Page 17 - TYT-Dilbilgisi
P. 17

NOKTALAMA İŞARETLERİ                                                                  65

           7.  Ahmet Hamdi Tanpınar’ın “Huzur” adlı romanı,   her   10.  Mevsim  yaz  olsa  bile  yalnız  kaldıklarında  soğuk
                                                   I          bir şubat ayazındaymış gibi üşüyenler vardır ( ) Du-
               okunuşta farklı tatlar alınabilecek bir eser...   Sanat-  rum pek farklı değil, çaresiz olanlar için de ( ) Böyle
                                                II
                                                              zamanlarda insanın sığınacağı sıcak ve sevecen
               çının diğer eserleriyle gizli bağları olan bu romanı,   bir kapı vardır aslında ( ) kitap ( ) Nice dünyaları
               postmodern roman anlayışına ait birçok kavramı   ayağımıza kadar getiren ve bizi bu âlemin çirkin
               örnekliyor:   ironi, üst kurmaca, metinler arasılık...    tarafından uzaklaştıran kitap ( ) vefalı bir dost, iyi
                      III                            IV
                                                              bir sırdaş ve tecrübeli bir öğretmen edasıyla gü-
               Güçlü bir kurgulama yeteneği olan Ahmet Hamdi;    ven verir biz okurlara.
                                                     V
               Oğuz Atay, Yusuf Atılgan, Orhan Pamuk gibi sa-  Parçada ayraçlarla boş bırakılmış yerlere aşa-
               natçıları da etkilemiştir.                     ğıdaki noktalama işaretlerinden hangileri sıra-
                                                              sıyla getirilmelidir?
               Parçada numaralanmış noktalama işaretlerin-
               den hangisi yanlış kullanılmıştır?             A) (.) (...) (:) (.) (;)   B) (.) (.) (:) (.) (;)
                                                              C) (.) (...) (:) (.) (:)   D) (.) (.) (:) (.) (,)
               A) I   B) II     C) III   D) IV   E) V
                                                              E) (.) (...) (:) (.) (,)


           8.  Aşağıdaki cümlelerin hangisinde virgülün kul-  11.  Son  günlerde  hangi  yöne  baksam  (I)  sen  orada
                                            EDİTÖR YAYINEVİ
               lanımıyla ilgili bir yanlışlık yapılmıştır?    oluyorsun.  Türlü  şekillerde  çıkıyorsun  karşıma.
               A) Hayal gücü, şiddetli bir şekilde rahatsız edilirse   Bazen bir gül (II) bazen de bir şiirin dizesi oluyor-
                 uzaktaki  bir  nesneyi  vurabilecek  oklar  fırlatır,   sun. Kimi zaman hiç kaçamıyorum senden. Gerek
                 demiş Montaigne.                             uykuda  olsun  (III)  gerek  masada  (IV)  ayrılmıyor-
               B) İletişim kurmakta zorlanan, kalabalıktan korkan   sun yanı başımdan. Artık pazarları erken uyanıp
                 bireyler, sorumluluk almakta ve karar vermekte   mezarına  (V)  çiçek  bırakmamı  da  istemiyorsun
                 de sıkıntılar yaşarlar.                      galiba.
               C) Yaşar Kemal; ezilen insanların sesi olmaktan,   Parçada numaralanmış yerlerden  hangilerine
                 sömürü  anlayışına  karşı  çıkmaktan  ve  bildiği   virgül (,) getirilemez?
                 gibi yazmaktan hiçbir zaman vazgeçmemiştir.  A) I, III ve V   B) II, III ve V   C) II ve IV
               D) Şiir,  roman  ve  hikâyeden  uzak  duranlar,  ede-
                 biyatı boş bir uğraş olarak görenler okumanın       D) III, IV ve V    E) I ve V
                 verdiği hazzı asla yaşayamayacaktır.
               E) Türk  edebiyatı  Tanzimat  Dönemi’nden  bu   12.  Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir noktala-
                 yana, gerek roman ve hikâyede gerek tiyatroda   ma yanlışı yapılmıştır?
                 önemli bir mesafe katetmiştir.               A) Yakup Kadri Karaosmanoğlu, “Kiralık Konak”ta
                                                                üç neslin çatışmasını başarılı bir anlatımla göz-
                                                                ler önüne sermiştir.
           9.  Hiçbir sanatçı gerçeğe katlanmaz,   diyor Nietzsche
                                         I                    B) XV,  XVI  ve  XVII.  yüzyıllarda  altın  çağını  ya-
               bir yazısında. Bunun içindir ki sanatçı;  her çağda,   şayan divan şiiri, bundan yüz-yüz elli yıl önce
                                            II                  önemini kaybetmeye başlamıştır.
               her ülkede hazır bulduğu gerçeği onarmak, onu ha-  C) Bazı  edebiyat  dergilerinde  (Edebiyat  dergile-
               yal gücüyle bütünlemek çabası gütmüştür. Toplum-  rinden  kastım,  günümüzün  reklamcı  dergileri
               da bir düzen kurulduğunda,   sanatçı bir süre sevi-  değildir.) yazın hayatına yeni atılmış, heyecanlı
                                    III                         gençlerin umut vadeden öykülerine rastlıyoruz.
               nebilir;   tabii ki bu düzen,   sanatçının  yaratıcı   D) Teknik açıdan Batı’daki örnekleriyle yarışabile-
                   IV                V                          cek  romanlar  -bunların  çoğu  başka  dillere  de
               gücünü yönlendiren bir ülküyle bağdaşırsa.       çevrilmiştir- son yüzyılda kaleme alınmıştır.
               Parçada numaralanmış noktalama işaretlerin-    E) Tanzimat’tan bu yana, Batılılaşmanın yanlış an-
               den hangisi yanlış kullanılmıştır?               laşılması üzerine birçok roman kaleme alınmış-
               A) I   B) II     C) III   D) IV   E) V           tır: “İntibah”, “Araba Sevdası”, “Fatih-Harbiye” ...
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22