra- ( ) duygu ve hayali ön plana çıkaran romantizm,
sıyla getirilmelidir? gözlem tekniği üzerinde yoğunlaşan realizm ve
A) (,) (,) (:) (,) (...) B) (,) (,) (:) (?) (?) deneysel yöntemlere vurgu yapan natüralizm-
C) (;) (,) (:) (,) (...) D) (;) (,) (:) (,) (?) den daha eski bir akımdır.
EDİTÖR YAYINEVİ D) IV ve V E) II ve III C) III ve V
E) (;) (,) (:) (?) (?) Numaralanmış cümlelerde ayraçlarla boş bı-
rakılan yerlerden hangilerine noktalı virgül (;)
getirilmelidir?
A) I ve III
B) II ve IV
2. I. Olup bitenler tekrar tekrar gözlerinin önüne
geliyor, Süreyya’nın yüzüne bakmaya çekini-
yordu.
II. Geçmişte yaşadığı ilişkiler, bunların çoğu
günübirlik birlikteliklerdi, kendisinde böyle duy-
gular uyandırmamıştı. 4. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde noktalama
III. Birine bu denli bağlanabileceği, böyle garip yanlışı yoktur?
duygular yaşayabileceği aklının ucundan geç- A) Coşku ve heyecana dayalı metin olarak da ad-
mezdi. landırılan şiir, aşkı, sevinci, hüznü ve sitemi an-
IV. Gönlünü kaptırdığı kişi, yakın akrabası Sürey- latmada en çok tercih edilen edebî türdür.
ya’nın eşi olan Suad, tanışmalarından sonraki
birkaç gün kendisinin yüzüne bile bakmamıştı. B) Aşk, yelkenli bir gemi gibidir: Yelkenleri sürekli
indirirseniz yol alamazsınız, sürekli açık tutar-
V. Süreyya’ya bu kötülüğü yapmaya ikimizin de sanız dinlenemezsiniz.
hakkı yok, demişti Suad birçok kere.
C) Etkili bir iletişim kurmanın yolu, empati yetene-
Numaralanmış cümlelerde virgülün aşağıdaki ğinin gelişmiş olmasından geçer. Karşımızdaki-
görevlerinden hangisinin örneği yoktur? nin bizi sabırla dinlemesini istiyorsak, bizim de
A) Yüklemden uzak kalan özneden sonra kullanı- onu aynı şekilde dinlememiz gerekir.
lır. D) Modern roman; merak unsurunun ön planda
B) Ara sözlerin ya da ara cümlelerin başına ve so- olduğu bir yapıya sahiptir. Post modern roman;
nuna konur. bireyin toplumla veya kendisiyle yaşadığı çatış-
C) Eş görevli ifadelerin arasında kullanılır. maları, farklı ruh hâllerini yansıtmaya çalışır.
D) Sıralı cümleyi oluşturan cümlelerin arasına ko- E) Bugünlerde hepimizin bir dayanağa ihtiyacı var.
nur. Ne sahip olduğumuz maddi imkânlar, ne birlikte
E) Tırnak içine alınmamış alıntı cümlelerinden çalıştığımız insanlar bu ihtiyacımızı karşılaya-
sonra kullanılır. biliyor.